Home Ενεργειακές επισημάνσεις Αυξήσεις στις τιμές των αυτοκινήτων φέρνει η αναγκαστική μείωση των CO2
Αυξήσεις στις τιμές των αυτοκινήτων φέρνει η αναγκαστική μείωση των CO2

Αυξήσεις στις τιμές των αυτοκινήτων φέρνει η αναγκαστική μείωση των CO2

0
0

Δισοίωνα είναι τα πράγματα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, λόγω της απόφασης της Ε.Ε. για μείωση των μέσων εκπομπών CO2 από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Συγκεκριμένα, στις 15 Απριλίου 2019, μετά από αρκετές διαβουλεύσεις, οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αποφάσισαν τη μείωση των μέσων εκπομπών CO2 από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα κατά -15% μέχρι το 2025 και κατά -37,5% το 2030, προκειμένου να επιτευχθούν οι διεθνείς στόχοι που ορίζονται στη συμφωνία του Παρισιού.

Μία μείωση που είναι μεγαλύτερη από από τις αρχικές προτάσεις (-30% μέχρι το 2030), με αποτέλεσμα αυτοί οι νέοι στόχοι να είναι οι πιο φιλόδοξοι στον κόσμο και υψηλότεροι από όσο περίμενε η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Μια νέα έκθεση της ασφαλιστικής εταιρείας Euler Hermes δείχνει ότι αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μια δυσμενή κατάσταση για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργώντας μια τριπλή πρόκληση:

Πρώτον,  οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να ρίξουν βάρος στην προώθηση αυτοκινήτων με εναλλακτικά καύσιμα, και κυρίως στα ηλεκτροκίνητα. Η μελέτη δείχνει ότι το μερίδιο αγοράς των νέων εναλλακτικών οχημάτων θα πρέπει να υπερβαίνει το 25%, για να επιτευχθούν οι στόχοι.

Δεύτερον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν με βαριές κυρώσεις και πρόστιμα, που μπορούν να φτάσουν στα 30 δισ. ευρώ, καθώς καμία αυτοκινητοβιομηχανία ακόμα δεν έχει επιτύχει τον στόχο 2021 για το CO2.

Τρίτον, οι νέες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές που θα πρέπει να συμπεριλάβουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην παραγωγή των νέων οχημάτων, θα αυξήσουν το κόστος παραγωγής ενός μέσου Ι.Χ., με αποτέλεσμα να αυξηθεί και η τελική τιμή πώλησης των οχημάτων εάν οι κατασκευαστές κυλήσουν το επιπλέον κόστος στους πελάτες. Εάν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε σύμφωνα με την έκθεση οι πωλήσεις θα μειωθούν κατά 9% στις μέχρι το τέλος του 2020 και 18% μέχρι το 2025. Η μείωση αυτή στις πωλήσεις θα πλήξει τόσο την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, που θα τεθούν σε κίνδυνο 160.000 θέσεις εργασίας.

Το γεγονός ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως αναφέρει η μελέτη, θα αρχίσουν να προσαρμόζονται σιγά σιγά στους νέους όρους θα έχει ως αποτέλεσμα, μέχρι το τέλος του 2020, την αύξηση κατά 2,6% στις μέσες τιμές των αυτοκινήτων και τη μείωση κατά 3,1% στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Η μείωση αυτή στις πωλήσει μεταφράζεται σε απώλεια 2,9 δισ. ευρώ από τη συγκεκριμένη αγορά, και κίνδυνο να χαθούν 60.000 θέσεις εργασίας.