Home Ενεργειακές επισημάνσεις Χαμηλώνει ταχύτητα η ναυτιλία για να μειώσει τις εκπομπές CO2
Χαμηλώνει ταχύτητα η ναυτιλία για να μειώσει τις εκπομπές CO2

Χαμηλώνει ταχύτητα η ναυτιλία για να μειώσει τις εκπομπές CO2

0
0

Την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας υποστηρίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές και προτείνουν να μειώσουν ταχύτητα τα πλοία για να μειώσουν τις εκπομπές CO2.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@mavrogiorgi@gmail.com)

Η Ελλάδα, ως ηγέτιδα χώρα στο χώρο της ναυτιλίας, υπέβαλε πρόταση για ένα βραχυπρόθεσμο, κανονιστικό μέτρο για την άμεση μείωση των εκπομπών CO2 από τα πλοία. Πιο συγκεκριμένα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) προτείνει την μείωση της ταχύτητας με την οποία κινούνται τα πλοία, δηλαδή τη μείωση της μέγιστης προωστήριας δύναμης, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές CO2.

Υπενθυμίζεται πως ο Διεθνές Ναυτιλιακός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών (UN IMO) έχει εκπονήσει σχέδιο Διαχείρισης Ενεργειακής Αποδοτικότητας (super SEEMP), για την μείωση των εκπομπών αερίου της ναυτιλίας μέχρι το 2030.

Ωστόσο, η πρόταση της Ελλάδας περιλαμβάνει ένα κανονιστικό μέτρο (short-term prescriptive measure) για να βελτιωθεί με λειτουργικό τρόπο η ενεργειακή απόδοση των υπαρχόντων πλοίων, το οποίο εξασφαλίζει την επίτευξη του στόχου του ΙΜΟ για το 2030.

Η πρόταση πρόκειται να εξετασθεί στην προσεχή ενδιάμεση συνάντηση της Τεχνικής Ομάδας Εργασίας του ΙΜΟ (11-15 Νοεμβρίου 2019).

Το προτεινόμενο μέτρο καθορίζει το μέγιστο όριο της ιπποδύναμης της κύριας μηχανής, που τα πλοία χωρητικότητας άνω των 5.000 GT μπορούν να χρησιμοποιήσουν υπό φυσιολογικές συνθήκες, προκειμένου να διατηρηθεί το επίπεδο των εκπομπών CO2 από τα πλοία στο ιστορικά χαμηλό όριο του έτους 2012 με τριετή χρονική περίοδο προσαρμογής του υπάρχοντος στόλου στο μέτρο, αρχομένης ακόμα και πριν το 2023. Η κανονιστική ανά τομέα προσέγγιση (sectoral prescriptive approach) προβλέπει ότι τα φορτηγά πλοία χύδην ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια θα μειώσουν την ιπποδύναμη των κυρίων μηχανών τους κατά 50%, ενώ τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά 66%.

Το μέτρο περιλαμβάνει ρήτρα επανεξέτασης (review clause), που επιτρέπει στον ΙΜΟ να αναλάβει δράση για διορθωτικά μέτρα, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.