1. Home
  2. Ηλεκτρισμός
  3. Μεγάλο το στοίχημα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Μεγάλο το στοίχημα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Μεγάλο το στοίχημα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

0

Η ταχύτατη ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε όλη την Ευρώπη επηρεάζει άμεσα την εγχώρια αγορά και ως εκ τούτου οι ανάγκες για ένα πυκνό δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων ολοένα και αυξάνονται.

Είναι δεδομένο λοιπόν ότι οι ανάγκες αυτές φέρνουν επενδυτικό ενδιαφέρον και από ελληνικές και από ξένες εταιρείες, καθώς και δήμους.

Ηδη αρκετοί φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης προετοιμάζουν την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Πράσινου Ταμείου που θα ανοίξει έως τα τέλη Νοεμβρίου.

Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 14 εκατ. ευρώ, που προγραμματίζει το Ταμείο προκειμένου να επιδοτήσει την εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία θα χωροθετούν, εντός των διοικητικών τους ορίων, τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης και τις θέσεις στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων.

Στο ιδεατό σενάριο που υπάρξει ενδιαφέρον από όλους τους δήμους της χώρας, θα χρειαστούν 14 εκατ. ευρώ έως και το 2022, δηλαδή 5,4 εκατ. ευρώ εφέτος, δέσμευση επιπλέον 2,5-3 εκατ. ευρώ από τον νέο προϋπολογισμό του 2021 και τα υπόλοιπα από τον προϋπολογισμό του 2022.

Η εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων είναι υποχρεωτική για την τοπική αυτοδιοίκηση. Αφού ολοκληρωθούν, θα πρέπει ο κάθε δήμος να αποφασίσει εάν θα τα υλοποιήσει ο ίδιος, μέσω μιας δημοτικής επιχείρησης, ή εάν θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την ανάθεση των έργων, είτε μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) είτε αποκλειστικά σε ιδιώτες.

Στόχος του ΥΠΕΝ είναι μέσα στο 2021 να δημιουργηθεί ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για να στήριξη των φορέων που θα υλοποιήσουν και θα συντηρούν τα δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, στηρίζοντας την επιχειρηματική διάσταση της ηλεκτροκίνησης, πιθανώς και με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Βάσει του νόμου 4710/20 προβλέπεται υποχρεωτικά η χωροθέτηση από τους δήμους τουλάχιστον ενός φορτιστή ανά 1.000 κατοίκους, άρα κατ’ αναλογία περίπου 11.000 φορτιστές για όλη τη χώρα. Από αυτούς, περί το 10% εκτιμάται ότι θα είναι ταχυφορτιστές, οι οποίοι κοστίζουν περίπου 30.000 έκαστος ενώ το 90% απλοί φορτιστές με ένα μέσο κόστος περίπου 7.000 ευρώ. Αρα η εγκατάστασή τους απαιτεί μια συνολική επένδυση από τους δήμους περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχουν υποβληθεί περίπου 8.333 αιτήσεις για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ο τζίρος των πωλήσεων με βάση το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί έφτασε τα 40,1 εκατομμύρια ευρώ.

Η πλειονότητα των αιτήσεων (74,94%, δηλαδή 6.245) αφορά ηλεκτρικά ποδήλατα και το 18,13% (1.511 αιτήσεις) ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα. Για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών ΙΧ, ταξί και επαγγελματικών βαν έχουν κατατεθεί 577 αιτήσεις, υπερκαλύπτοντας τις πωλήσεις των τελευταίων 4 ετών (522 οχήματα). Επίσης έχουν υποβληθεί 185 αιτήσεις για επιδότηση φορτιστών. Οι περισσότερες αιτήσεις προέρχονται από κατοίκους της Αττικής (3.060), των νησιών (1.470) και της Θεσσαλονίκης (1.002). Ως σήμερα έχουν εγκριθεί 3.300 αιτήσεις, αριθμός που «μεταφράζεται» σε απορρόφηση κονδυλίων 7,2 εκατομμυρίων ευρώ από το σύνολο των 100 εκατομμυρίων ευρώ.