Home Ενεργειακές επισημάνσεις Οδοιπορικό στους «δρόμους του λιγνίτη» στη Δυτ. Μακεδονία: Τα ορυχεία Πτολεμαΐδας-Κοζάνης της ΔΕΗ
Οδοιπορικό στους «δρόμους του λιγνίτη» στη Δυτ. Μακεδονία: Τα ορυχεία Πτολεμαΐδας-Κοζάνης της ΔΕΗ

Οδοιπορικό στους «δρόμους του λιγνίτη» στη Δυτ. Μακεδονία: Τα ορυχεία Πτολεμαΐδας-Κοζάνης της ΔΕΗ

0
0

Τι κρύβεται πίσω από το 39% του ρεύματος που κατανάλωσαν μέσα στο 2016 τα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί ούτε λίγο ούτε πολύ με  14,7 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες (kWh); Μεγάλες εκτάσεις λιγνιτωρυχείων, όπου εργαζόμενοι της ΔΕΗ εργάζονται σε 24ωρη βάση για να εξορύξουν το ορυκτό καύσιμο, το οποίο στη συνέχεια μεταφέρεται στις πλησιέστερες μονάδες της Δημόσιας Επιχείρησης, για να καεί μέσα σε θεόρατους λέβητες και να παραχθεί ρεύμα.

Αν και οι 14,7 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες μάλλον αρκούν από μόνες τους για να φανταστεί κανείς τα μεγέθη που έχουν οι παραπάνω υποδομές, για όποιον δεν έχει βρεθεί ποτέ σε κάποιον “λιγνιτικό δήμο”, η επίσκεψη σε οποιοδήποτε ορυχείο και μονάδα είναι πολύ πιθανό να του αποδείξει πως πολλές φορές η πραγματικότητα ξεπερνά τη φαντασία.

Την ευκαιρία για μία τέτοια επίσκεψη είχε το EnergyIn, συμμετέχοντας στην τριήμερη δημοσιογραφική αποστολή που διοργάνωσε από την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου η ΔΕΗ στη Δυτική Μακεδονία, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδας και του Αμύνταιου. Στο πλαίσιο της αποστολής, μεταξύ άλλων είδαμε από κοντά το “Νότιο Πεδίο”, το μεγαλύτερο τμήμα του λιγνιτικού πεδίου Πτολεμαΐδας-Κοζάνης, στο οποίο σας “ξεναγούμε” με αυτό το post.

Σε επόμενα άρθρα, θα σας παρουσιάσουμε τους βασικότερους λιγνιτικούς σταθμούς στην περιοχή, αλλά και την υπό κατασκευή μονάδα “Πτολεμαΐδα V”, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020.

Το “Νότιο Πεδίο” δεν είναι απλώς το μεγαλύτερο τμήμα του λιγνιτικού πεδίου Πτολεμαΐδας-Κοζάνης, αλλά και το μεγαλύτερο λιγνιτωρυχείο της Νότιας Ευρώπης, καταλαμβάνοντας έκταση 72.000 στρεμμάτων. Ανεφοδιάζει τις πέντε μονάδες του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού (ΑΗΣ) του Αγίου Δημητρίου, λειτουργώντας 24 ώρες το 24ωρο, όπως και ο ΑΗΣ. Για να καλύψει τη λειτουργία των μονάδων, παράγει κάθε μέρα περίπου 50.000 τόνους καυσίμου.

 

Χρησιμοποιούνται παράλληλα δύο τεχνικές εξόρυξης, η γερμανική μέθοδος εκσκαφής και η αμερικανική. Στο πλαίσιο της γερμανικής τεχνικής χρησιμοποιούνται σκαπτικά μηχανήματα (“καδοφόροι εκσκαφείς”), όπως το παραπάνω, τα οποία είναι κυριολεκτικά θεόρατα.

Με τις ερπύστριες που βρίσκονται στη βάση τους, μπορούν να μετακινούνται δεξιά-αριστερά, καθώς ο τεράστιος περιστρεφόμενος οδοντωτός τροχός αφαιρεί τον λιγνίτη με τις “δαγκάνες-κάδους” του. Λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια και αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους που τα λιγνιτωρυχεία εντάσσονται στους βιομηχανικούς καταναλωτές ρεύματος.

Στο “Νότιο Πεδίο” απασχολούνται 1.3000 εργαζόμενοι, χωρίς να συνυπολογίσει κανείς το προσωπικό των εργολάβων. Στα πιο δύσκολα πόστα, αναμφίβολα συγκαταλέγονται οι χειριστές των σκαπτικών μηχανημάτων.

Το υλικό που αφαιρούν οι καδοφόροι εκσκαφείς μεταφέρεται από το σημείο μέσω ταινιοδρόμων, ενώ επίσης με τον ίδιο τρόπο φθάνει ο λιγνίτης στον ΑΗΣ του Αγίου Δημητρίου. Το συνολικό μήκος των ταινιόδρομων μέσα στο “Νότιο Πεδίο” αγγίζει τα 100 χιλιόμετρα, από τα οποία τα 20 χλμ. αντιστοιχούν στη διαδρομή μέχρι τις 5 μονάδες.

Στα σημεία που εφαρμόζεται η αμερικανική μέθοδος, η μεταφορά του καυσίμου από το σημείο εκσκαφής γίνεται με φορτηγά, ενώ φορτηγά χρησιμοποιούνται επίσης για την απομάκρυνση των “άγονων” (δηλαδή άχρηστων) υλικών, τα οποία σε ορισμένα σημεία καλύπτουν το κοίτασμα λιγνίτη και πρέπει επομένως πρώτα να αφαιρεθούν για να εξορυχθεί το καύσιμο. Αυτό εξηγεί γιατί στο “Νότιο Πεδίο” υπάρχει ένα πολύ μεγάλο εσωτερικο οδικό δίκτυο, συνολικού μήκους 350 χιλιομέτρων.

Τα μεγαλύτερα φορτηγά μπορούν να μεταφέρουν έως και 300 τόνους υλικού στις καρότσες τους. Όπως φαίνεται στην εικόνα, και μόνο τα λάστιχά τους ξεπερνούν το ανθρώπινο ύψος.

tags: