Home Καύσιμα Η οδηγία για την εξοικονόμηση ενέργειας επιβάλλει κόστος 100 εκατ. ευρώ το έτος στις εταιρίες πετρελαιοειδών
Η οδηγία για την εξοικονόμηση ενέργειας επιβάλλει κόστος 100 εκατ. ευρώ το έτος στις εταιρίες πετρελαιοειδών

Η οδηγία για την εξοικονόμηση ενέργειας επιβάλλει κόστος 100 εκατ. ευρώ το έτος στις εταιρίες πετρελαιοειδών

0
0

Έξτρα κόστος,  της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ετησίως, για την τετραετία 2017-2020 απειλεί τις εταιρίες πετρελαιοειδών της χώρας εξ αιτίας της εφαρμογής της οδηγίας για την εξοικονόμηση ενέργειας, που για την Ελλάδα προβλέπει ότι την συγκεκριμένη τετραετία  πρέπει να εξοικονομηθεί η κατανάλωση 3.300 ktoe (χιλιάδων τόνων ισοδυνάμου πετρελαίου), διαφορετικά θα επιβληθούν οικονομικές κυρώσεις.

Τα πρόστιμα προβλέπουν  την εξαγορά της συγκεκριμένης ποσότητας, όσους χιλιάδες τόνους ισοδυνάμου πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε υπόλογη πηγή ενέργειας, σε τιμές που υπολογίζονται στο επίπεδο των 3-4 εκατ. ευρώ ανά τόνο.

Μετά από αρκετές καθυστερήσεις, το υπουργείο Περιβάλλοντος και  Ενέργειας φέρεται να έχει δεσμευτεί ότι ως το τέλος Φεβρουαρίου θα παρουσιάσει το νομοσχέδιο, το οποίο θα κατανέμει στις διάφορες πηγές ενέργειας τις ποσότητες ισοδυνάμου πετρελαίου, που πρέπει να εξοικονομήσουν.  Ας σημειωθεί ότι η οδηγία έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο από το 2014.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο γενικός γραμματέας Ενέργειας Μιχάλης Βερροιόπουλος έχει διαμηνύσει  στους φορείς (εταιρίες πετρελαιοειδών, ΔΕΗ, άλλες ηλεκτροπαραγωγικές εταιρίες, ΔΕΠΑ) ότι το 90% της εξοικονόμησης, δηλαδή τα 2.970 ktoe,  θα τα αναλάβει το δημόσιο, μέσω διαφόρων πρωτοβουλιών, όπως οι ενεργειακές παρεμβάσεις στα σπίτια και τα δημόσια κτίρια κλπ.

Από το υπόλοιπο όμως 10%, που αντιστοιχεί σε 330 ktoe, το 60% ή 198 χιλιάδες τόνοι ισοδυνάμου πετρελαίου, προορίζεται για τις εταιρίες πετρελαιοειδών, τις οποίες έχει καλέσει να παρουσιάσουν μέτρα εξοικονόμησης κατανάλωσης καυσίμου διαφορετικά θα πρέπει να πληρώσουν περί τα 600-800 εκατ. ευρώ για την τετραετία (!).

Ας σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ δεν έχουν χρεωθεί απ’ ευθείας οι μεταφορές και  η πετρελαική βιομηχανία που σχετίζεται με αυτές, τις δράσεις εξοικονόμησης, καθώς είναι κλάδος που  δεν έχει άμεση επαφή με τον καταναλωτή ή δεν μπορεί να τον  δεσμεύσει με προγράμματα κλπ. Ορισμένες εταιρίες πάντως σε εθελοντική βάση έχουν παρουσιάσει κάποια προγράμματα εξοικονόμησης στις μεταφορές, όπως διαδρομές με συνεχή πράσινα φανάρια, ηλεκτρονικά διόδια κλπ, που περιορίζουν την κατανάλωση καυσίμου.

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, οι εταιρίες πετρελαιοειδών  ετοιμάζουν μία σειρά από δράσεις, όπως ενημέρωση των καταναλωτών και ειδικά των οδηγών επαγγελματικών  οχημάτων για τρόπους εξοικονόμησης καυσίμων, χρήση ειδικών λιπαντικών κλπ καθώς και  διάφορες άλλες πρωτοβουλίες, από τις οποίες όμως ως σύνολο δεν εκτιμούν ότι μπορούν να εξοικονομήσουν πάνω από 60-80 χιλιάδες τόνους ισοδυνάμου πετρελαίου.  Αν δεν μπορέσουν να βρουν ισοδύναμα για τους  υπόλοιπους χιλιάδες τόνους, τότε θα αναγκαστούν να τους εξαγοράσουν, πληρώνοντας ποσά που μπορεί να φθάσουν ή και να ξεπεράσουν  τα 400 εκατ. ευρώ.

Εγκυρες πηγές ανέφεραν ότι το υπουργείο εξετάζει τρόπους να μην ισχύσει η υποχρέωση από το 2017 και ενδεχομένως και το 2018 και να μεταφερθεί συνολικά για τα δύο επόμενα χρόνια, το 2019 και 2020, αυτό όμως δεν λύνει το πρόβλημα.

Εν τω μεταξύ, σκεπτικισμός επικρατεί για το ίδιο θέμα και στους υπόλοιπους  κλάδους, που θα πρέπει να παρουσιάσουν προγράμματα εξοικονόμησης για 132 χιλιάδες τόνους ισοδυνάμου πετρελαίου. Από τα προγράμματα που εξετάζουν πχ οι  εταιρίες ηλεκτρισμού είναι η εγκατάσταση λαμπτήρων εξοικονόμησης στους πελάτες τους ή  οι εταιρίες φυσικού αερίου, την εγκατάσταση μετρητών για θέρμανση με φυσικό αέριο κλπ, με αντάλλαγμα την δέσμευση των καταναλωτών ότι θα παραμείνουν πελάτες των εταιριών για κάποια χρόνια κ.ά

Γράφει η Μανταλένα Πίου, Πηγή Ημερησία