
Νέα προγράμματα Κινούμαι Ηλεκτρικά και Φορτίζω Παντού
Ανανεώνονται τα προγράμματα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” και “Φορτίζω Παντού” από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο την επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Το νέο “Κινούμαι Ηλεκτρικά” θα χρηματοδοτηθεί με 35-40 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2025, ενώ ο δεύτερος κύκλος του “Φορτίζω Παντού” θα χρησιμοποιήσει εναλλακτικά εργαλεία για να καλύψει τα κενά στις υποδομές φόρτισης.
Βασικός στόχος των προγραμμάτων είναι η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα και ειδικότερα στο πλαίσιο του νέου «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η στόχευση μετατοπίζεται από την απλή διείσδυση στην ωρίμανση της αγοράς.
Επίσης, δίνεται προτεραιότητα στη λειτουργικότητα των υποδομών και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών. Ειδική εστίαση δίνεται στους ταχυφορτιστές, ιδιαίτερα κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να καταστεί εφικτή η πραγματοποίηση μεγάλων αποστάσεων με ηλεκτρικό όχημα χωρίς το άγχος της φόρτισης.
Το νέο πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» φιλοδοξεί να επιταχύνει τις επενδύσεις σε σταθμούς φόρτισης, με ιδιαίτερη έμφαση στην ταχεία φόρτιση.
Όμως, παρά τις προόδους, ο στόχος των 10.000 σημείων φόρτισης δεν έχει ακόμα επιτευχθεί, καθώς τα ενεργά σημεία είναι 7.639 και δεν καλύπτουν τις ανάγκες. Προβλήματα και καθυστερήσεις στην υλοποίηση προηγούμενων προγραμμάτων οδήγησαν στην εξαίρεσή τους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» δεν είχε επιτυχία επειδή οι ιδιοκτήτες ταξί έκριναν την αντικατάσταση με ηλεκτρικά οχήματα οικονομικά ασύμφορη, με αποτέλεσμα εξαιρετικά περιορισμένη συμμετοχή, ενώ η υλοποίηση του προηγούμενου «Φορτίζω Παντού» ήταν πολύ πιο σύνθετη και αργή από το αναμενόμενο, καθιστώντας σαφές ότι δεν θα ολοκληρωνόταν εντός της προθεσμίας του 2026.
Το νέο «Φορτίζω Παντού» φιλοδοξεί να επιλύσει τα τεχνικά εμπόδια που ανέκυψαν στον προηγούμενο κύκλο, κυρίως σε ζητήματα ηλεκτρικής διασύνδεσης. Παραμένει όμως ο προβληματισμός για το πώς θα επιτευχθεί η επιθυμητή επιτάχυνση όταν βασικές υποδομές είτε καθυστερούν, είτε παραμένουν στα χαρτιά.
Σε αυτό το τοπίο, ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι κομβικός, αλλά οι δήμοι αντιμετωπίζουν κρίσιμα ζητήματα όπως απουσία λύσεων στο δίκτυο διανομής, καθυστερήσεις στις διαδικασίες αδειοδότησης και δυσκολία εξεύρεσης κατάλληλων σημείων στάθμευσης.
Υπαρκτός είναι ο προβληματισμός ότι τα ζητήματα αυτά ενδέχεται να καταστήσουν το εγχείρημα ανεφάρμοστο στην πράξη.