1. Home
  2. Ενεργειακές
  3. επισημάνσεις
  4. Η παραβατικότητα στο υγραέριο κίνησης καλά κρατεί
Η παραβατικότητα στο υγραέριο κίνησης καλά κρατεί

Η παραβατικότητα στο υγραέριο κίνησης καλά κρατεί

0

Συνεχίζεται η παραβατικότητα στον κλάδο του υγραερίου κίνησης, δημιουργώντας πολλά προβλήματα τόσο στην αγορά όσο και στους καταναλωτές- Συμβουλές για τους καταναλωτές

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Στην αγορά του υγραερίου κίνησης, η οποία την τελευταία 10ετία έχει γνωρίσει μεγάλη άνθηση, παρατηρείται έντονη παραβατικότητα, σε συνδυασμό με έλλειψη ελέγχων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες και ατιμωρησία.

Η παραβατικότητα μάλιστα έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα και ιδιαίτερα στην περιοχή της Αττικής.

Το ύψος της φοροδιαφυγής αυτή τη στιγμή είναι δύσκολο να υπολογιστεί.

Τι συμβαίνει:
– Αυτή τη στιγμή και σύμφωνα με τις αναρτήσεις της πλατφόρμας παρατηρητηρίου τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης (fuelprices.gr), υπάρχουν περισσότερα των 50 πρατηρίων που δηλώνουν λιανική τιμή πώλησης χαμηλότερη των 0,60 ευρώ/λίτρο.
– Η τιμή πώλησης του νόμιμου υγραερίου κινητήρων από τα διυλιστήρια είναι τις τελευταίες 20 σταθερά >0,60 ευρώ/λίτρο.

Άρα, τα εν λόγω πρατήρια διαθέτουν υγραέριο κίνησης στους οδηγούς φθηνότερο από την τιμή χονδρικής των διυλιστηρίων. Φυσικά τα πρατήρια αυτά δεν επιτελούν κάποιο κοινωνικό έργο, αλλά εκμεταλλεύονται την έλλειψη ελέγχων και στην ουσία πωλούν υγραέριο θέρμανσης αντί για υγραέριο κινητήρων, το οποίο κοστίζει περίπου 0,21 ευρώ φθηνότερα.

Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το οικονομικό κίνητρο για παραβατική συμπεριφορά μέρους των πρατηρίων παραμένει ιδιαίτερα ισχυρό.

Παρούσα κατάσταση:

  • Το πρόβλημα φυσικά δεν είναι καινούργιο. Πριν 2 χρόνια εφαρμόστηκε ο φορολογικός μηχανισμός και στο υγραέριο κίνησης – η αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου (με ποσότητα (λίτρα) και τιμή, όπως ισχύει και στα υγρά καύσιμα). Τα οφέλη ήταν δυστυχώς προσωρινά, καθώς βρέθηκαν τρόποι ώστε η παραπάνω παράμετρος να παρακαμφθεί.
  • Αρκεί να πούμε πως το φαινόμενο της εν λόγω παραβατικότητας εκτιμάται πως είναι πλέον ευρύτερο και από την περίοδο πριν την εφαρμογή του φορολογικού μηχανισμού.
  • Απουσία Ελέγχων – Ελλιπής εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας – Είναι σαφές πως η απουσία ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές έχει συντελέσει στην ασυδοσία των παραβατών.
  • Δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα εισροών/εκροών για το υγραέριο κίνησης.
  • Έλλειψη πόρων, μέσων, ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (πχ. Τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κλπ).
  • Έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο, ελεγκτών.
  • Καμία ουσιαστική ποινή που θα απέτρεπε την επανάληψη τέτοιων φαινομένων.
  • Οι περισσότεροι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις με διάφορες μεθόδους (διπλές πλακέτες, bypass φορολογικού μηχανισμού, totalizers reset κλπ), παρακάμπτονται και τα υποτυπώδη συστήματα ελέγχου.

Φθηνά πρατήρια- Όπως ισχύει για όλα τα καύσιμα και για τον πελάτη του υγραερίου τα φθηνά πρατήρια δεν είναι πάντοτε η καλύτερη επιλογή. Υπάρχουν δεκάδες πρατήρια στην Αττική που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο φθηνή, που δεν δικαιολογεί ούτε καν το να μεταφερθεί το καύσιμο από τα διυλιστήρια στο σημείο πώλησης – πολλώ δε μάλλον νόμιμο κέρδος εταιρίας & πρατηρίου.

Σοβαρές συνέπειες για όλους

Για τον καταναλωτή:

• Όπου υπάρχουν “πειραγμένες” αντλίες, ο καταναλωτής μπορεί να παραλαμβάνει βιομηχανικό υγραέριο ακατάλληλων προδιαγραφών και αμφίβολης ποσότητας. Δηλαδή ο καταναλωτής πληρώνει ένα κακής ποιότητας υγραέριο που οδηγεί σε χαμηλή απόδοση του αυτοκινήτου του. Η κλοπή στην ποσότητα δεν έχει μετρηθεί ποτέ και μπορεί να φτάσει και διψήφιο ποσοστό.

Για το κράτος:
• Λαθρεμπόριο: Απώλεια εσόδων εκτιμάται πάνω από 20 εκατ. τον χρόνο από διαφυγόντες φόρους & δασμούς.
• Πλαστά τιμολόγια βιομηχανικού υγραερίου, που παρουσιάζονται ως έξοδα από τους συνεργούς (βιομηχανίες, βιοτεχνίες)

Για τον κλάδο:
• Αθέμιτος ανταγωνισμός.
• Βάλλονται οικονομικά οι σωστοί επαγγελματίες του κλάδου (πρατήρια, εταιρίες εμπορίας).

Λύσεις

  • Το θέμα είναι επίκαιρο, καθώς είναι σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την περιστολή του λαθρεμπορίου, όμως ενώ συζητούνται λύσεις, η αγορά καταρρέει.
  • Αποτελεσματική σφράγιση των αντλιών, ώστε να μην επιδέχονται επεμβάσεις από τους επιτήδειους. Σχολαστικοί έλεγχοι στα ιδιωτικά συνεργεία τα οποία ελέγχουν τους διανομείς υγραερίου.
  • Ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών/εκροών, αν και αυτό δεν είναι πανάκεια αν δεν αξιολογούνται τα αποτελέσματα των ευρυμάτων.
  • Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια.
  • Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης.
  • Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, αλλά και για τις βιομηχανίες.
  • Ενημέρωση καταναλωτή

Συμβουλές για καταναλωτές

  • Ψωνίστε από τον επαγγελματία που εμπιστεύεστε και από αξιόπιστα σήματα που έχουν συστήματα έλεγχου ποιότητας και ποσότητας.
  • Προσοχή στις πολύ χαμηλές τιμές – να είστε υποψιασμένοι σε εξόφθαλμες περιπτώσεις.
  • Αποδείξεις- να ζητάτε πάντα απόδειξη. Επειδή οι αντλίες του υγραερίου κίνησης δεν εκδίδουν αυτόματα αποδείξεις πρέπει ο καταναλωτής να τη ζητάει. Έτσι ο πρατηριούχος υποχρεούται να δηλώσει το προϊόν που πουλάει και δυσκολεύεται να διακινήσει παράνομες ποσότητες.
  • Συχνός έλεγχος της μέσης κατανάλωσης ανά χλμ.- έλεγχος πόσων χιλιομέτρων διανύσατε με ένα γέμισμα.
  • Να μην αλλάζετε πολλά πρατήρια- έτσι έχετε ένα μέτρο σύγκρισης.

Το υγραέριο κίνησης αποτελεί μια μοντέρνα, αξιόπιστη και οικονομική λύση για τον αυτοκινητιστή προσφέροντας κατά μέσο όρο 40-45% οικονομία σε σχέση με την βενζίνη, ακόμα και μετά τις πρόσφατες αυξήσεις, ενώ ταυτόχρονα προστατεύει και το περιβάλλον.

Είναι μια αγορά που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται με ταχύ ρυθμό και είναι κρίμα να πλήττεται από τέτοιες παράνομες πρακτικές.