1. Home
  2. Ηλεκτρισμός
  3. ΡΑΑΕΥ: Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα τιμολόγια ρεύματος
ΡΑΑΕΥ: Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα τιμολόγια ρεύματος

ΡΑΑΕΥ: Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα τιμολόγια ρεύματος

0

Αναθεωρεί την πρότασή της από το 2020 σχετικά με τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων. Η αναθεώρηση αποσκοπεί στην αποσαφήνιση των χαρακτηριστικών των σταθερών (μπλε), των μεταβλητών (πράσινα και κίτρινα) και των δυναμικών (πορτοκαλί) τιμολογίων, τα οποία είχαν αρχικά κατηγοριοποιηθεί με βάση το χρώμα στις αρχές του 2024. Στόχος είναι να βελτιωθεί η διαφάνεια και η κατανόηση από τους καταναλωτές μέσω της τυποποίησης των πληροφοριών και των διαφημίσεων για τα τιμολόγια και να παγιωθεί το ήδη επιτυχημένο σύστημα χρωματικής κωδικοποίησης των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας.

Συγκεκριμένα, θα αποσαφηνιστούν τα χαρακτηριστικά και οι όροι τόσο των σταθερών (μπλε) όσο και των μεταβλητών (πράσινο, κίτρινο, πορτοκαλί) τιμολογίων, αποσκοπώντας στο να διευκολύνει τους καταναλωτές να κατανοήσουν τους διαφορετικούς τύπους των διαθέσιμων τιμολογίων. Παράλληλα, αναμένεται να βελτιωθεί η διαφάνεια των λειτουργιών της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και να βελτιωθεί η κατανόηση των συμβάσεων ηλεκτρικής ενέργειας από τους καταναλωτές. Το νέο πλαίσιο σκοπεύει να καταστήσει τους όρους και τις προϋποθέσεις των συμβάσεων πιο προσιτούς και λιγότερο πολύπλοκους.

Το νέο πλαίσιο αποσκοπεί, επίσης, στην ενοποίηση των προσφορών, καθώς υπάρχουν 72 διαφορετικά τιμολόγια, γεγονός που δυσκολεύει τους καταναλωτές να κάνουν συνειδητές επιλογές, ενώ τάξη θα επιχειρηθεί να μπει στις διαφημίσεις, οι οποίες θα πρέπει να είναι σαφείς και να μην παραπλανούν τους καταναλωτές. 

Απώτερος στόχος είναι να διευκολυνθούν οι καταναλωτές στην επιλογή ενός τιμολογίου που να ευθυγραμμίζεται με το ατομικό προφίλ κατανάλωσής τους, μέσω παροχής σε αυτούς των απαραίτητων πληροφοριών ώστε να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις με βάση τις ανάγκες τους.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η ΡΑΑΕΥ θέτει σε δημόσια διαβούλευση ένα νέο πλαίσιο που περιλαμβάνει ένα σύντομο έγγραφο που συνοψίζει τη σύμβαση, συμπεριλαμβανομένης της διάρκειάς της, του χρώματος και των εκπτώσεων, το οποίο θα λαμβάνουν οι καταναλωτές πριν από την υπογραφή. Επιπλέον, το πλαίσιο απαιτεί οι διαφημίσεις να αναφέρουν με σαφήνεια την πάγια χρέωση, τη βασική τιμή προμήθειας και τυχόν εκπτώσεις. Η δημόσια διαβούλευση σχετικά με την πρόταση αυτή λήγει στις 28 Απριλίου, μετά την οποία τα σχόλια θα ληφθούν υπόψη για την τελική μεταρρύθμιση της απόφασης του 2020.

Στροφή στα μπλε τιμολόγια

Αρχικά, μετά την εφαρμογή του χρωματικού συστήματος τιμολογίων την 1η Ιανουαρίου 2024, η πλειοψηφία των καταναλωτών, περίπου 88,8%, επέλεξε τα πράσινα (μεταβλητά) τιμολόγια. Εκείνη την περίοδο, 8,4% των καταναλωτών επέλεξε τα κίτρινα τιμολόγια, και λιγότερο από 3% επέλεξε τα μπλε (σταθερά) τιμολόγια.

Μετά από ένα έτος εφαρμογής του συστήματος χρωματικής κωδικοποίησης, υπήρξε μετάβαση των καταναλωτών προς τα μπλε και κίτρινα τιμολόγια. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των καταναλωτών στα μπλε (σταθερά) τιμολόγια αυξήθηκε σημαντικά από λιγότερο από 3% σε 14%, και το ποσοστό των καταναλωτών στα κίτρινα τιμολόγια αυξήθηκε επίσης από 8% σε 14%.

Η αυξημένη υιοθέτηση των μπλε τιμολογίων, οφείλεται μάλλον στο ότι οι προμηθευτές προσέφεραν εκπτώσεις συνέπειας, οι οποίες προσέλκυσαν τους συνεπείς στις πληρωμές τους καταναλωτές.