Home Ηλεκτρισμός Εκεί «ναυάγησε» η διατήρηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στο PCI
Εκεί «ναυάγησε» η διατήρηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στο PCI

Εκεί «ναυάγησε» η διατήρηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στο PCI

0
0

Ως εθνικό έργο θα προχωρήσει η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, καθώς δεν βρέθηκε η “χρυσή τομή” προκειμένου να διατηρηθεί στον κατάλογο PCI και το μεγάλο έργο Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ.

Η ελληνική πλευρά βρισκόταν συνεχώς σε διαπραγματεύσεις τις τελευταίες ημέρες με τον Βέλγο διαχειριστή Elia, που αποτελούσε πιθανό μέτοχο του EuroAsia, ωστόσο δεν επήλθε συμφωνία.

Εκεί που χάλασε η όλη διαδικασία είναι η διεκδίκηση συμμετοχής στα δικαιώματα της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική από τον EuroAsia Interconnector, γεγονός που θα έβαζε βόμβα στα θεμέλια του μέχρι τώρα χρονοδιαγράμματος και θα δημιουργούσε απαγορευτικές καθυστερήσεις στο έργο.

Παράλληλα, εξίσου σημαντικό «μπλόκο» στην εξεύρεση λύσης αποτέλεσε το γεγονός ότι ακόμη και έως την τελευταία στιγμή παρέμεινε θολό το «τοπίο», αναφορικά με τη συνεισφορά του φορέα υλοποίησης του PCI στη χρηματοδότηση της «μεγάλης» διασύνδεσης.

Η συμμετοχή στη χρηματοδότηση θα διασφαλιζόταν, βάσει προγράμματος, με την «είσοδο» του EuroAsia στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου, με την πληρωμή του αντίστοιχου ποσοστού από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού. Ωστόσο, η κυπριακή εταιρεία επέμενε να μην καταβάλει κεφάλαια αυτή τη στιγμή, αλλά η οικονομική του συμμετοχή να ξεκινήσει από το επόμενο καλοκαίρι. Μάλιστα, φέρεται να ζητούσε το επόμενο καλοκαίρι να παρουσιάσει ένα πλάνο χρηματοδότησης του έργου, και όχι να καταβάλει συγκεκριμένα κεφάλαια.

Επιπρόσθετα, η υλοποίηση του Κρήτη-Αττική ως εθνικού έργου «κλείνει την πόρτα» στη χρηματοδότησή του από τον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF), που θα ανερχόταν σε 355 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως ΡΑΕ και ΡΑΕΚ θα προχωρήσουν στην ανάκληση της συμφωνίας για τον καταμερισμό του διασυνοριακού κόστους, στην οποία είχαν προχωρήσει στο πλαίσιο «συγχρονισμένης» υλοποίησης του Κρήτη-Αττική με τη Κρήτη-Κύπρος. Επομένως, αίρεται η χρηματοδότηση του Κρήτη-Κύπρος με 270 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ.