Home Ενεργειακές επισημάνσεις Η επόμενη μέρα και οι κίνδυνοι της μόλυνσης στο Σαρωνικό
Η επόμενη μέρα και οι κίνδυνοι της μόλυνσης στο Σαρωνικό

Η επόμενη μέρα και οι κίνδυνοι της μόλυνσης στο Σαρωνικό

0
0

Τεράστια οικολογική ζημιά έχει προκαλέσει η βύθιση του «Αγία Ζώνη» – Θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια για να επανέλθει πλήρως η περιοχή- Υπό εξέταση δείγματα και από τα καύσιμα του Blue Star Patmos.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη

Η μόλυνση είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που φαίνεται, καθώς στην επιφάνεια βλέπουμε ένα πολύ μικρο ποσοστό του πετρελαίου που έχει διαρρεύσει και οι ενέργειες απορρύπανσης στοχεύουν πρώτα σε αυτό το ποσοστό. Το πετρέλαιο που έχει διαρρεύσει από το δεξαμενόπλοιο θα εξατμιστεί, θα διαλυθεί και ένα ποσοστό θα κατακαθίσει στο πάτο της θάλασσας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό του πετρελαίου που µπορεί να ανακτηθεί σε µια πετρελαιοκηλίδα, σπάνια ξεπερνά το 10-12% της ποσότητας που χύθηκε.

Τα έμμεσα αποτελέσματα της ρύπανσης είναι ίσως πιο επικίνδυνα και πιο εκτεταμένα από τα άμεσα διότι επιδρούν στις θαλάσσιες βιοκοινωνίες και
οικοσυστήματα για μεγάλο χρονικό διάστημα, επηρεάζοντας όλα τα τροφικά επίπεδα και τις αλληλεξαρτήσεις των οργανισμών. Τα μαλάκια και μικροί οργανισμοί θα καταναλώσουν με τον καιρό κάποιες ποσότητες πετρελαίου, με την σειρά θα φαγωθούν από μεγαλύτερα ψάρια και μέσω της αλιείας αυτά θα βρεθούν και στο πιάτο μας.

Η ρύπανση της θάλασσας επιφέρει και πολλά οικονομικά προβλήματα. Οι ψαράδες δεν θα πρέπει να ψαρέψουν στην ευρύτερη περιοχή από μερικούς μήνες ίσως και χρόνια, έτσι το εισόδημα των ψαράδων της περιοχής θα μειωθεί καθώς τα ψάρια που θα ψαρεύουν θα μένουν απούλητα στους πάγκους.

Πρέπει να επισημανθεί ότι για ένα χρονικό διάστημα αυτές οι περιοχές που έχουν υποστεί μόλυνση θα είναι ακατάλληλες για κολύμβηση. Άρα με τη σειρά τους ζημιά θα υποστούν και τα παραλιακά μαγαζιά.

Οι δηλώσεις του πλοιοκτήτη

Σε πολλές εκπομπές έχει βγει να μιλήσει ο  Θεόδωρος Κουντούρης, πλοιοκτήτης του «Αγιά Ζώνη ΙΙ», εκφράζοντας τη λύπη του για το δυστύχημα που έχει προκληθεί. «Έχω καταστραφεί παντελώς. Έχει γίνει ανεπανόρθωτη ζημιά και στεναχωριέμαι πιο πολύ για τη ζημιά που έχει γίνει. Αυτή τη στιγμή τρώω κατάρες από ολόκληρο το λεκανοπέδιο. Έκανα τα πάνδεινα, για να περιοριστεί η ζημιά. Δεν ήθελα να συμβεί αυτό που συνέβη. Στις 02:45 ειδοποίησα την εταιρία να αναλάβει το έργο της απορρύπανσης και της ναυαγηδεσίας του πλοίο. Με γρήγορες κινήσεις και μετά από πίεση, στις 06:30 το πρωί είχε ήδη πάει πλωτό συνεργείο στο σημείο της βύθισης, είχαν βάλει πλωτά φράγματα και περιόρισαν την διαρροή του πετρελαίου στο σημείο με τα φράγματα. Μετά οι δύτες έκαναν τη σφράγιση για να μην υπάρξει περαιτέρω διαρροή» είπε στην εκπομπή της Τατιάνας Στεφανίδου.

Μηνύσεις από το WWF για τη ρύπανση στον Σαρωνικό

«Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ” και η μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου κάνει δυστυχώς πραγματικότητα τον εφιάλτη του πετρελαίου για την υγεία των ακτών και της θάλασσας».

«Αφού δεν αποτράπηκε η τραγωδία πρέπει τουλάχιστον να διασφαλιστεί ότι οι ευθύνες θα αποδοθούν με παραδειγματικό τρόπο και ότι μέσα από την εξονυχιστική ανάλυση των αιτίων θα βγούμε καλύτερα προετοιμασμένοι για να προλάβουμε ή να ελέγξουμε αντίστοιχα ατυχήματα στο μέλλον» δήλωσε ο διευθυντής του WWF Ελλάς, Δημήτρης Καραβέλλας.

Η επιστολή με τα πολλά ερωτηματικά του Χαράλαμπου Λιβαδά

Ο Χαράλαμπος Λιβαδάς είναι Πλοίαρχος Α τάξεως Εμπορικού Ναυτικού με τεράστια εμπειρία στη ναυσιπλοΐα αλλά και στα ναυτικά ατυχήματα. Έστειλε μία επιστολή στο zougla.gr, μέσα από την οποία διερωτάται για τους λόγους που οδήγησαν στη βύθιση του δεξαμενοπλοίου «Αγία Ζώνη 2».

«Αξιότιμοι κύριοι αισθάνομαι επιτακτικά την ανάγκη να εκφράσω κ εγώ την άποψή μου γύρω από το πλέον μυστήριο κατ΄ άλλους ναυάγιο, αλλά όχι για μένα! Άκουσα σε τηλεοπτική εκπομπή την απολογητική ομιλία του πλοιοκτήτη κ. Κουντούρη. Σημείωσα ορισμένα στοιχεία τα οποία μου χτύπησαν έντονα και ως εκ τούτου κατέληξα στο ότι λείπουν κάποιοι κρίκοι από το ιστορικό του πλοιοκτήτη, αν και θα ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον αν άκουγα τον πρώτο μηχανικό του πλοίου να μας έλεγε κάτω από ποιες συνθήκες βούλιαξε το πλοίο.

Σκοπός αυτής της παρέμβασής μου είναι να βοηθήσω με την εμπειρία μου τις ανακριτικές αρχές στο δύσκολό τους έργο, έτσι ώστε να ρίξω άπλετο φως κάτω από ποιες συνθήκες θα μπορούσε να βουλιάξει το πλοίο στα καλά καθούμενα στο αγκυροβόλιο.

Εμένα προσωπικά δεν με απασχολεί το γεγονός αυτό ως ατύχημα. Με απασχολεί μόνον η περίπτωση αν θα μπορούσε να υπάρχει δολιοφθορά από κάποιους, οι οποίοι βέβαια θα πρέπει να είχαν σοβαρό κίνητρο και μεγάλο κέρδος, διότι αν δεν υπάρχουν αυτά τα δύο συστατικά, δεν υπάρχει και έγκλημα.

Άκουσα τον πλοιοκτήτη να λέει κλαίγοντας ότι το πλοίο δεν ήταν ασφαλισμένο και για αυτό καταστράφηκε, υπονοώντας ότι δεν θα εισπράξει την ασφάλεια του πλοίου! Αυτό εγώ προσωπικά το θεώρησα μεγάλη υποκρισία εκ μέρους του πλοιοκτήτη, διότι περίμενα ότι στη συνέχεια θα μας έλεγε και κάτι άλλο πολύ πιο ενδιαφέρον για την ανάκριση από το ότι το πλοίο ήταν ανασφάλιστο, δηλαδή θα προτιμούσα να μας έλεγε αν το φορτίο ήταν ασφαλισμένο και σε ποιους ‘’Underwriters’’ (Ασφαλιστές του φορτίου) και επιπρόσθετα (όχι με μεγάλο ενδιαφέρον βέβαια) και σε ποιο (P&I clamp) ήταν ασφαλισμένος και ως προς τι ήταν ασφαλισμένος!

Την υπόθεση αυτή θα την διαχωρίσω σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος θα αφορά το σενάριο της κομπίνας, δηλαδή το εξαιρετικά μεγάλο κίνητρο με το επίσης εξαιρετικά μεγάλο κέρδος! Και το δεύτερο μέρος αφορά τον τρόπο καταβύθισης του πλοίου!

Βάσει των ανωτέρω θα σας παρομοιάσω την κομπίνα ως μια ληστεία τράπεζας με ένα αυτοκίνητο κάποια αξίας. Πιστεύετε λοιπόν ότι αυτοί οι οποίοι λήστεψαν την τράπεζα και σήκωσαν 5.000.000 Ευρώ ότι θα δίσταζαν να έκαιγαν το αυτοκίνητο προκειμένου να εξαλείψουν τα στοιχεία;

Επομένως η αξία του πλοίου ήταν αμελητέα συγκριτικά με το φορτίο του πλοίου, κι έτσι αποδεικνύεται ότι το κίνητρο υπάρχει και είναι η αξία του φορτίου η οποία είναι σκέτο χρυσάφι! Και τότε τίθεται το ερώτημα: Καλά αφού το φορτίο έφυγε και πήγε στην θάλασσα και βρώμισε και τις ακτές, πως θα κέρδιζαν λεφτά από αυτό;

Απάντηση: Το φορτίο πουλήθηκε κρυφώς και πιθανόν μεταφορτώθηκε σε άλλο πλοίο ‘’Μάνα’’ πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Σαλαμίνα. Έτσι όλοι πίστευαν ότι στα αμπάρια του πλοίου βρισκόταν φορτίο πετρελαίου, ενώ στην πραγματικότητα τα αμπάρια του πλοίου ήταν φορτωμένα με 2500 ΜΤ θαλασσινό νερό αναμεμειγμένο με 100 ΜΤ περίπου φορτίου πετρελαίου! Ενώ το πραγματικό φορτίο είχε κάνει φτερά και ήταν στις τσέπες αυτών οι οποίοι έστησαν την κομπίνα! Όποιοι κι αν είναι αυτοί.

Στις περιπτώσεις αυτές συνήθως απομακρύνονται όλοι από το πλοίο, πλοίαρχος, Α’ μηχανικός και Β’ μηχανικός, προκειμένου να μην έχουν ευθύνη! Έτσι στο πλοίο παρέμειναν οι πλέον έμπιστοι -1 ή 2 άτομα-, οι οποίοι ύστερα από υποδείξεις των Α ή Β μηχανικών, ή οποιονδήποτε άλλων γνώριζαν την διαδικασία αυτήν, οι οποίοι ενημερώθηκαν ποιες είναι οι συγκεκριμένες αυτές στρόφιγγες (Βάρδουλες) οι οποίες συγκοινωνούν απευθείας την θάλασσα τόσο με το μηχανοστάσιο όσο και με τα αμπάρια του πλοίου. Από εκεί και ύστερα η καταβύθιση του πλοίου ήταν δεδομένη. Δηλαδή πριν αρχίσει το τελευταίο στάδιο της καταβύθισης του πλοίου, είχαν προηγηθεί οι εξής εργασίες:

Γέμισαν όλα τα διπύθμενα του πλοίου με θάλασσα! Γέμισαν όλα τα αμπάρια του πλοίου με νερό, τόσο αυτά που είχαν υπολείματα φορτίου, όσον και αυτά τα οποία δεν είχαν φορτίο, επιπρόσθετα είχαν γεμίσει και όλες τις δεξαμενές έρματος με θαλασσινό νερό. Οι ενέργειες αυτές θα είχαν σαν αποτέλεσμα να εξαντλήσουν τη μεταφορική ικανότητα του πλοίου σε βάρος και το πλοίο πλέον να επιπλέει μόνον βασιζόμενο στην εφεδρική ευστάθεια του πλοίου, η οποία προερχόταν από τις καμπίνες του πλοίου, αίθουσες ενδιαίτησης, κυρίως όμως από το μηχανοστάσιο του πλοίου.

Έτσι το πλοίο περίμενε τη χαριστική βολή, η οποία ήταν να συγκοινωνήσουν την θάλασσα με το μηχανοστάσιο. Την κίνηση αυτή την έκαναν τουλάχιστον μια ώρα πριν ειδοποιήσουν ότι το πλοίο βυθίζεται, έτσι ώστε να μην χαθεί χρόνος έως τη στιγμή της καταβύθισής του, από την στιγμή που θα ειδοποιούσαν τι αρχές, μέχρι και την στιγμή της τελικής βύθισης του πλοίου…

Μετά τιμής
Πλοίαρχος Α τάξεως ΕΝ
Λιβαδάς Χαράλαμπος».

Από ποιο πλοίο προήλθε η ρύπανση;

Μετά από ισχυρισμούς του πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ», Θ. Κουντούρη ότι η ρύπανση προήλθε από διαρροή καυσίμων του Blue Star Patmos κατά τη διάρκεια ρυμούλκησής του στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος έδωσε εντολή να ληφθούν δείγματα από τα καύσιμα του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ», το οποίο βυθίστηκε τα ξημερώματα της Κυριακής, αλλά και τα καύσιμα του Blue Star Patmos το οποίο τις ίδιες μέρες βρισκόταν στην περιοχή του Περάματος για επισκευαστικές εργασίες.

Σκοπός της έρευνας, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος, να διαπιστωθεί από ποιο πλοίο προέρχεται η ρύπανση. Σημειώνεται ότι το Blue Star Patmos είχε προσκρούσει στις 30 Αυγούστου λίγο έξω από το λιμάνι της Ίου.