1. Home
  2. Καύσιμα
  3. Επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα από τα διυλιστήρια
Επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα από τα διυλιστήρια

Επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα από τα διυλιστήρια

0

Αύξηση των επενδύσεων σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα SAF παρατηρείται στα ελληνικά διυλιστήρια, η οποία αποδίδεται στην αυξανόμενη ζήτηση αεροπορικών καυσίμων, στους επικείμενους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, αλλά και στη στρατηγική αξία αυτών των καυσίμων ως μη ηλεκτροδοτούμενης λύσης για την απαλλαγή από τον άνθρακα.

Το SAF είναι καύσιμο αεροσκαφών που παράγεται από ανακυκλωμένα έλαια, λίπη ή οργανικά απόβλητα και έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις εκπομπές έως και 80% χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις στους κινητήρες των αεροσκαφών.

Η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού ReFuelEU από το 2025 εισάγει νέους όρους για τις εταιρείες διύλισης και τις αερομεταφορές. Ο κανονισμός αυτός επιβάλλει ένα αρχικό ποσοστό ανάμειξης 2% βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου σε κάθε ανεφοδιασμό. Οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τον κανονισμό ReFuelEU καθιστούν τη συμμετοχή σε αυτή τη νέα αγορά αναπόφευκτη για τις εταιρείες που επιθυμούν να διατηρήσουν μερίδιο αγοράς σε τομείς υψηλής κινητικότητας όπως οι αερομεταφορές. Ο κανονισμός ReFuelEU για την αεροπορία επιβάλλει συγκεκριμένα την ενσωμάτωση των SAF ξεκινώντας από 2% το 2025 και αυξάνοντας την σταδιακά στο 70% μέχρι το 2050.

Τα SAF προσφέρουν ένα από τα λίγα σενάρια για πραγματική αποανθρακοποίηση σε τομείς, όπως οι αερομεταφορές, που δεν μπορούν εύκολα να ηλεκτροδοτηθούν. Αυτό τα καθιστά στρατηγικό καύσιμο για τη νέα εποχή. 

Τα διυλιστήρια αναζητούν νέα προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία. Αυτό οφείλεται στην πρόβλεψη ότι η ζήτηση για συμβατικά ορυκτά καύσιμα θα μειωθεί σταδιακά τις επόμενες δύο δεκαετίες. Η επένδυση σε SAF θεωρείται ως αναβάθμιση της παραγωγικής τους ταυτότητας. Η αγορά αναζητά τεχνολογική ικανότητα, επενδυτική ασφάλεια και προσβάσιμες πρώτες ύλες για να περάσουν τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα από τη θεωρία στην πράξη.

Εταιρείες όπως η Helleniq Energy έχουν ήδη συμμετάσχει σε πιλοτικές πτήσεις SAF και ετοιμάζονται να κατασκευάσουν την πρώτη πλήρη μονάδα SAF στην Ελλάδα, χρησιμοποιώντας πρώτες ύλες όπως υπολείμματα τροφίμων, χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια και ζωικά λίπη. Πέρα από τις αερομεταφορές, υπάρχουν ευρύτερες στρατηγικές που περιλαμβάνουν υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως το υδρογονοκατεργασμένο φυτικό έλαιο (HVO) και οι βιοαιθέρες, υποδηλώνοντας μια ευρύτερη στροφή.