Home Το πρωτοσέλιδο «Γκάζι» για να προλάβει τη χρηματοδότηση η Υπόγεια Αποθήκη Αερίου της Νότιας Καβάλας
«Γκάζι» για να προλάβει τη χρηματοδότηση η Υπόγεια Αποθήκη Αερίου της Νότιας Καβάλας

«Γκάζι» για να προλάβει τη χρηματοδότηση η Υπόγεια Αποθήκη Αερίου της Νότιας Καβάλας

0
0

Η ένταξη της Υπόγειας Αποθήκης Αερίου της Νότιας Καβάλας στη λίστα έργων PCI απαιτεί άμεσες ενέργειες ώστε να μην χαθεί το αυστηρό χρονοδιάγραμμα.

Το έργο για να υλοποιηθεί έχει ως βασική προϋπόθεση να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Για να πραγματοποιηθεί όμως αυτό θα πρέπει να έχουν τελειώσει όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες εντός του 2020, όταν και «μοιράζεται» ο κύριος όγκος των κονδυλίων του προγράμματος.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους να υπάρχει ανάδοχος ο οποίος να οργανώσει το επιχειρηματικό σχέδιο και να υποβάλλει το αίτημα χρηματοδότησης. Πρακτικά, σύμφωνα με παράγοντες που γνωρίζουν τις διαδικασίες, πρέπει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ να διεξαχθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου.

Για να διεξαχθεί όμως ο διαγωνισμός έγκαιρα πρέπει να ικανοποιηθούν τα προαπαιτούμενα: Πρώτον η έκδοση της ΚΥΑ που θα δημιουργεί το νομικό κέλυφος λειτουργίας της αποθήκης, δηλαδή θα περιγράφει τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις παραχώρησης της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του έργου. Δεύτερον, η λήψη απόφασης από τη ΡΑΕ με τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές που θα προσδιορίζουν το καθεστώς τιμολόγησης, το ρυθμιζόμενο έσοδο, την ελάχιστη απόδοση του έργου (WACC), αλλά και τα ελάχιστα επίπεδα υποχρεωτικής ελεύθερης διαθέσιμης χωρητικότητας (π.χ. 20%) που πρέπει να τηρεί ο επενδυτής, για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Ως εκ τούτου, από τη στιγμή που τελείωσε επί της ουσίας ο Ιανουάριος χωρίς να έχει εκδοθεί η ΚΥΑ που θα δώσει το έναυσμα για τις υπόλοιπες απαραίτητες κινήσεις, τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται πιεστικά όσον αφορά τις δυνατότητες του έργου να χρηματοδοτηθεί από το CEF της Ε.Ε.

Στην υπόθεση της υπόγειας αποθήκης της Καβάλας, έχει ήδη πάρει θέσεις η κοινοπραξία “STORENGY”, των εταιριών Engie, Energean Oil & Gas και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ στην κούρσα της διεκδίκησης ενδιαφέρεται να μπεί και ο ΔΕΣΦΑ, πράγμα που δεν κρύβει η διοίκησή του.

Παρόλο που η αποθήκη θεωρείται υποδομή απαραίτητη για τη χώρα, είναι δεδομένο ότι η στασιμότητα που επικρατεί τους τελευταίους μήνες έχει αρχίσει να εμπνέει ανησυχίες.