1. Home
  2. Ενεργειακές
  3. επισημάνσεις
  4. Αυτόνομη, ηλεκτροκίνητη και πράσινη η Αστυπάλαια
Αυτόνομη, ηλεκτροκίνητη και πράσινη η Αστυπάλαια

Αυτόνομη, ηλεκτροκίνητη και πράσινη η Αστυπάλαια

0

Η επένδυση της VW σε συνδυασμό με την κρατική επένδυση θα μεταμορφώσει το νησί σε νέο βιώσιμο μοντέλο, παράδειγμα για όλη την Ευρώπη.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Σήμερα υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Volkswagen AG για τη μεγάλη πράσινη επένδυση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Αστυπάλαια.

Η συμφωνία που υπεγράφη σήμερα από τον Υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κώστα Φραγκογιάννη και τον Dr. Herbert Diess, CEO του ομίλου Volkswagen, επισφραγίζει την εθνική στρατηγική της Ελληνικής κυβέρνησης για προώθηση της “πράσινης οικονομίας” και επιβεβαιώνει την ικανότητα της χώρας να προσελκύει και να υποστηρίζει καινοτόμες επενδύσεις.

Το πρότζεκτ για το συγκεκριμένο νησί περιλαμβάνει την αντικατάσταση του στόλου από ηλεκτροκίνητα οχήματα, αλλά και την αντικατάσταση του συστήματος παραγωγής ενέργειας που μέχρι σήμερα βασίζεται σε γεννήτριες με ένα νέο υβριδικό σύστημα που θα καλύψει τις ανάγκες του νησιού.

Πιο συγκριμένα το πρόγραμμα βασίζεται σε τρεις πυλώνες:

● ηλεκτροκίνηση που περιλαμβάνει προοδευτική αντικατάσταση όλων των οχημάτων ΙΧ και ΔΧ
● νέες υπηρεσίες μετακίνησης που αφορούν διαμοιραζόμενα ΜΜΜ και κατά παραγγελία υπηρεσίες συγκοινωνίας και
● απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα μέσω υβριδικού συστήματος ΑΠΕ

Ο λόγος που επιλέχθηκε η Αστυπάλαια είναι το μικρό μέγεθος της αλλά και το οδικό της δίκτυο. Στο νησί υπάρχουν, σήμερα, περίπου 1500 συμβατικά οχήματα και μετά την ολοκλήρωση του πρότζεκτ ο στόλος θα έχει αντικατασταθεί από 900 νέα ηλεκτρικά οχήματα.

Το ενδιαφέρον, έγκειται στο γεγονός ότι εκτός από τα κίνητρα που θα δοθούν στους κατοίκους για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που θα είναι τα διπλάσια από αυτά που δόθηκαν πρόσφατα στην υπόλοιπη Ελλάδα, η αυτοκινητοβιομηχανία VW θα πουλάει τα ηλεκτρικά οχήματα στους κατοίκους της Αστυπάλαιας σε τιμή κόστους, χωρίς περιθώριο κέρδους. Η κυβέρνηση σχεδιάζει το νέο πρόγραμμα «Η Αστυπάλαια» το οποίο αναμένεται να δημοσιευτεί το επόμενο διάστημα.

Η αρχική επένδυση της VW είναι 3 εκατ., ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός της βιομηχανίας για το έργο είναι 10 εκατ. Τα χρήματα αυτά θα προστεθούν στην συνολική κρατική επένδυση για το πρότζεκτ που υπολογίζεται στα 8-10 εκατ. Το πρότζεκτ έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης σε 6 χρόνια.

Εκτός όμως από την αντικατάσταση του στόλου, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, το σχέδιο για το νησί περιλαμβάνει την αντικατάσταση των γεννητριών πετρελαίου με ένα νέο υβριδικό σύστημα που έχει δημιουργηθεί μόνο για αυτό το νησί. Όλο το οικοσύστημα της Αστυπάλαιας θα βασίζεται σε ένα πράσινο κι βιώσιμο μοντέλο. Ουδέτερο ως προς την παραγωγή άνθρακα.

Το νησί δεν θα συνδεθεί με το ηπειρωτικό δίκτυο πριν από 2030, αλλά θα απαλλαχτεί από την παραγωγή ηλεκτρισμού με συμβατικές μορφές. Το υβριδικό σύστημα θα περιλαμβάνει ένα μείγμα από ΑΠΕ, ικανό να καλύψει τις ανάγκες του νησιού σε ηλεκτρική ενέργεια.

Σήμερα, η ζήτηση ηλεκτρισμού στο νησί είναι στα 1,2 MW ετησίως, ενώ το καλοκαίρι διπλασιάζεται λόγω του τουρισμού. Η ζήτηση με την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να αυξηθεί επιπλέον 1,4 MW. Και αυτή την πρόκληση πρέπει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. Όπως ανέφερε η γενική γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου «Η πρόκληση είναι να διαχειριστούμε την αύξηση της ζήτησης από την φόρτιση των οχημάτων. Η αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά θα γίνει σταδιακά όποτε και η αύξηση της ζήτησης θα είναι σταδιακή».

Η κυβέρνηση ήδη εργάζεται πάνω στο νομικό πλαίσιο για την Αστυπάλαια προκειμένου να υλοποιηθεί το νέο υβριδικό σύστημα.

Στην ερώτηση αν θα απαγορευτεί η κυκλοφορία των συμβατικών οχημάτων στο νησί που απηύθυνε  το www.energyin.gr κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που έλαβε χώρα μετά την τελετή υπογραφής του μνημονίου, στην κα Σδούκου, η ίδια απάντησε πως δεν θα απαγορευτεί η κυκλοφορία των συμβατικών οχημάτων αλλά σκοπός της κυβέρνησης είναι να ενθαρρύνει τους κατοίκους και να τους δώσει ισχυρά κίνητρα για να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των συμβατικών τους οχημάτων.

Περιγραφή του έργου

Μετά την ανακοίνωση των επίσημων μέτρων της ελληνικής κυβέρνησης για τη διάδοση των οχημάτων χαμηλών, αλλά και μηδενικών ρύπων, σήμερα παρουσιάζεται το έργο: “Smart and Sustainable Island” που για πρώτη φορά θα υλοποιηθεί σε νησί του Αιγαίου. Η Ελληνική Κυβέρνηση και η Volkswagen συνεργάζονται στην κατάρτιση ενός προγράμματος που αποτελεί φάρο καινοτομίας, προκειμένου να μετατραπεί η Αστυπάλαια σε πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση, τις νέες υπηρεσίες μετακίνησης, και την ενεργειακή αυτονομία μέσω υβριδικού συστήματος ηλεκτροδότησης από ΑΠΕ.

Σκοπός του Μνημονίου Συνεργασίας είναι η μετατροπή ενός νησιού του Αιγαίου σε “πράσινο και βιώσιμο νησί” και η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, εισαγωγής καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία, προώθησης της χρήσης ΑΠΕ και δοκιμής νέων τεχνολογιών στην αυτόνομη οδήγηση. Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ένα εντελώς νέο, προηγμένο σύστημα μεταφοράς που περιλαμβάνει:

  • κίνητρα για την αλλαγή των συμβατικών ΙΧ οχημάτων με ηλεκτρικά μέσα από ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης. Συνολικά, περίπου 1.000 ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να αντικαταστήσουν περίπου 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
  • οχήματα δημόσιας χρήσης καθώς και οχήματα κοινής ωφέλειας στο νησί – αστυνομίας, ΕΚΑΒ και δημόσιου τομέα – που θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά με την βοήθεια του Volkswagen Group.
  • αναγκαίες εργασίες υποδομών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης των οχημάτων
  • υπηρεσίες κατά παραγγελία δημόσιας συγκοινωνίας, μέσω ψηφιακών εφαρμογών, που θα επιτρέψει σε κατοίκους και επισκέπτες μεγαλύτερη ελευθερία στις μετακινήσεις τους υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
  • Η Ελληνική Δημοκρατία θα εξασφαλίσει την ύπαρξη ποιοτικών οδικών υποδομών, άριστη σήμανση και επαρκή δεδομένα αναφορικά με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες, ώστε να διασφαλίσει ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές που θα οδηγήσουν τελικά στην αυτόνομη οδήγηση.

Αστυπάλαια: Smart & Sustainable Island

Η Αστυπάλαια είναι νησί των Δωδεκανήσων, στο νότιο Αιγαίο Πέλαγος, έκτασης περίπου 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Έχει πληθυσμό περίπου 1.300 κατοίκων και την επισκέπτονται κάθε χρόνο περίπου 72.000 τουρίστες. Η Αστυπάλαια διαθέτει μια πολύ περιορισμένη συγκοινωνιακή υπηρεσία με δύο λεωφορεία που λειτουργούν μόνο σε μια μικρή περιοχή του νησιού. Προς το παρόν, η ζήτηση ενέργειας καλύπτεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πηγές ορυκτών καυσίμων. Το νησί φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρο για τον αειφόρο τουρισμό τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου υποστηρίζει τη βιώσιμη κινητικότητα.