Home Καύσιμα Τι συμβαίνει στην αγορά του υγραερίου κίνησης;
Τι συμβαίνει στην αγορά του υγραερίου κίνησης;

Τι συμβαίνει στην αγορά του υγραερίου κίνησης;

0
0

Ο καταναλωτής είναι απροστάτευτος και η αγορά γεμάτη από αθέμιτες πρακτικές. Η παρανομία οργιάζει! 

Στην αγορά του υγραερίου κίνησης, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει μεγάλη άνθηση, η παραβατικότητα έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο.

Το εκτιμώμενο ύψος της φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο υγραερίου κίνησης εκτιμάται πως ξεπερνάει τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

Η Παρανομία

Υγραέριο χαμηλότερης ποιότητας και φορολογίας (βιομηχανικό) πωλείται σε πρατήρια ως υγραέριο κίνησης χωρίς παραστατικά (λαθρεμπορία). Με τον τρόπο αυτό απατεώνες προμηθεύουν καύσιμο χαμηλής ποιότητας σε ανυποψίαστους καταναλωτές.

Εκτιμάται ότι πάνω από το 25% του υγραερίου κίνησης που πωλείται  στην Ελλάδα προέρχεται πλέον από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου ΕΦΚ, οι οποίες γίνονται παράνομα.

Κάθε λίτρο βιομηχανικού υγραερίου έχει περίπου 0,21 ευρώ χαμηλότερη φορολογία από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης (πάνω από 25% της λιανικής τιμής του υγραερίου κίνησης). Τη διαφορά αυτή καρπώνονται οι επιτήδειοι.

Χαρακτηριστικό είναι πως σήμερα στην Αττική, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΓΓΕ και του παρατηρητηρίου τιμών, υπάρχουν πάνω από 15 πρατήρια που πουλούν το υγραέριο κίνησης χαμηλότερα από την τιμή διυλιστηριακού κόστους! Αυτό σημαίνει πως τόσο οι εταιρείες προμήθειας όσο και οι πρατηριούχοι, είτε έχουν αποφασίσει να δουλεύουν συστηματικά με ζημιά, είτε με θρασύτητα προβαίνουν σε εκτεταμένο λαθρεμπόριο πουλώντας βιομηχανικό υγραέριο αντί για υγραέριο κίνησης, επωφελούμενοι τη σημαντική διαφορά του φόρου.

Την ίδια στιγμή, παραμένουν στον αέρα καίρια θέματα που θα μπορούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο αυτό, όπως:

  • Η υποχρέωση αυτόματης έκδοσης αποδείξεων από το πρατήριο κατά την πώληση υγραερίου (για τα υπόλοιπα καύσιμα ισχύει εδώ και πολλά χρόνια – για το υγραέριο όμως όχι).
  • Η διασύνδεση του υγραερίου στο σύστημα εισροών/εκροών.
  • Οι εντατικοί έλεγχοι, αλλά και η άμεση επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.
  • Απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης στο ίδιο βυτιοφόρο κατά το ίδιο δρομολόγιο.

Αντ’αυτών, οι έλεγχοι των πρατηρίων για το υγραέριο περιορίζονται  μόνο σε ένα γραφειοκρατικό καθεστώς χειρόγραφων ελέγχων και διασταυρώσεων στοιχείων, από τα κατά τόπους τελωνεία, μόλις σε 3τή βάση.

Παρόλο ότι τόσο οι τιμές κόστους των διυλιστηρίων όσο και οι λιανικές τιμές των πρατηρίων ανακοινώνονται καθημερινά στο παρατηρητήριο τιμών, κανένας έλεγχος δεν γίνεται για τις εξόφθαλμα ύποπτες περιπτώσεις πώλησης κάτω του κόστους. Η υγιής επιχειρηματικότητα πλήττεται βάναυσα, και δεκάδες εκατομμύρια διαφυγόντες δασμοί και φόροι μετατρέπονται σε ζεστό μαύρο χρήμα για τους λαθρεμπόρους του υγραερίου, θέτοντας σε κίνδυνο και τον καταναλωτή που εν αγνοία του επιλέγει το κακής ποιότητας φθηνό υγραέριο όπου μπορεί να το βρει.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΝ, η συνολική αγορά υγραερίων τους τελευταίους έξη μήνες  του 2018 είναι αυξημένη παρουσιάζοντας όμως μια εντυπωσιακή στρέβλωση! Το υγραέριο κίνησης φαίνεται να είναι πτωτικό κατά -6%, ενώ το υγραέριο βιομηχανικής χρήσης είναι αυξημένο κατά 8,5%! Αυτό έρχεται σε προφανή αντίφαση με όσα προκύπτουν από την αγορά, καθώς και ο αριθμός των πρατηρίων υγραερίου αυξάνεται συνεχώς (ξεπερνούν σήμερα τα 1100 σε όλη την Ελλάδα), αλλά και ο αριθμός των οχημάτων που μετατρέπονται από βενζίνη σε υγραέριο αυξάνεται συνεχώς. Είναι προφανές πως ολοένα και περισσότερο βιομηχανικό υγραέριο διοχετεύεται στα πρατήρια ανά την Ελλάδα.