Home Νέα Ομιλία Παπαγεωργίου για τον TAP
Ομιλία Παπαγεωργίου για τον TAP

Ομιλία Παπαγεωργίου για τον TAP

0
0

Ομιλία Υφυπουργού ΠΕΚΑ, Μάκη Παπαγεωργί​ου, στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής, για την «Κύρωση Συμφωνίας Φιλοξενούσ​ας χώρας, μεταξύ Ελληνικής Δημοκρατία​ς και TRANS ADRIATIC PIPELINE AG».


makis-papagewrgiou«Επειδή ακούστηκαν κάποια πράγματα τα οποία ήταν πραγματικά εκτός της πραγματικότητας, ξέφευγαν δηλαδή κατά πολύ, από ανακρίβειες μέχρι πιθανόν παρερμηνεία ή άγνοια βασικών πραγμάτων, θα ήθελα για πέντε λεπτά να πω μερικά στοιχεία.


Κατ’ αρχήν να πω το εξής, ο TAP αποτελεί έργο τεράστιας σημασίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη – και διαβάζω λέξη προς λέξη.
“Είναι η κυριότερη εξέλιξη στην παγκόσμια αγορά ενέργειας σε σχέση με τους αγωγούς φυσικού αερίου”. Αυτό το λέει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, 2013. Είναι ένας διεθνής αγωγός με ιδιωτικά κεφάλαια, αλλά είναι διεθνής αγωγός, ευρωπαϊκός αγωγός, υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ε.Ε., με μόνο στόχο, τη διαφοροποίηση των πηγών για την Ευρώπη.


Είναι μία διαχρονική επιδίωξη της Ευρώπης ο Νότιος Διάδρομος, να δημιουργήσει μία άλλη διαδρομή. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα μεγάλο στρατηγικό σχέδιο πολλών ετών της Ε.Ε.. Διαχρονικός στόχος της Ελλάδος να μπει σε αυτό το Νότιο Διάδρομο με πρώτο στόχο όντως τον ITGI, τον ελληνοϊταλικό αγωγό. Όταν όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε τον TAP ως αυτόν που είναι καλύτερος για την Ευρώπη, για το Νότιο Διάδρομο και το ίδιο έκανε και το consortium στο Αζερμπαϊτζάν, εμείς ως χώρα ταχθήκαμε υπέρ του TAP για να μπορέσει να υπάρχει ένας διασυνοριακός, διεθνής αγωγός που θα περνάει μέσα από την Ελλάδα. Αυτό ήταν κυρίαρχη στρατηγική επιλογή και αυτό πετύχαμε. Και δεν έγινε άκοπα, έγινε με τεράστια μάχη και πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια για πάρα πολλούς λόγους που ήδη ξέρετε και πολύ ευχαρίστως να σας πω και περισσότερα.


Η γεωπολιτική σημασία του αγωγού αυτού για τη χώρα για τα επόμενα τουλάχιστον 50 χρόνια είναι αδιαμφισβήτητη. Θα πρέπει να καταλάβουμε όχι μόνο το θέμα των αγωγών, αλλά και το γεγονός ότι το καύσιμο του 21ου αιώνα είναι το φυσικό αέριο. Εάν είμαστε σε αυτό το γεωπολιτικό παιχνίδι και ειδικά στη νοτιοανατολική μεσόγειο, το όφελος της χώρας θα είναι τεράστιο για τις επόμενες δεκαετίες και φυσικά των πολιτών της χώρας μας. Η δυνατότητα που δίνει ο TAP πέραν της προμήθειας φυσικού αερίου από μία άλλη πηγή, όπως είναι το Αζερμπαϊτζάν, είναι ότι δημιουργείται στην Ελλάδα κέντρο, κόμβος επέκτασης δικτύων φυσικού αερίου τόσο στα Ανατολικά Βαλκάνια όσο και στα Δυτικά, κάτι που ήδη έχουμε συμφωνήσει τόσο με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία όσο και με τις Δυτικές Βαλκανικές χώρες. Είναι γεγονός ότι ο TAP θα συνδέεται με τον TANAP, που είναι κατά 80% διεθνής αγωγός και δεν είναι τούρκικος αγωγός. Διέρχεται από την Τουρκία, αλλά ως διεθνής αγωγός που συνδέεται με ένα διευρωπαϊκό αγωγό, απαλλάσσει από πολλές αμφιβολίες για θέματα που έχουν συμβεί στο παρελθόν και αφορά σε συμφωνίες, οι οποίες είναι συνολικές.


Το γεγονός από εκεί και πέρα ότι το TAP είναι καθαρά ένα έργο κατασκευής αγωγού, εκμετάλλευσης αγωγού, δεν έχει να κάνει με φυσικό αέριο. Εννοώ ότι δεν συμβολαιοποιεί αέριο, δεν εμπορεύεται ο TAP αέριο, είναι τελείως διαφορετικό και γι’ αυτό δεν υπάρχει στην συγκεκριμένη συμφωνία οποιαδήποτε τέτοιου είδους αναφορά.


Όπως και ο ΔΕΣΦA είναι κατασκευή, λειτουργία αγωγού φυσικού αερίου. Δεν μπορεί να έχει εμπορία φυσικού αερίου. Απαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή Οδηγία. Εμείς ήδη έχουμε συμφωνήσει με το consortium, το οποίο έχει το φυσικό αέριο, να πάρει η Ελλάδα από την πρώτη μέρα που θα λειτουργήσει ο αγωγός το 2019 ένα δισεκατομμύριο κυβικά και αυτό είναι εκτός από αυτά που παραλαμβάνουμε ήδη, που είναι 750 εκατ. κυβικά μέσω του τουρκικού υπάρχοντος συστήματος. Μιλούμε για συμβολαιοποίηση ενός δισεκατομμυρίου κυβικών από το 2019 και μετά.


Και αφορούν την ελληνική αγορά, πέραν οποιονδήποτε ποσοτήτων θα κατευθυνθούν προς τις άλλες χώρες, όπως Βουλγαρία, Αλβανία, Ιταλία και την υπόλοιπη Ευρώπη. Εδώ θα πρέπει να πω και το εξής: έχει πολλές λεπτομέρειες η συγκεκριμένη συμφωνία και το ελληνικό δημόσιο μέσα σ’ αυτή τη διαπραγμάτευση, που δεν είναι αντικείμενο αυτής, έχει συμφωνήσει με τους μετόχους του TAP, που όπως ξέρετε είναι η BP, TOTAL, SOCAR, AXPO, FLUXYS.


Συγκεκριμένα, έχει συμφωνηθεί ότι η ελληνική πολιτεία από την ημέρα λειτουργίας του αγωγού έχει δικαίωμα να αγοράσει μέχρι το 5% της εταιρίας αυτής, που σημαίνει ότι αν η Ελληνική Δημοκρατία θέλει να γίνει μέτοχος, θα γίνει μέτοχος και θα αποφασίσει την ημέρα της εμπορικής λειτουργίας. Δεν μετέχει καθόλου στο κόστος κατασκευής, που όπως είπα είναι με ιδιωτικά κεφάλαια και ουδεμία σχέση έχει το ελληνικό δημόσιο.


Συμμετοχή ελληνικών εταιριών στην κατασκευή: υπάρχει ειδική πρόβλεψη στην συμφωνία ότι δεν μπορούν να εξαιρεθούν οι ελληνικές εταιρίες. ‘Ολες οι εργολαβίες θα γίνουν με διαγωνισμούς σύμφωνα με κανόνες της Ε.Ε.. Άρα δεν θα μπορούσε να γίνει συμφωνία ανάθεσης σε ελληνικές εταιρίες, αλλά αυτό που εξασφαλίσαμε είναι να μην έχουν όρους που να αποκλείουν τις ελληνικές εταιρίες, οι οποίες κατασκευάζουν σωλήνες αγωγών. Γιατί θα μπορούσε πολύ εύκολα να αποκλεισθούν, βάζοντας ως προϋπόθεση πολύ μεγάλη εμπειρία και άλλες προδιαγραφές. Ενώ τώρα μπορούν να μετέχουν στην κατασκευή και την προμήθεια των υλικών ελληνικές εταιρίες, είτε αυτόνομα είτε με οποιαδήποτε άλλη μορφή μέσα από διαγωνιστική διαδικασία υπό το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως γίνονται οι διαγωνισμοί στο ευρωπαϊκό σύστημα.


Για το HGA φαντάζομαι ότι αυτό που είπατε είναι για την συμφωνία που συζητούμε σήμερα. Η Αλβανία έχει υπογράψει παρόμοια συμφωνία με το consortium. Δεν την έχουμε επισήμως. Η Ιταλία δεν έχει γιατί έχει μόνο πέντε χλμ. και δεν χρειάστηκε να υπάρχει τέτοιου είδους συμφωνία. Όσον αφορά τους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου, επειδή αναφέρθηκε αρκετά o Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, ακόμα και ο South Stream στην Τουρκία. Ο South Stream δεν περνάει από την Τουρκία ούτε στα μεγαλύτερα όνειρα οποιουδήποτε, ούτως ή άλλως έχει παραμείνει στα σχέδια εδώ και επτά χρόνια.


Δεν έχουν καμία σχέση οι αγωγοί πετρελαίου και δεν διέπονται από τους ίδιους κανόνες με τους αγωγούς φυσικού αερίου στην Ε.Ε.. Όλες οι ντιρεκτίβες της Ε.Ε. είναι για το φυσικό αέριο και τον ηλεκτρισμό, το πετρέλαιο είναι κάτι άλλο. Δεν πρέπει να τα συγχέουμε αυτά σε καμία περίπτωση για οποιονδήποτε λόγο ούτε σε θέματα ασφάλειας, κατασκευής, περιβαλλοντικά ή οποιαδήποτε.


Οι διασυνδέσεις ήδη έχουν εξασφαλισθεί, επειδή ακριβώς έχουμε εξασφαλίσει το αέριο και υπάρχουν μέσα στην Συμφωνία τρεις κόμβοι διασύνδεσης ανεξαρτήτως αυτών που θα υπάρξει ανάγκη να συνδεθούν με το Εθνικό Σύστημα. Είναι απόφαση της ελληνικής πολιτείας βάσει του ενεργειακού σχεδιασμού της και αυτό θα γίνει.


Δεύτερον, υπάρχει μια πρώτη χάραξη και ακολουθεί πλήρως τη νομοθεσία. Για ότι δηλαδή ισχύει για τους αγωγούς που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ ή οποιοσδήποτε ιδιώτης θα ήθελε να κατασκευάσει βάσει του ευρωπαϊκού δικαίου στην Ελλάδα, ακολουθούνται οι ίδιοι κανόνες και για τον TAP. Δεν υπάρχει περιβαλλοντικά είτε κατασκευαστικά καμία παραχώρηση σε αυτό το θέμα. Είναι γραμμένο, υπάρχουν και ασφαλιστικές δικλίδες και ρήτρες. Θα πρέπει να ακολουθήσει την διαδικασία, ήδη έχει υποβάλλει αίτηση για περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις.


Ήδη, τους έχουν ζητηθεί απαντήσεις πάνω στα αιτήματα που έχουν υπάρξει και για τα Τενάγη, για τα οποία, βεβαίως, πολύς λόγος γίνεται ότι θα περάσει ο αγωγός από τα Τενάγη στο βόρειο κομμάτι στα 1.500 μέτρα και θα καταστρέψει την καλλιεργήσιμη γη. Ήδη, περνάει, όμως, αγωγός στα Τενάγη, στο νότιο κομμάτι. Είναι και μεγαλύτερος και είναι ο δικός μας αγωγός. Το υπάρχον εθνικό σύστημα φυσικού αερίου περνάει από τα Τενάγη στο νότιο τμήμα και δεν έχει καταστραφεί το παραμικρό τόσα χρόνια. Για να απαντήσω στην ερώτηση που ετέθη : Nαι, θα περάσει παράλληλα. Κατά βάση, η διαδρομή στη Βόρεια Ελλάδα είναι παράλληλα στο υπάρχον σύστημα, χονδρικά μιλώντας. Στα Τενάγη είναι 1.500 μέτρα. Μπορεί να είναι και 1.300. Επειδή το έψαξα το θέμα και είναι σημαντικό, γιατί είναι και ενδεικτικό για όλη τη διαδρομή. Είδα και εγώ την ανακοίνωση που έστειλαν οι αγρότες προς όλους τους Βουλευτές και το έψαξα σε λεπτομέρειες. Μου είπαν 1.500 μέτρα. Το θέμα είναι ότι ζητήσαμε ήδη από τον TAP να μας απαντήσει τι είπε το ΤΕΕ και το ΓΕΩΤΕΕ. Αυτά όλα θα τα δούμε, φυσικά. Ισχύει ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα για όλα. Δεν υπάρχει καμία έκπτωση στο θέμα. Είμαι απόλυτα κάθετος σε αυτό.


Σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις, επειδή είναι μεγάλο θέμα και είναι πολλά τα χιλιόμετρα και πολλές οι περιοχές, μπορεί να είναι καλλιεργήσιμες, μπορεί να μην είναι. Δεν υπάρχει συζήτηση. Δεν μπαίνω καν στον θέμα αν είναι NATURA, είναι αυτονόητη η προστασία. Προφανώς, ισχύει ό,τι προβλέπεται από την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Όπως είπα, έχει συμφωνηθεί ότι όχι μόνο θα υπάρχει ανάλογη διαπραγμάτευση, αλλά και το τίμημα θα είναι στο μεγαλύτερο από ό,τι προβλέπεται και, ταυτόχρονα, θα γίνει με γρήγορες διαδικασίες. Όπως εμείς θα φροντίσουμε να μην καθυστερήσει το έργο ως Ελληνικό Κράτος, και αυτοί θα φροντίσουν, όπως υπάρχει στη συμφωνία, να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις σε σχέση με τις αποζημιώσεις και με το τίμημα και με το πότε θα πληρωθούν. Όσο αφορά τις θέσεις εργασίας, προφανώς θα εφαρμοστεί η ελληνική νομοθεσία. Δεν υπάρχει συζήτηση επ’ αυτού. Ό,τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία θα γίνει.


Ειπώθηκε κάτι για τα τέλη διέλευσης. Στους διασυνοριακούς αγωγούς φυσικού αερίου είθισται να μην υπάρχουν τέλη για πάρα πολλούς λόγους. Αυτή η εκμετάλλευση γίνεται δίνοντας αέριο στις διάφορες χώρες από όπου περνούν οι διασυνοριακοί αγωγοί. Διευκολύνονται με το να μην πληρώσουν τέλη, γιατί, όπως καταλαβαίνετε, τα κοιτάσματα δεν είναι στην Ευρώπη ή στο κέντρο της Ευρώπης ή δυτικά, αλλά είναι πολύ μακριά. Η τιμή θα ήταν διπλάσια απ’ ό,τι είναι σήμερα αν υπήρχαν τέλη σε όλες τις χώρες από τις οποίες περνά. Ενδεικτικά, μπορώ να σας πω από τη Νορβηγία, ένας δικός μας ευρωπαϊκός αγωγός που κατεβαίνει στη Γερμανία, 500 χιλιόμετρα μέσα στο γερμανικό έδαφος, δεν έχει τέλη, ούτε ο Αυστριακός, ούτε ο αυστροϊταλικός, ούτε από τον Nord Stream ο καινούργιος ο OPAL, για τους λόγους που αναφέρω και όχι μόνο για το κόστος, αλλά για να διευκολυνθεί να υλοποιηθούν οι διεθνείς αγωγοί. Επειδή είναι πολύ μεγάλα τα κόστη – ο αγωγός ο οποίος συζητάμε είναι σχεδόν 5 δισ. ευρώ επένδυση – για να διευκολυνθούν και να γίνει βιώσιμο σε μία τριακονταετία, βέβαια, όχι σε λιγότερο, ή γιατί είναι μακροπρόθεσμες οι επενδύσεις, γι’ αυτό δεν βάζουν τέλη.


Σε σχέση με το φόρο ακινήτων, θα ήθελα να πω μόνο ότι είναι πάρα πολύ μικρές οι εγκαταστάσεις, όπως σε όλες τις κατασκευές και πρόκειται περί δουλειάς. Δεν πρόκειται περί κυριότητος. Γι’ αυτό το δεχτήκαμε αυτό. Εγώ λέω αυτά, θα μου επιτρέψετε. Είναι πολύ μικρό το έσοδο, υπολογίστηκε και από το Υπουργείο Οικονομικών, γι’ αυτό και έγινε αυτή η συγκεκριμένη απαλλαγή.


Όσον αφορά τον Φ.Π.Α, σε κάθε περίπτωση αποτελεί ουδέτερο φόρο, που δεν θα αποτελούσε κόστος για τον επενδυτή του έργου. Ο Φ.Π.Α, το ξέρουμε όλοι, απλά το επαναλαμβάνω, είναι φόρος που επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή και καμία, στην προκειμένη περίπτωση, εξαίρεση δεν υπάρχει. Μάλιστα θα σας πω το εξής, επειδή έγινε αρκετός λόγος γι’ αυτό, είναι για 180 μέρες, όταν με βάση τον νέο ν.4174/13, αν δεν κάνω λάθος, η επιστροφή γίνεται σε 90 μέρες. Ούτως ή άλλως – θα τα πούμε και στην Ολομέλεια, αλλά θα υπάρξουν και ερωτήσεις-. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ο διεθνής χαρακτήρας του έργου. Δεν είναι ελληνικό έργο. Είναι μεγάλη επιτυχία το ότι περνά από την Ελλάδα ο νότιος διάδρομος και καλά κάνουμε, πιστεύω και επενδύσαμε ποικιλοτρόπως σε αυτό το έργο, διότι πλέον μπορούμε να μιλάμε από άλλη θέση για τη διεθνοποίηση του αερίου με βάση την Ελλάδα στα Βαλκάνια και πιθανότατα σύντομα, τα επόμενα χρόνια, στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, αλλά ταυτόχρονα μιλούμε για ένα έργο το οποίο θα έχει όντως χιλιάδες θέσεις εργασίας. Το ξέρουμε αυτό και το ΙΟΒΕ αυτά που λέει δεν είναι υψηλά νούμερα, διότι έχουμε κάνει έργα φυσικού αερίου στην Ελλάδα ήδη. Όπως ξέρετε παρόμοιος αγωγός υψηλής πίεσης είναι από τα σύνορα και κοντεύει στη Μεγαλόπολη.


Ξέρουμε πολύ καλά τι αριθμό ανθρώπων μπορεί να απασχολήσει άμεσα ένα τέτοιο έργο και έμμεσα και το μετά έχει να κάνει με λειτουργία και συντήρηση. Συνήθως σε 543 χιλιόμετρα με δύο συμπιεστές τουλάχιστον και πιθανόν άλλους δύο την επόμενη δεκαετία, για να ανεβάσει από 10 bcm σε 20 bcm τη διέλευση του αερίου, σημαίνει τουλάχιστον 250 με 500 άτομα μόνιμοι.


Σας ευχαριστώ.»