Home Περιβάλλον Διαρροή καυσίμου από το ναυαγισμένο από το 2000 «Εξπρές Σάμινα»
Διαρροή καυσίμου από το ναυαγισμένο από το 2000 «Εξπρές Σάμινα»

Διαρροή καυσίμου από το ναυαγισμένο από το 2000 «Εξπρές Σάμινα»

0
0

Πηγή μόλυνσης είναι το ναυαγισμένο πλοίο «Εξπρές Σάμινα», το οποίο βυθίστηκε πριν από 20 χρόνια- Στην Αθήνα ο Δήμαρχος Πάρου για να μεταφέρει στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την απαίτηση των κατοίκων της Πάρου να μπει ένα τέλος στη ζημιά που προκαλεί στο νησί.

Ξεσηκωμένοι είναι οι κάτοικοι της Πάρου που βλέπουν τις ακτές του νησιού να μολύνονται από την διαρροή καυσίμων από το κουφάρι του «Εξπρές Σάμινα». Ο δήμαρχος Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, έφτασε σήμερα στην Αθήνα για να συναντηθεί με τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, στον οποίο θα παρουσιάσει την τρέχουσα κατάσταση του ναυαγίου και την ανάγκη ανάληψη άμεσης και αποτελεσματικής δράσης.

Το ιστορικό

Το επιβατηγό – οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ) ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ της εταιρείας Minoan Flying Dolphins ήταν φέρυ-μπόουτ κλειστού τύπου που εκτελούσε την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος, με τελικό προορισμό τους Λειψούς. Το δρομολόγιο που εκτελέστηκε στις 26 Σεπτεμβρίου του 2000 είχε ως κατάληξη μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα με 81 νεκρούς.
Συγκεκριμένα, ο βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από τον λιμένα του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 το πλήρωμα. Περί ώρα 22.12 ενώ το πλοίο πλησιάζει να προσεγγίσει τον λιμένα της Παροικιάς (πρωτεύουσα-χώρα) της Πάρου, με ανέμους 8 μποφόρ, 2 μίλια ανοικτά της Πάρου, ωρα 22.15 προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες Πάρου» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευσταθείας, το νερό να κατακλύσει το μηχανοστάσιο του πλοίου, παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά 25 λεπτά να βυθιστεί.

Η ανακοίνωση του Δήμου Πάρου

Ήδη από τις 23 Ιουνίου ο Δήμος Πάρου έχει εκδώσει την ακόλουθη ανακοίνωση, στην οποίαν αποτυπώνεται, κατά το δυνατόν ολοκληρωμένα, το πρόβλημα:

«Ενημέρωση από τον Δήμο Πάρου για την εμφάνιση σποραδικών ρύπων στη θαλάσσια περιοχή και ακτογραμμή της Παροικιάς.

Σεβόμενοι πλήρως το ενδιαφέρον και την ανησυχία των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της Πάρου, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για την εμφάνιση σποραδικών ρύπων στην θαλάσσια περιοχή και ακτογραμμή της Παροικιάς, και τις ενέργειες από πλευράς του Δήμου Πάρου και των αρμόδιων αρχών για τη διευθέτηση του ζητήματος.

Από τις 12/06/2020 οπότε και ενημερώθηκε για πρώτη φορά η Λιμενική Αρχή για την ύπαρξη μικρής έκτασης ρύπανσης στην παράκτια περιοχή της Παροικιάς, πραγματοποιούνται έλεγχοι στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή ενώ ενημερώθηκε άμεσα η αρμόδια Δ/νση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Σύρου.

Ο Δήμος Πάρου προέβη σε περισυλλογή των ρύπων από την ακτογραμμή και έκτοτε διενεργεί ελέγχους και καθαρισμούς όπου απαιτείται, ενώ έχει προγραμματίσει δειγματοληψία και ανάλυση των θαλάσσιων υδάτων. Επίσης, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης με ειδική αντιρρυπαντική εταιρεία, διενεργεί συνεχείς έρευνες με ειδικό σκάφος και επεμβαίνει όπου και εφόσον απαιτείται σε καθαρισμό του θαλάσσιου χώρου.

Επιπλέον, στην περιοχή του ναυαγίου του Εξπρές Σάμινα, το Λιμενικό Σώμα, με ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος, εκτελεί καθημερινές εργασίες καθαρισμού με διελεύσεις και χρήση απορροφητικών υλικών.

Με εντολή της Εισαγγελίας Πρωτοδικών συντάσσεται δικογραφία κατά των υπαιτίων. Στο πλαίσιο αυτό, διορίσθηκε πραγματογνώμονας -καταδυτικό συνεργείο, το οποίο διενήργησε αυτοψία στο ναυάγιο και λήψη δειγμάτων των πετρελαιοειδών ρύπων, ενώ ανάλογες ενέργειες έγιναν και από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Συγχρόνως, ο Δήμαρχος Πάρου κ. Μάρκος Ι. Κωβαίος, με επιστολή του στον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, τον ενημέρωσε για τον κίνδυνο θαλάσσιας ρύπανσης της ευρύτερης περιοχής στο μέλλον και αιτήθηκε εκ νέου την ανέλκυση του πλοίου ως οριστική λύση, ενώ ζήτησε συνάντηση μαζί του, η οποία προγραμματίστηκε για τις 6 Ιουλίου.

Σε κάθε περίπτωση, εάν και εφόσον απαιτηθεί, οι εργασίες περιορισμού των πετρελαιοειδών ρύπων και καθαρισμού στην περιοχή γύρω από το ναυάγιο θα συνεχιστούν και ως εκ τούτου, δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας για τους λουόμενους».