1. Home
  2. Ενεργειακές
  3. επισημάνσεις
  4. Ακριβότερα διόδια για τα παλαιά οχήματα
Ακριβότερα διόδια για τα παλαιά οχήματα

Ακριβότερα διόδια για τα παλαιά οχήματα

0

Ο ΟΟΣΑ προτείνει αντικίνητρα για τους οδηγούς παλιών αυτοκινήτων για να μειωθεί ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Διαφοροποίηση του τέλους κυκλοφορίας σύμφωνα με τα όρια εκπομπών ρύπων, αναθεώρηση της φορολογικής διαφοροποίησης των καυσίμων και των χρήσεών τους και εναρμόνιση της φορολογίας των νέων και των παλαιών οχημάτων είναι μερικά από τα μέτρα που προτείνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στην χώρα μας για την επίτευξη των στόχων για το Κλίμα.

Οι αναθεωρήσεις περιβαλλοντικής απόδοσης του ΟΟΣΑ (EPR) παρέχουν τεκμηριωμένη ανάλυση και αξιολόγηση της προόδου των χωρών προς τους στόχους περιβαλλοντικής πολιτικής τους. Αναφορικά λοιπόν με την Ελλάδα, ο οργανισμός κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στην χώρα μας καθώς διαθέτει τον πιο γερασμένο στόλο οχημάτων στην Ευρώπη. Ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη. Η οικονομική κρίση και τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας για παλαιότερα οχήματα αποτέλεσαν αντικίνητρα για την ανανέωσή του.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι 15 χρόνια και των φορτηγών αυτοκινήτων 20 χρόνια. Εκτός όμως από αυτό στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έκθεση, εξακολουθούν να καταγράφονται ατμοσφαιρικοί ρύποι στις αστικές περιοχές που υπερβαίνουν τα όρια που τίθενται από την νομοθεσία της ΕΕ, με σοβαρές επιπτώσεις για τη δημόσια υγεία.

Επίσης επισημαίνεται ότι η Ελλάδα υστερεί στην ανάπτυξη ενός εθνικού προγράμματος ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Το ντίζελ φορολογείται λιγότερο από το πετρέλαιο, παρόλο που είναι πιο ρυπογόνο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων οχημάτων στα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και τη θέσπιση κριτηρίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα τέλη κυκλοφορίας, ενθάρρυνε τις πωλήσεις των ντιζελοκίνητων οχημάτων. Τα σχεδιαζόμενα κλιμακούμενα τέλη βάσει της απόστασης ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους θα συνέβαλαν στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Για αυτό οργανισμός προτείνει την αναθεώρηση της φορολογικής διαφοροποίησης των καυσίμων και των χρήσεών τους, ώστε οι τιμές των εκπομπών άνθρακα να δίνουν ένα συνεπές μήνυμα.

Στην έκθεση επισημαίνεται πως πρέπει να γίνει σταδιακό κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ των φόρων πετρελαίου και ντίζελ και πως πρέπει να γίνει εναρμόνιση της φορολογίας των νέων και των παλαιών οχημάτων.

Επίσης, προτείνει την διαφοροποίηση του τέλους κυκλοφορίας σύμφωνα με τα όρια εκπομπών ρύπων πέραν του διοξειδίου του άνθρακα έως ότου το κόστος των διοδίων συνδεθεί με τα επίπεδα εκπομπών ρύπων των οχημάτων.

Η έλλειψη σχεδίων για βιώσιμες αστικές μετακινήσεις και η ελλιπής ανάπτυξη ήπιων μέσων μεταφοράς έχουν συμβάλει στη συνεχιζόμενη εξάρτηση από τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης (Ε.Ι.Χ.) οχήματα, άρα και στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος, επισημαίνει η έκθεση. Πρέπει να προωθηθεί η αποκατάσταση της ισορροπίας των επενδύσεων υπέρ του σιδηροδρόμου σε σχέση με τις οδικές μεταφορές.