Home Νέα Διχάζει η νέα τιμολόγηση του ΔΕΣΦΑ
Διχάζει η νέα τιμολόγηση του ΔΕΣΦΑ

Διχάζει η νέα τιμολόγηση του ΔΕΣΦΑ

0
0

Στο κλείσιμο της αγοράς LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου-ΥΦΑ οδηγεί η πρόταση του ΔΕΣΦΑ( Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) για τον νέο κανονισμό τιμολόγησης της Ρεβυθούσας, σύμφωνα με την ΔΕΗ ,τον όμιλο Μυτιληναίου και την Μότορ Όιλ.

Οι δύο ιδιωτικοί  όμιλοι (Μυτιληναίος και Μότορ Όιλ) αλλά και η ΔΕΗ επισημαίνουν ότι με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ τριπλασιάζεται το κόστος χρήσης του τερματικού σταθμού και ουσιαστικά ακυρώνεται το άνοιγμα της αγοράς του LNG.Συγκεκριμένα, ο όμιλος Μυτιληναίος αναφέρει στην επιστολή του ότι «σημαντικό προβληματισμό  προκαλεί η πρόταση για τον επανακαθορισμό της διασποράς του απαιτούμενου  εσόδου ΥΦΑ στο σύστημα μεταφοράς κατά τρόπο που, από κοινού με άλλες  νέες ρυθμίσεις, οδηγεί πρακτικά σε υπερτριπλασιασμό της χρέωσης χρήσης του  τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας (ανά MWh)… Συνεπώς, η πρόταση που  παρουσιάζεται  είναι εξόχως προβληματική εξ απόψεως επιπτώσεων στην  επιβάρυνση της χρήσης του τερματικού σταθμού ΥΦΑ και καθιστά το σταθμό  ακόμα λιγότερο ελκυστικό σε σχέση με το αέριο αγωγών αλλά και σε σύγκριση  με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις ΥΦΑ σε γειτονικές χώρες».Από την πλευρά της η Μότορ Όιλ τονίζει ότι «δεν μπορεί η τιμολογιακή πολιτική να διαχωρίζει το κόστος της Ρεβυθούσας σε τόσο μεγάλο βαθμό από το Σύστημα Μεταφοράς και ουσιαστικά να θέτει άλλο ένα εμπόδιο στην μοναδική μέχρι στιγμής πύλη εισόδου για τους ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ».Η ΔΕΗ σε επιστολή της σημειώνει ότι και με τη νέα πρόταση τιμολόγησης διατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις του κόστους λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που ανήκουν σε διαφορετικές ζώνες. Αναφέρει επιπλέον ότι με τις τελικές προτάσεις επιβάλλεται περαιτέρω αύξηση του κόστους χρήσης των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου, «καθιστώντας, πρακτικά, σε συνδυασμό με τη μείωση των τιμολογίων μεταφοράς, οικονομικά ασύμφορη την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο έχει αποτελέσει, έως σήμερα, το βασικό εργαλείο απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου».
Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ διατυπώθηκε ως εξής:
«Μέχρι σήμερα το κόστος της Ρεβυθούσας, δηλαδή της μοναδικής υποδομής που αυτή τη στιγμή επιτρέπει την εισαγωγή ποσοτήτων αερίου LNG από τη spot αγορά, μοιραζόταν μεταξύ των χρηστών του εθνικού συστήματος αερίου και των χρηστών της εγκατάστασης σε ποσοστό 90-10% αντίστοιχα. Και αυτό διότι η εγκατάσταση της Ρεβυθούσας θεωρείται αναπόσπαστο τμήμα του εθνικού συστήματος αερίου, καθώς παρέχει εφεδρεία αλλά και αέριο εξισορρόπησης. Θυμίζουμε ότι μόλις πριν λίγους μήνες, τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο, η Ρεβυθούσα κάλυψε με επιτυχία τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν εξαιτίας της διακοπής της ροής αερίου από την Τουρκία. Στην πρώτη πρόταση τιμολόγησης που είχε καταθέσει ο ΔΕΣΦΑ είχε ζητήσει να αλλάξει το ποσοστό σε 80-20, προκαλώντας την αντίδραση αρκετών εταιρειών και κυρίως των νέων χρηστών της Ρεβυθούσας. Τελικά η νέα πρόταση που κατατέθηκε από το ΔΕΣΦΑ επιδείνωνε ακόμη περισσότερο την αναλογία σε βάρος όσων κάνουν εισαγωγές LNG σε ποσοστό 63%-27%. Η πρόταση αυτή ισοδυναμεί με τριπλασιασμό του κόστους χρήσης της Ρεβυθούσας».