Το Επενδυτικό Σχέδιο για Έργα Υποδομών και Ναυπήγηση Πλοίων LNG στην Ελλάδα
Σε πυρετώδεις διαπραγματεύσεις βρίσκονται αυτή την περίοδο όλοι οι εμπλεκόμενοι στο «σχέδιο LNG» για τη ναυτιλία στην Ελλάδα, προκειμένου να ετοιμασθεί ο φάκελος που θα εξασφαλίσει στη χώρα μας επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 με σκοπό την εκτέλεση έργων υποδομών και τη ναυπήγηση πλοίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», αυτή την περίοδο βρίσκεται στην Ελλάδα ο επικεφαλής γερμανικού ναυτιλιακού ομίλου ο οποίος εξειδικεύεται σε πλοία μεταφοράς LNG και LPG. Παραμένει σε ανοικτή γραμμή με ελληνικό ναυτιλιακό όμιλο, ο οποίος εξετάζει τη συμμετοχή του στο σχέδιο. Στις διαπραγματεύσεις συμμετέχει φυσικά και η ΔΕΠΑ, καθώς και μια ακτοπλοϊκή εταιρεία. Στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο φάκελος, που ετοιμάζεται και βασίζεται στις μελέτες των κοινοτικών προγραμμάτων Poseidon Med I και ΙΙ, προκειμένου να κατατεθεί εντός χρόνου στις Βρυξέλλες για χρηματοδότηση.
Οι προχθεσινές σχετικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Πάτρα θεωρείται ότι θα δώσουν περαιτέρω ώθηση για την ολοκλήρωση του φακέλου. Ειδικότερα, ο κ. Τσίπρας από το 9ο Περιφερειακό Συνέδριο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της Δυτικής Ελλάδας, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι: «Η Δημόσια Εταιρεία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδος θα καταθέσει άμεσα σχέδιο για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής σε μια σειρά από πόλεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τρεις πόλεις της Δυτικής Ελλάδας: Η Πάτρα, το Αγρίνιο και ο Πύργος. Η χρηματοδότηση του σχεδίου αυτού υπολογίζεται σε περίπου 52 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους του ΕΣΠΑ (2014-2020), από πιστώσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και από ίδια κεφάλαια». Πρόσθεσε, δε, ότι ως έτος έναρξης των κατασκευών στην περιοχή έχει προσδιοριστεί το 2020, ενώ λόγω μεγάλης απόστασης από τα υφιστάμενα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου, η τροφοδοσία των τριών πόλεων είναι εφικτή κυρίως με τη μεταφορά διά θαλάσσης σε υγρή μορφή (LNG).
Ο υπό διαμόρφωση ελληνικός φάκελος, και εφόσον ολοκληρωθούν με επιτυχία οι διαβουλεύσεις, θα περιλαμβάνει δύο ropax πλοία (ένα συν ένα). Τα πλοία αναμένεται να κοστίσουν περί τα 80 με 90 εκατ. ευρώ το καθένα, ενώ η επιδότηση θα φτάνει το 20% σε ό,τι αφορά τις «πράσινες» τεχνολογίες που θα υιοθετήσουν τα δύο πλοία.
Επίσης αναμένεται να περιλαμβάνει ένα πλοίο bunker, αξίας περίπου 40 εκατ. ευρώ, που θα λάβει και αυτό επιδότηση 20%.
Τέλος, ο φάκελος ενδέχεται να περιλαμβάνει και δύο έργα για την ξηρά. Πιο συγκεκριμένα, θα αφορά την ανάπτυξη υποδομών (πρατήρια) σε εθνικές οδούς για τη δημιουργία cng stations, με επιδότηση 30% επί του συνόλου του έργου, καθώς και τροποποίηση επιβατικών λεωφορείων προκειμένου να μπορούν να λειτουργήσουν με cng.
Αλλά και το ζήτημα της κατασκευής σταθμού LNG στην Πάτρα, ο οποίος δεν έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντικές άδειες παρά τις διαρκείς προσπάθειες, αναμένεται πλέον να προχωρήσει. Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε από την Πάτρα ότι υποστηρίζει τον σχεδιασμό του υπουργείου Ενέργειας όχι μόνο για γίνει ο σταθμός LNG στην Πάτρα «αλλά επιτέλους για να αισθάνονται και η Αιτωλοακαρνανία και ο Πύργος ότι είναι νομοί της ίδιας Περιφέρειας, που ισόρροπα θα αναπτυχθούν».
Σημειώνεται ότι ήδη σήμερα στη ΔΕΣΦΑ και ειδικότερα στον σταθμό της Ρεβυθούσας μπορούν να φορτώνονται πλοία μεγαλύτερα των 20.000 κυβικών μέτρων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ως το τέλος του 2018 θα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή νέας προβλήτας δύο θέσεων, η οποία θα εξυπηρετεί αποκλειστικά τη φόρτωση πλοίων από 1.000 ως 20.000 κυβικά μέτρα, αλλά και για την προσθήκη νέου μικρού βραχίονα και πρόσθετης δέστρας, ώστε να μπορεί να γίνεται φόρτωση μικρών πλοίων και από την υπάρχουσα προβλήτα. Το δεύτερο αυτό έργο αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2020.
Το λιμάνι της Πάτρας
Ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε επίσης ότι υποστηρίζει και την προσπάθεια για τη δημιουργία σταθμού logistics στην Πάτρα, για να προσθέσει: «Με τέτοιες και άλλες πρωτοβουλίες του Οργανισμού το λιμάνι θα αρχίσει να παίρνει γρηγορότερα αναπτυξιακή πορεία». Είπε ότι ήδη έχουν ενισχυθεί τα Λιμενικά Ταμεία της Περιφέρειας με κονδύλια και θα συνεχιστεί η διαμόρφωση έργων. Ιδιαίτερα σημείωσε ότι με το νέο πλαίσιο νομιμοποιούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις και οι λιμενικές δραστηριότητες που ήταν αυθαίρετες, ώστε να αποκτήσουν τα λιμάνια την απαραίτητη αισθητική και τη δυνατότητα αξιοποίησης των πόρων τους, τους οποίους δεν μπορούσαν να αξιοποιήσουν γιατί οι εγκαταστάσεις τους ήταν αυθαίρετες. Άλλη τομή του νέου νόμου, είπε, είναι τα «ορφανά λιμάνια», τα οποία πλέον μπορούν να ενταχθούν σε Οργανισμούς Λιμένων.
Ο κ. Κουρουμπλής ανακοίνωσε ότι με τη σύμφωνη γνώμη του περιφερειάρχη θα γίνει συνάντηση στην Αθήνα για να διαπιστωθεί ποια προβλήματα των λιμανιών μπορούν να λυθούν σύντομα ώστε να αποδεσμευτούν μεγάλες δυνατότητες λιμανιών όπως σε Κατάκολο, Αιγιάλεια και άλλα σημεία της Περιφέρειας. Ο ΥΝΑΝΠ σημείωσε την τραγική κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει η ακτοπλοΐα, και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Αιγαίο, καθώς και τις αλλαγές στα νησιά του Ιονίου, όπου δρομολογήθηκε η μεταξύ τους σύνδεση όπως και η σύνδεση της Πάτρας με Ιθάκη και Κεφαλονιά.
Επίσης, ο κ. Κουρουμπλής τόνισε τις μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες του λιμανιού του Αστακού, οι οποίες θα αναδειχτούν με την επίλυση των εκκρεμοτήτων για τη σύνδεση του λιμανιού με τους κεντρικούς οδικούς άξονες. Όπως είπε, ο Αστακός είναι ένας γίγαντας, που αν αφυπνιστεί, με τη μεγάλη προίκα της ελεύθερης βιομηχανικής και εμπορικής ζώνης που διαθέτει το λιμάνι, θα επιτρέψει το χαμόγελο της ανάπτυξης να αγγίξει τους ανθρώπους της περιοχής.
ΠΗΓΗ naftemporiki.gr
Του Αντώνη Τσιμπλάκη