Home Ηλεκτρισμός Συνεχίζεται το σήριαλ ΡΑΕ-Κομισιόν για τη διασύνδεση της Κρήτης
Συνεχίζεται το σήριαλ ΡΑΕ-Κομισιόν για τη διασύνδεση της Κρήτης

Συνεχίζεται το σήριαλ ΡΑΕ-Κομισιόν για τη διασύνδεση της Κρήτης

0
0

Δεν έχει τελειωμό η κόντρα μεταξύ Κομισιόν και Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για το φλέγον θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης.

Στην ελληνική πλευρά (ΡΑΕ και υπουργείο Ενέργειας) κοινοποιήθηκε προχθές ακόμη μία επιστολή του επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε. κ. Mπόρχαρντ, μέσω της οποίας καθίσταται σαφές ότι η διαδικασία με την οποία προχωράει η διασύνδεση δεν διασφαλίζει τη συμμετοχή της στα συγχρηματοδοτούμενα έργα (PCI).

Επί της ουσίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν δείχνει διάθεση να υποχωρήσει και να συμβιβαστεί με την εφαρμογή των αποφάσεων της ΡΑΕ και υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να θεωρηθεί αποκλειστικά εθνικό έργο και όχι PCI.

Η Κομισιόν με τη νέα επιστολή της αντιπαρέρχεται τα επιχειρήματα της ΡΑΕ περί καθυστέρησης δύο ετών στο έργο όπως σχεδιάστηκε αρχικά ως τμήμα της διακρατικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, Κρήτης – Κύπρου και Κύπρου – Ισραήλ. Για την Κομισιόν, η ΡΑΕ έχει παρερμηνεύσει τόσο την έκθεση του ΑCER περί διετούς καθυστέρησης του έργου όσο και τον Κανονισμό (ΤΕΝ – Regulation, άρθρο 5 παράγραφος 7) που δίνει στο κράτος-μέλος ή στην εθνική ρυθμιστική αρχή τη δυνατότητα να ορίσει τρίτο μέρος για την υλοποίηση του έργου, βάσει του οποίου έγινε η ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με την Κομισιόν, δεν ισχύει ενώ η διετία καθυστέρησης θα παρέλθει σίγουρα μετά την 31η Δεκεμβρίου 2018. Στην επιστολή σημειώνεται μάλιστα, ότι η ΡΑΕ με τις αποφάσεις της έχει προκαλέσει πρόσθετες καθυστερήσεις και εν είδει απειλής υπογραμμίζεται ότι αυτό είναι κάτι που θα ληφθεί υπόψη όταν θα αποφασιστεί να εφαρμοστεί το συγκεκριμένο άρθρο του Κανονισμού.

Κατά την Κομισιόν, η απόφαση της ΡΑΕ διαφοροποιείται και από το MoU που υπεγράφη μεταξύ του Euroasia και του ΑΔΜΗΕ, το οποίο προέβλεπε ρητά ότι θα δημιουργηθεί ένα ειδικό όχημα SPV με προβλεπόμενα ελάχιστα μερίδια για τις δύο εταιρείες. Η απόφαση της ΡΑΕ προβλέπει πως ο φορέας υλοποίησης του έργου μπορεί να επιλέξει να αποκτήσει μερίδιο 39% εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος και αν αυτό δεν συμβεί, θα κληθούν τρίτοι να συμμετάσχουν στο SPV «Αριάδνη» που συστήθηκε ως 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, αναφέρει η Κομισιόν στην επιστολή της σημειώνοντας ότι αυτό είναι κάτι διαφορετικό από τα όσα προβλέπει το MoU.

Μία ημέρα πάντως μετά τη νέα παρέμβαση της Κομισιόν, η ΡΑΕ με επίσημη επιστολή της ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ στοιχεία για να υπολογίσει WACC (απόδοση επενδεδυμένων κεφαλαίων) της επένδυσης Κρήτης – Αττικής, ως μέρος του PCI και μάλιστα με προθεσμία λίγων ημερών, επικαλούμενη τον επείγοντα χαρακτήρα του έργου.