Home Καύσιμα Πετρέλαιο Φέρνει πλοία – γεωτρύπανα για τα πετρέλαια της Ελλάδας
Φέρνει πλοία – γεωτρύπανα για τα πετρέλαια της Ελλάδας

Φέρνει πλοία – γεωτρύπανα για τα πετρέλαια της Ελλάδας

0
0

Στο «παιχνίδι» των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Ελλάδα, μπαίνει ένας από τους πλέον ισχυρούς Ελληνες εφοπλιστές, που βρίσκεται στην ελίτ της παγκόσμιας ναυτιλίας.


Του Κώστα Νάνου,
Εφημερίδα Έθνος της Κυριακής, 10/11/2013


george oikonomoyΟ Γιώργος Οικονόμου δεν προέρχεται από ισχυρό εφοπλιστικό «τζάκι». Γιος ιδιοκτήτη εταιρείας ειδών χαρτοπωλείου, αποτελεί κλασικό παράδειγμα αυτοδημιούργητου επιχειρηματία που πριν από τέσσερις περίπου δεκαετίες χτύπησε… την «πόρτα» της ναυτιλίας με μοναδικό όπλο στη «φαρέτρα» του το πτυχίο Ναυπηγικής και Εφαρμοσμένης Μηχανικής στο ΜΙΤ.


Ο Γιώργος Οικονόμου, που έχει αποκτήσει τον τίτλο του πλουσιότερου Ελληνα εφοπλιστή στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes» με περιουσία 1,7 δισ. δολάρια, ελέγχοντας μια εταιρεία-κολοσσό στον τομέα των υποθαλάσσιων γεωτρήσεων εξόρυξης φυσικού αερίου και πετρελαίου, προχώρησε σε μια κίνηση-ματ στην ελληνική ενεργειακή σκακιέρα.


Η νορβηγική Ocean Rig, συμφερόντων του δραστήριου εφοπλιστή, μια εταιρεία με κεφαλαιοποίηση που υπερβαίνει τα 2 δισ. δολάρια, η οποία κατέχει και διαχειρίζεται υποβρύχιες πετρελαϊκές πλατφόρμες, χτισμένες για να λειτουργούν σε βάθος μέχρι και 12.000 πόδια, καθώς και πλοία υπεράκτιων γεωτρήσεων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου, προχώρησε στη δημιουργία θυγατρικής εταιρείας με την Energean, που δραστηριοποιείται ήδη στην παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου στη χώρα μας, για έρευνες στην Κρήτη και τη Δυτική Ελλάδα. Οι δύο εταιρείες θα συστήσουν την OceanEnergean με ποσοστό 50%-50%, μέσω της οποίας θα διεκδικήσουν την έρευνα σε νέα «οικόπεδα» στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, στη Μαύρη Θάλασσα, στην Αφρική αλλά και στην Κρήτη και τη Δυτική Ελλάδα, όταν διενεργηθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί.


Με την Ελλάδα να βρίσκεται εδώ και καιρό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για υποθαλάσσιες γεωτρήσεις στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, πολλές εταιρείες-κολοσσοί έχουν στρέψει το επενδυτικό τους βλέμμα στη χώρα μας.Ο Γιώργος Οικονόμου, θεωρώντας ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει σημαντικό πεδίο στον παγκόσμιο χάρτη των εξορύξεων πετρελαίου και φυσικού αερίου, φανέρωσε τις προθέσεις του για τα ελληνικά κοιτάσματα προ μηνών, μεταφέροντας το «αρχηγείο» της Ocean Rig, μίας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες γεωτρήσεων, από το Σταβάνγκερ της Νορβηγίας στην Αθήνα.


Φέρνει πλοία – γεωτρύπανα για τα πετρέλαια της Ελλάδας
Ενδεικτικές είναι άλλωστε οι δηλώσεις του μετά το deal με την ελληνική εταιρεία Energean, ότι «η Ocean Rig επενδύει στις προοπτικές του τομέα των υδρογονανθράκων. Η Energean όχι μόνο κατάφερε να αναβιώσει την παραγωγή πετρελαίου στον Κόλπο της Καβάλας αλλά έχει και σημαντική διεθνή παρουσία στην Αίγυπτο, ενώ δίνει ήδη το ‘παρών’ στις νέες προσπάθειες αξιοποίησης των ελληνικών κοιτασμάτων σε περιοχές όπως τα Ιωάννινα και το Κατάκολο».


Ο καλός ο καπετάνιος
Η ένωση πλέον των δυνάμεων της μοναδικής ελληνικής εταιρείας που παράγει πετρέλαιο και φυσικό αέριο στη χώρα έχοντας αναβιώσει την παραγωγική δραστηριότητα στον Πρίνο, με μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες γεωτρήσεων σε πλωτά γεωτρύπανα ιδιαίτερα μεγάλου βάθους (Ultra Deep Water) δημιουργεί ένα ισχυρό σχήμα που μπορεί να υλοποιήσει έργα έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων σε βάθη θάλασσας που ξεπερνούν τα 1.000 μέτρα.


Και μπορεί σήμερα ο Γιώργος Οικονόμου να έχει κυρίαρχη θέση ανάμεσα στους ισχυρούς της παγκόσμιας ναυτιλίας, ωστόσο έχει περάσει πολλές φουρτούνες…


Η κρίση στον κλάδο που ξέσπασε προ ετών, προκάλεσε ισχυρό πλήγμα στη «ναυαρχίδα» του, την εταιρεία Dryships, η μετοχή της οποίας απώλεσε σε διάστημα λίγων μηνών πάνω από το 95% της χρηματιστηριακής της αξίας. Εκτεθειμένος στην κρίση περισσότερο από οποιονδήποτε Ελληνα εφοπλιστή, βρέθηκε στο «στόχαστρο» τραπεζών και επενδυτών, καθώς αδυνατούσε να καλύψει τις υποχρεώσεις που απέρρεαν από τα υπέρογκα δάνεια που είχε συνάψει για την υλοποίηση ενός επενδυτικού προγράμματος-μαμούθ.


Ομως, όπως λέει και η λαϊκή παροιμία, «ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». Και ο Γιώργος Οικονόμου αποδείχθηκε καλός καπετάνιος, αφού κατάφερε όχι μόνο να βγει αλώβητος από την κρίση, αλλά να ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο τη θέση του στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας.


Δεν ήταν άλλωστε η πρώτη φορά που ο Ελληνας εφοπλιστής αντιμετώπιζε συνθήκες κρίσης στη ναυτιλία. Επιστρέφοντας από την Αμερική στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ξεκίνησε να εργάζεται στην ισχυρή ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου, όπου εκεί βίωσε τη μεγάλη κρίση της ναυτιλίας στη δεκαετία του ’80. Πλάι στα αδέρφια Θανάση, Ανδρέα και Ντίνο Μαρτίνο έμαθε τα μυστικά της δουλειάς και πώς μπορεί μια εταιρεία να βγει αλώβητη από την κρίση. Το 1986 ο Γιώργος Οικονόμου αποφάσισε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του ιδρύοντας την Cardiff Marine. Μια εταιρεία με σταθερή μέχρι σήμερα παρουσία στον χώρο των φορτηγών -κυρίως- πλοίων. Το 1998 κάνει την πρώτη κίνηση στις αμερικανικές αγορές. Μέσω μιας άλλης εταιρείας, της Alpha Shipping, εκδίδει ομόλογα 175 εκατ. δολάρια. Μερικούς μήνες μετά, στο τέλος του 1999, δηλώνει αδυναμία να πληρώσει τους τόκους, και τα ομόλογα που έχουν μεγάλοι χρηματοοικονομικοί όμιλοι, Credit Suisse, Citi κλπ., γίνονται ληξιπρόθεσμα. Ομως στο πτωχευτικό δικαστήριο καταφέρνει να κρατήσει την εταιρεία πληρώνοντας τελικά μόνο 37 σεντ για κάθε δολάριο χρέους.


Το μεγάλο προσωπικό άλμα του Γιώργου Οικονόμου έγινε τα τελευταία τέσσερα χρόνια με τη «γέννηση» της Dryships. Στις αρχές του 2005, έχοντας κλείσει έναν χρόνο… ζωής, η εταιρεία μπαίνει στο αμερικανικό χρηματιστήριο και εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις πολύ καλές συγκυρίες στο παγκόσμιο εμπόριο.


Συμβόλαια 4,5 δισ. δολαρίων
Στη διάρκεια των τριών χρόνων που ακολούθησαν η Dryships γιγαντώθηκε και ο στόλος της τριπλασιάστηκε. Η νορβηγική εταιρεία Ocean Rig πέρασε στα χέρια του Ελληνα εφοπλιστή προ πέντε ετών και στο πέρασμα των χρόνων, από δύο πλωτά γεωτρύπανα που διέθετε, έχει φθάσει να διαχειρίζεται 11 πλοιογεωτρύπανα (drill ships) και πλωτές πετρελαϊκές πλατφόρμες, εκ των οποίων τα τέσσερα είναι υπό ναυπήγηση σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.
Αντικείμενο της Ocean Rig είναι η ναύλωση των drill ships της σε ενεργειακούς ομίλους, όπως η Exxon Mobil, η Royal Dutch Shell, η Total κ.ά., προκειμένου να εντοπιστούν και να εξορυχθούν κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η αξία των πλοίων αυτών είναι της τάξης των 700 εκατ. δολαρίων το κάθε ένα, ενώ οι ναύλοι τους ανέρχονται σε 600.000 δολάρια και πλέον ημερησίως. Το μέγεθος της εταιρείας -συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες ναυτιλιακές υπεράκτιων γεωτρήσεων, που ναυλώνει τα εξειδικευμένα πλοία-τρυπάνια στους μεγαλύτερους ενεργειακούς κολοσσούς- αποτυπώνει η συνολική αξία των συμβολαίων, που ανέρχεται σήμερα σε 4,5 δισ. δολάρια.