Η Τρόικα αντιτίθεται στα σχέδια της ΔΕΠΑ
Οι δανειστές εμμένουν στο θέμα αλλαγής του μοντέλου της αγοράς λιανικής στο φυσικό αέριο, γεγονός που αποτελεί βασικό αγκάθι στις διαπραγματεύσεις, που αναμένεται να γίνουν με την άφιξη των επικεφαλής του κουαρτέτου στις 18 Οκτωβρίου.
Της Φαίδρας Μαυρογιώργη
Η Κομισιόν ζητά από την κυβέρνηση να αρθούν καταστάσεις που δεν προωθούν τον ανταγωνισμό. Στον τομέα της ενέργειας και του φυσικού αερίου αυτό σημαίνει ότι η η ΔΕΠΑ πρέπει να αποχωρήσει από τις υφιστάμενες Επιχειρήσεις Αερίου (ΕΠΑ).
Οι δανειστές ζητούν, στην ουσία, το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου ώστε να αρθεί το μονοπώλιο. Όσο όμως η ΔΕΠΑ συνεχίζει να συμμετέχει σε όλα τα επίπεδα, στη μεν χονδρική μέσω των συμβάσεων προμήθειας αερίου με τη ρωσική Gazprom, την αλγερινή Sonatrach, και τη τουρκική Botas και στη δε λιανική μέσω της συμμετοχής της με 51% στις δύο Εταιρείες Παροχής Αερίου (Αττικής και Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας), κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.
Η πρόταση της ελληνικής πλευράς είναι η παραμονή της ΔΕΠΑ στην ΕΠΑ Αττικής και στην ΕΔΑ Αττικής με το σημερινό της ποσοστό και η αποχώρησή της από την ΕΠΑ Θεσσαλίας – Θεσσαλονίκης ή η μείωση του ποσοστού της με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού της στην ΕΔΑ Θεσσαλίας – Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του energyin.gr, η τρόικα φαίνεται να έχει ήδη απορρίψει την πρόταση που έφερε στο τραπέζι η ελληνική πλευρά.
Τι θα συμβεί εάν ανοίξει η αγορά φυσικού αερίου
Εάν ανοίξει πρόωρα η αγορά του φυσικού αερίου τότε ανοίγουν νέα μέτωπα. Η ΕΠΑ Αττικής (με βασικούς μετόχους τη ΔΕΠΑ με 51% και τη Shell με 49%) έχει υπογράψει με το Δημόσιο 30ετής σύμβαση αποκλειστικότητας για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του δικτύου και της διανομής αερίου στην Αττική. Είναι λοιπόν λογικό ότι οποιαδήποτε μεταβολή στη σύμβαση θα ζημιώσει την εταιρία και πιθανόν να εγείρει αξιώσεις αποζημιώσεων. Η Shell έχει ήδη εγείρει ζήτημα για αποζημίωσή τους έπειτα από την κατάργηση του μονοπωλιακού δικαιώματος των ΕΠΑ δέκα και πλέον χρόνια πριν την προβλεπόμενη ημερομηνία. Στην επιστολή της μάλιστα η Shell φέρεται να υποστηρίζει ότι η απώλεια του μονοπωλιακού δικαιώματος προμήθειας που κατείχε μέχρι το 2031 για την Αττική, αποτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ποσό που μοιράζεται βέβαια κατά 50 εκατ. στη Shell και κατά 50 εκατ. στη ΔΕΠΑ.