Πάνος Κωτσοβίλης, Διευθυντής Πωλήσεων της BIGSOLAR: «Ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς των φωτοβολταϊκών θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια να είναι υψηλός»
Ο διευθυντής Πωλήσεων της BIGSOLAR, Πάνος Κωτσοβίλης, μας μιλά για την ελληνική αγορά των φωτοβολταϊκών και πώς αυτή άλλαξε με τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις.

– Ποια είναι η φετινή πορεία της εταιρείας και των προϊόντων της και κατά πόσο έχει επηρεαστεί η δραστηριότητά σας μετά τις ανακοινώσεις για το net billing και το net metering;
Παρότι το 2024 εξελίχθηκε σε μια μεταβατική χρονιά, λόγω της ξαφνικής κατάργησης του net metering, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η θεσμοθέτηση του net billing, γεγονός που είχε ως συνέπεια να υπάρξει μια περίοδος έξι και πλέον μηνών, κατά την οποία δεν ήταν δυνατή η υποβολή νέων αιτήσεων για συστήματα αυτοπαραγωγής, η αγορά στο μεσοδιάστημα συντηρήθηκε από τα ήδη αδειοδοτημένα έργα net metering, οικιακά και εμπορικά, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις της BIGSOLAR να διατηρήσουν τη δυναμική τους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Όσον αφορά τα προϊόντα που διακινούμε, τα φωτοβολταϊκά πλαίσια της JA Solar, της οποίας η BIGSOLAR είναι επίσημος διανομέας στην Ελλάδα και την Κύπρο, ήταν, για μια ακόμα χρονιά, το best seller προϊόν της εταιρείας. Σημειώστε ότι η JA Solar κατατάσσεται, διαρκώς, τα τελευταία χρόνια μεταξύ των τριών πρώτων παραγωγών φωτοβολταϊκών πλαισίων παγκοσμίως και τα προϊόντα της έχουν κατακτήσει –χάρη στην ποιότητα και την αξιοπιστία τους αλλά και χάρη στην υποστήριξη της εταιρείας μας– ένα σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά.
Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας είχαν φέτος αξιόλογη συμμετοχή στην προϊοντική σύνθεση των πωλήσεών μας, συμμετοχή, η οποία θα βαίνει αυξανόμενη τα προσεχή χρόνια.
Τέλος, δεν θα ήθελα να παραλείψω την αναφορά στα συστήματα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία έχουν ενταχθεί πρόσφατα στο προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο. Η συμμετοχή τους στον τζίρο της εταιρείας είναι ακόμη μικρή, αλλά είναι βέβαιο ότι, με την πάροδο του χρόνου, η αύξησή της θα είναι γεωμετρική.
– Δεδομένου του μεγάλου ανταγωνισμού στην αγορά, ποιο θεωρείτε ότι είναι το δικό σας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;
Νομίζω ότι την εδραίωση της BIGSOLAR στην αγορά μπορεί κανείς να την αποδώσει, κατά βάση, στους ακόλουθους λόγους:
Πρώτον, στην πολυετή παρουσία της εταιρείας στην ελληνική αγορά ενέργειας. Φέτος, συμπληρώνουμε 15 χρόνια συνεχούς παρουσίας, μέσω των υπηρεσιών και των προϊόντων μας στον χώρο. Μια παρουσία, η οποία δεν επηρεάστηκε από τις διακυμάνσεις της αγοράς, καθώς η BIGSOLAR παρέμεινε ενεργή, υποστηρίζοντας τις προσπάθειες των συνεργατών της, ακόμα και στους δύσκολους καιρούς που πέρασε ο κλάδος.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να οικοδομήσουμε σχέσεις πραγματικής εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες μας, με πολλούς εκ των οποίων συνεργαζόμαστε και τα 15 χρόνια της λειτουργίας μας. Από την άλλη, η βαθιά εξειδίκευση της εταιρείας στα φωτοβολταϊκά, η οποία προέκυψε, καταρχάς, από την ανάπτυξη και εγκατάσταση δικών της φωτοβολταϊκών σταθμών πριν ακόμη εμπλακεί στο χονδρεμπόριο βασικού εξοπλισμού, της εξασφάλισε το προνόμιο να γνωρίζει πολύ καλά τις ανάγκες των τελικών χρηστών και, κατ’ επέκταση, τις απαιτήσεις των εγκαταστατών – συνεργατών της.
Το γεγονός αυτό συνδυάστηκε με την τεράστια εμπειρία του επιχειρηματικού ομίλου, στον οποίο ανήκει η εταιρεία στο εισαγωγικό χονδρεμπόριο και είχε ως αποτέλεσμα να είμαστε πάντοτε σε θέση να προσφέρουμε στους συνεργάτες μας προϊόντα και λύσεις που τους εξασφαλίζουν ανταγωνιστικότητα και διαφοροποίηση.
Τα φωτοβολταϊκά αντιμετωπίστηκαν –και αντιμετωπίζονται– από πολλούς σαν αγορά ευκαιρίας.
Ο όμιλος ΜΠΗΤΡΟΣ έχει μια παρουσία στο επιχειρηματικό στερέωμα της χώρας μας 80 περίπου ετών. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι η εταιρεία έχει στο DNA της τα στοιχεία του μακροπρόθεσμου παίκτη στην αγορά και όχι του ευκαιριακού. Και τα στοιχεία αυτά εκφράζονται στην καθημερινή μας πρακτική ως σοβαρότητα, συνέπεια, αξιοπιστία, ευθύνη, δέσμευση, προσήλωση στην υποστήριξη του πελάτη.
Αυτό το εταιρικό προφίλ και, φυσικά, τα προϊόντα μας, που διακρίνονται για την αξιοπιστία τους και για τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, συνιστούν τα βασικά ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα.
– Πώς κρίνετε την πορεία της αγοράς φωτοβολταϊκών και ποια προβλήματα αντιμετωπίζει;
Την τελευταία πενταετία, και έπειτα από μια περίοδο έντονης κάμψης που προηγήθηκε μεταξύ 2014 – 2018, η αγορά των φωτοβολταϊκών στη χώρα μας αναπτύσσεται ραγδαία. Η Ελλάδα ήταν το 2023 πρώτη στην Ευρώπη στη συμμετοχή των φωτοβολταϊκών στο σύνολο της ηλεκτροπαραγωγής (18,4% έναντι 8,6% που ήταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος) και έβδομη σε εγκατεστημένη ισχύ ανά κάτοικο. Το 2024 εκτιμάται ότι θα συνδεθούν 1,6GW φωτοβολταϊκών, όσα και το 2023, με μεγαλύτερη συμμετοχή, όμως, των μεγάλης ισχύος σταθμών και των συστημάτων αυτοπαραγωγής, αφού η αγορά μπαίνει σε μια νέα φάση, που χαρακτηρίζεται από τον περιορισμό των μικρομεσαίας ισχύος σταθμών επί εδάφους (400kW – 1MW) και τη σημαντική αύξηση των συστημάτων αυτοπαραγωγής (κυρίως επί στεγών), τόσο σε κατοικίες όσο και σε επιχειρήσεις. Πρόκειται, για μια τάση που κυριαρχούσε τα προηγούμενα χρόνια στις υπόλοιπες αναπτυγμένες αγορές του κόσμου και έρχεται –με καθυστέρηση– και στη χώρα μας.
Μετά την κατάργηση του ενεργειακού συμψηφισμού (net metering), η ανάπτυξη των συστημάτων αυτοπαραγωγής θα βασιστεί, πλέον, στα σχήματα του ταυτοχρονισμένου ενεργειακού συμψηφισμού (net billing) και του εικονικού ταυτοχρονισμένου συμψηφισμού (virtual net billing), καθώς και στο σχήμα της αυτοπαραγωγής με μηδενική έγχυση (zero feed-in). Παρότι η θεσμοθέτηση των παραπάνω σχημάτων ολοκληρώθηκε πρόσφατα, το ενδιαφέρον των δυνητικών αυτοπαραγωγών είναι ήδη έντονο.
Άλλος ένας πυλώνας, στον οποίο αναμένεται να στηριχθεί η ανάπτυξη της αγοράς στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, είναι η αποθήκευση ενέργειας, καθώς η ανάγκη να αντιμετωπιστεί η στοχαστικότητα της παραγωγής των φωτοβολταϊκών αυξάνεται, και το κόστος των μπαταριών μειώνεται δραστικά.
Ασφαλώς, τα προβλήματα στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς δεν λείπουν, με σημαντικότερα την ασυμμετρία στους ρυθμούς ανάπτυξης της προσφοράς και της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και την έλλειψη διαθεσιμότητας ηλεκτρικού χώρου. Τα προβλήματα αυτά, όμως, είναι παροδικά, ενώ η αντιμετώπισή τους δημιουργεί νέες ευκαιρίες στην αγορά, με την ανάπτυξη νέων κλάδων, όπως η αποθήκευση ενέργειας.
Συμπερασματικά, η εκτίμησή μας είναι πως, παρά τα προβλήματα, ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς των φωτοβολταϊκών στη χώρα μας θα εξακολουθήσει και κατά τα επόμενα χρόνια να είναι υψηλός.
– Δεδομένης της πράσινης ενεργειακής πολιτικής που προωθεί η Ε.Ε. και των μέτρων που επιβάλλονται σχετικά με το sustainability (βιωσιμότητα), πώς ανταποκρίνεται η εταιρεία σε αυτές τις πολιτικές και τα μέτρα; Ποιες οι δράσεις της;
Αρχικά, όπως προανέφερα, η BIGSOLAR έχει τους δικούς της φωτοβολταϊκούς σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με αποτέλεσμα η πράσινη ενέργεια που παράγει να μειώνει σημαντικά το συνολικό ανθρακικό της αποτύπωμα.
Δεύτερον, ως «υπόχρεοι παραγωγοί» σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό πλαίσιο για τη «διευρυμένη ευθύνη παραγωγού» συμμετέχουμε στη χρηματοδότηση και τη λειτουργία συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των προϊόντων που διακινούμε, όταν θα καταστούν απόβλητα. Συγκεκριμένα, είμαστε συμβεβλημένοι με Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) των συσσωρευτών, των αντιστροφέων και του λοιπού ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού που διακινούμε και συμμετέχουμε ενεργά στη δημιουργία ενός αποτελεσματικού ΣΣΕΔ για τα φωτοβολταϊκά πλαίσια, που, δυστυχώς, μέχρι στιγμής, δεν έχει καταστεί δυνατόν να δημιουργηθεί στη χώρα μας.
Τέλος, μεριμνούμε συστηματικά για τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, που δημιουργεί η καθημερινή λειτουργία του εταιρικού μας οργανισμού. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε εξηλεκτρίσει το σύστημα θέρμανσης των γραφείων μας με την εγκατάσταση αντλίας θερμότητας, όλος ο φωτισμός των γραφείων και των αποθηκών μας παράγεται από φωτιστικά σώματα και λαμπτήρες τεχνολογίας LED (η εμπορία των προϊόντων αυτών, άλλωστε, αποτελεί τομέα δραστηριότητας της εταιρείας μας), ενώ ανακυκλώνουμε όλα τα απόβλητα που δημιουργούνται από τη χρήση αναλωσίμων (συσκευασίες, χαρτί, μπαταρίες συσκευών κ.λπ.). Επιπλέον, έχουμε ξεκινήσει την εφαρμογή ενός προγράμματος αντικατάστασης των εταιρικών μας οχημάτων με ηλεκτρικά, τα οποία φορτίζουν από φωτοβολταϊκό σύστημα αυτοπαραγωγής, τοποθετημένο στις εγκαταστάσεις μας.
– Ποια είναι τα πλάνα και οι στόχοι σας για τα επόμενα 5 χρόνια;
Βασικός μας στόχος είναι, γιορτάζοντας τα 20 χρόνια της εταιρείας, να είμαστε σε θέση να κάνουμε έναν ακόμα πιο πλούσιο απολογισμό ουσιαστικής συμβολής στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας μας –αλλά και της Κύπρου– από τον απολογισμό που κάναμε γιορτάζοντας τη 15ετία μας. Και αυτό προϋποθέτει, καταρχάς, τη διαρκή βελτίωση των προϊόντων που διακινούμε και των υπηρεσιών που παρέχουμε.
Προϊόντα στην αιχμή της εμπορικοποιημένης τεχνολογίας, τα οποία να προσφέρουν στους συνεργάτες μας τη δυνατότητα της ανταγωνιστικότητας και της διαφοροποίησης, και υπηρεσίες υποστήριξης, πριν και μετά την πώληση, οι οποίες να διευκολύνουν τη δουλειά τους και να τους δημιουργούν αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης.
Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση σκοπεύουμε να δώσουμε στη διαρκή επιμόρφωση των συνεργατών μας στις τεχνολογικές εξελίξεις σε όλους τους τομείς της δραστηριότητάς τους και στα νέα χαρακτηριστικά των προϊόντων μας.
– Ποια είναι η εμπειρία της BIGSOLAR και για ποια project είστε υπερήφανοι;
Καταρχάς, είμαστε υπερήφανοι για όλα τα project που έχουν υλοποιηθεί με δικό μας εξοπλισμό, μικρά και μεγάλα, εμβληματικά και μη. Γιατί καθένα από αυτά έχει συμβάλει, λιγότερο ή περισσότερο, στην ενίσχυση της υποδομής της χώρας σε σταθμούς παραγωγής καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή σε αυτό που λέμε «ενεργειακή μετάβαση». Και γιατί καθένα από αυτά έχει βοηθήσει είτε έναν αυτοπαραγωγό να μειώσει και να σταθεροποιήσει το κόστος της ηλεκτρικής του ενέργειας είτε έναν παραγωγό να αποκτήσει εισόδημα, επενδύοντας στην παραγωγή καθαρής ενέργειας.
Σήμερα, μετά από 15 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στην αγορά των φωτοβολταϊκών, πλαίσια και αντιστροφείς συνολικής ισχύος άνω του 1GW, που έχουν διατεθεί από τη BIG SOLAR και τη BIGSOLAR Cyprus, βρίσκονται εγκατεστημένα σε στέγες ή στο έδαφος, σε κάθε περιοχή της Ελλάδας και της Κύπρου. Και, πράγματι, πολλά εξ αυτών έχουν εγκατασταθεί στο πλαίσιο project, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «εμβληματικά» είτε λόγω των φορέων τους, είτε λόγω των χώρων εγκατάστασης, είτε λόγω της τεχνολογίας που χρησιμοποιήθηκε.
Εάν έπρεπε να ξεχωρίσω ένα, αυτό μάλλον θα ήταν ο φωτοβολταϊκός σταθμός, ισχύος 1,6MW, που είναι εγκατεστημένος στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), γιατί ο χαρακτηρισμός του ως εμβληματικού προκύπτει από την εφαρμογή και των τριών παραπάνω κριτηρίων: πρώτον, ο φορέας του, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, είναι ένας μεγάλος και εξαιρετικής φήμης οργανισμός. Δεύτερον, ο χώρος εγκατάστασης είναι ένα τοπόσημο της Αθήνας, και μάλιστα το ενεργειακό στέγαστρο του ΚΠΙΣΝ, πάνω στο οποίο είναι τοποθετημένα τα φωτοβολταϊκά πλαίσια, είναι ένα περίβλεπτο αρχιτεκτονικό δημιούργημα του Renzo Piano, αλλά και ένα κατασκευαστικό και τεχνικό επίτευγμα διεθνούς επιπέδου. Και, τρίτον, τα φωτοβολταϊκά πλαίσια είναι ειδικά κατασκευασμένα για το συγκεκριμένο project, γιατί, λόγω του περιορισμένου χώρου και της συγκεκριμένης απαίτησης του έργου, όσον αφορά την παραγόμενη ενέργεια, τα πλαίσια έπρεπε να έχουν πολύ υψηλή απόδοση, αλλά και μεγάλη αντοχή, ώστε να μπορούν να σηκώσουν το βάρος δύο ανθρώπων που κουβαλούν ένα πλαίσιο, αφού ο περιορισμένος χώρος, η απαίτηση υψηλής παραγωγής και η αρχιτεκτονική αισθητική δεν επέτρεπαν να υπάρχουν διάδρομοι στο στέγαστρο μεταξύ των πλαισίων. Κατά συνέπεια, και τα μέλη των συνεργείων συντήρησης είναι υποχρεωτικό να βαδίζουν επάνω στα πλαίσια.