1. Home
  2. Νέα
  3. Στο 52% έχει ολοκληρωθεί ο IGB- Η σημασία του έργου
Στο 52% έχει ολοκληρωθεί ο IGB- Η σημασία του έργου

Στο 52% έχει ολοκληρωθεί ο IGB- Η σημασία του έργου

0

IGB Project νομοσχέδιο«Με την ολοκλήρωση του IGB η Ελλάδα γίνεται ένας κόμβος ενεργειακός μεταφοράς φυσικού αερίου» τόνισε ο υπουργός.

Του Μάριου Μάντζου

Τη σημασία της ολοκλήρωσης της κατασκευής του διακρατικού αγωγού IGB τόνισε στην ομιλία του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, στα πλαίσια της συζήτησης για την κύρωση του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την κύρωση της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας και Βουλγαρίας για τον αγωγό διασύνδεσης IGB Project.

«Σήμερα έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 52% η κατασκευή του αγωγού IGB, με το 40% του αγωγού να έχει υπογειοποιηθεί, άρα προχωράει η κατασκευή του» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας και σημείωσε πως η κυβέρνηση φιλοδοξεί να ολοκληρώσουν την κατασκευή του έργου μέχρι το τέλος του ’21.

«Το ότι φέραμε προς κύρωση σήμερα το μνημόνιο συνεργασίας, αυτό δεν αποτέλεσε εμπόδιο στο να ξεκινήσει και να κατασκευάζεται ο αγωγός. Τα οικονομικά και εμπορικά οφέλη έχω ήδη αναλύσει πόσο σημαντικά είναι για την Ελλάδα και για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Και να πούμε ότι πολλά από τα υλικά που χρησιμοποιούμε όπως ο αγωγός, ο ίδιος ο αγωγός κατασκευάζεται από ελληνική επιχείρηση. Άρα, Έλληνες εργαζόμενοι και πιθανότατα καλά αμειβόμενοι, είναι αυτοί οι οποίοι δουλεύουν σήμερα για να κατασκευάσουν αυτόν τον αγωγό ο οποίος τοποθετείται σήμερα στα βόρεια σύνορά μας» ανέφερε κατά την διάρκεια της ομιλίας του ο υπουργός.

Ο κ. Σκρέκας δεν παρέλειψε να τονίσει τη σημασία του έργου λέγοντας «Ο IGP πέραν του ότι θα μπορεί να αξιοποιείται και να μεταφέρει προς βορά, από νότο προς βορά Κασπιανό αέριο, αφού συνδέεται με τον αγωγό ΤΑΡ, θα μπορεί να μεταφέρει και αέριο το οποίο θα αεριοποιείται στην πλωτή δεξαμενή στον τερματικό σταθμό στην Αλεξανδρούπολη.  Τι σημαίνει αυτό; Ότι τελικά πράγματι η Ελλάδα γίνεται ένας κόμβος ενεργειακός μεταφοράς φυσικού αερίου όπου μέσα από αυτή δεν θα περνάει μόνο φυσικό αέριο που θα έρχεται από την Κασπία, αλλά φυσικό αέριο που μπορεί να έρχεται από οπουδήποτε στον κόσμο».

Υπενθυμίζουμε ότι με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας το 2009 τέθηκαν οι βάσεις για την κατασκευή του αγωγού διασύνδεσης των δύο χωρών. Το έργο του IGB έχει χαρακτηριστεί ως έργο «Εθνικής Σημασίας» από την Ελλάδα βάσει του ν.4001/2001, καθώς και από το Υπουργικό Συμβούλιο της Βουλγαρίας. Στις 10 Οκτωβρίου 2019, σε ειδική τελετή στη Σόφια, υπογράφηκε μεταξύ των δύο χωρών η Διακυβερνητική Συμφωνία για την προώθηση του αγωγού. Η Συμφωνία κυρώθηκε από τη Βουλγαρική Βουλή στις 2 Ιουλίου 2020 και έχει ήδη διαβιβαστεί προς κύρωση και στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Με την κύρωση του Καταστατικού από την ολομέλεια του ελληνικού κοινοβουλίου ο Οργανισμός EMGF αποκτά και επίσημα διεθνή νομική ισχύ και υπόσταση καθώς η χώρα μας θα καταστεί η 5η κατά σειρά χώρα που θα το έχει κυρώσει.

Ο αγωγός προβλέπεται, υπό τις υφιστάμενες συνθήκες, να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2021.

Τα χαρακτηριστικά του IGB

Ο αγωγός θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora της Βουλγαρίας. Το μήκος του αγωγού υπολογίζεται στα 182 χλμ. εκ των οποίων τα 151 χλμ. είναι στη Βουλγαρία και τα υπόλοιπα 31 χλμ. στην Ελλάδα. Η διάμετρος του σωλήνα φτάνει τις 32 ίντσες (813 χιλιοστά).

Η δυναμικότητα του αγωγού φτάνει ετησίως τα 3 δισ. κυβικά μέτρα (bcm/a), με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow). Η δυναμικότητα μπορεί να αυξηθεί σε 5 bcm/a με την πρόσθετη εγκατάσταση ενός Σταθμού Συμπίεσης. Το έργο περιλαμβάνει και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις.

Στην αφετηρία του, στην Ελλάδα, ο αγωγός θα συνδέεται με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ, ενώ στην κατάληξή του θα συνδέεται με το σύστημα της Bulgartransgaz (διαχειριστής φυσικού αερίου Βουλγαρίας). Παρέχοντας τη δυνατότητα προμήθειας φυσικού αερίου από μία επιπλέον πηγή εισόδου, ο IGB θα ενισχύσει την ασφάλεια τροφοδοσίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Γεωπολιτική σημασία

Η κατασκευή και λειτουργία του έργου αναβαθμίζει τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας δεδομένου ότι η χώρα καθίσταται πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά από διαφοροποιημένες πηγές και κατά κύριο λόγο από τον TAP. Επιπλέον, όμως, αξιοποιεί και τον σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης (FSRU) δεδομένου ότι οι ποσότητες που θα εισάγονται μέσω αυτού προβλέπεται να μεταφέρονται προς Βορρά μέσω IGB. Άλλωστε ο IGB αποτελεί το πρώτο τμήμα του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου», δηλαδή της διασύνδεσης των εθνικών συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας με σκοπό την εναλλακτική τροφοδοσία των χωρών της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.