Γιατί κινδυνεύει να μείνει πίσω η αεριοκίνηση;
Η αεριοκίνηση προχωράει με πολύ αργούς ρυθμούς στην χώρα μας, τόσο αργούς που οι πιθανότητες να την προλάβει η ηλεκτροκίνηση αυξάνονται.
Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)
Στην Ελλάδα λειτουργούν μόλις 11 πρατήρια φυσικού αερίου, στα 8 και πλέον χρόνια εφαρμογής της αεριοκίνησης, κάτι που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τους οδηγούς να επιλέξουν ένα όχημα που κινείται με CNG. Σε αυτή την αργή διάδοση του φυσικού αερίου, εκτός από το γεγονός ότι είναι ασύμφορη μία επένδυση για την κατασκευή ενός πρατηρίου CNG, έχουν συμβάλλει και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες ακόμα προσφέρουν μικρή επιλογή εργοστασιακών μοντέλων οχημάτων φυσικού αερίου. Μπορεί οι τιμές τους να είναι σχετικά προσιτές, ωστόσο εάν οι προβλέψεις των στελεχών της αγοράς επαληθευτούν -ότι οι τιμές των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε μία πενταετία θα πέσουν σε αυτές των συμβατικών- τότε η ηλεκτροκίνηση θα αφήσει πίσω την αεριοκίνηση.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι τιμές των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα πέσουν στις τιμές που κινούνται τα συμβατικά αυτοκίνητα την πενταετία 2020-2025. Αυτό θα συμβεί γιατί θα μειωθούν σημαντικά τα κόστη της μπαταρίας, θα αυξηθεί η μαζική παραγωγή τους με την παράλληλη μείωση της παραγωγής των συμβατικών αυτοκινήτων και θα αυξηθεί η αυτονομία των ηλεκτροκίνητων, γεγονός που θα παροτρύνει τους καταναλωτές να τα προτιμούν περισσότερο.
Τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης είναι πολλά περισσότερα από τα θετικά της κίνησης με CNG. Αλλά ας τα δούμε αναλυτικά: Τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης είναι ότι κατά την κίνησή τους δεν παράγουν ρύπους εξάτμισης και εάν η χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από ΑΠΕ, τότε μειώνεται σημαντικά και η ρύπανση του περιβάλλοντος από την ηλεκτροπαραγωγή. Η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μειώσει σημαντικά την ηχορύπανση αφού τα ηλεκτροκίνητα είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι ότι είναι πολύ πιο οικονομικά αφού σύμφωνα με τα σημερινά τιμολόγια της ΔΕΗ η κατανάλωση κοστίζει μόλις 1 ευρώ για κάθε 100 χλμ. Επίσης η κατασκευή ενός σταθμού φόρτισης έχει ελάχιστο κόστος σε σχέση με την κατασκευή ενός πρατηρίου CNG.
Ωστόσο, ακόμα η ηλεκτροκίνηση στην χώρα μας αντιμετωπίζει μερικά προβλήματα και αυτά είναι οι απλησίαστες τιμές των συγκεκριμένων οχημάτων, η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, η έλλειψη κινήτρων προς τους οδηγούς και η έλλειψη υποδομών. Όμως, ο κλάδος της ηλεκτροκίνησης είναι πολλά υποσχόμενος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αφού οι προβλέψεις δείχνουν πως το 2040 το 35% των συνολικών πωλήσεων θα αφορά στα ηλεκτροκίνητα. Γεγονός που θα βοηθήσει στην γρήγορη λύση αυτών των προβλημάτων, δίνοντας μεγάλο προβάδισμα στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης έναντι της αεριοκίνησης.
Μάλιστα όπως επεσήμανε, πρόσφατα, και ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Γιώργος Σταθάκης, έως το 2030, το 1/10 των αυτοκινήτων θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, που σημαίνει ότι το 2025 το 1/2 αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά. Άρα για να γίνει κάτι τέτοιο, σημαίνει πως τα εμπόδια που κρατάνε πίσω την ηλεκτροκίνηση θα λυθούν σύντομα.
Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στρέψει το βλέμμα στην ηλεκτροκίνηση, πολύ περισσότερο από την αεριοκίνηση. Για παράδειγμα, η αυτοκινητοβιομηχανία BMW ήδη επενδύει στην ηλεκτροκίνηση – και δεν είναι η μόνη- και απόδειξη αυτού, ότι σχεδιάζει μέχρι το 2025 να λανσάρει 25 νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. H BMW είναι από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που «πίστεψαν» στην ηλεκτροκίνηση. Μάλιστα, από το 2013 -που δραστηριοποιείται στην αγορά της ηλεκτροκίνησης- μέχρι σήμερα έχει πουλήσει 200.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα παγκοσμίως, εκ των οποίων τα 100.000 πουλήθηκαν μέσα στο 2017. Αυτό δείχνει την ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης τα τελευταία χρόνια.