Home Νέα Αδράνεια στα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης
Αδράνεια στα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης

Αδράνεια στα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης

0
0

Κλίμα αδράνειας σκιαγραφείται στο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στην Θεσσαλονίκη, καθώς επισήμως η μονάδα βρίσκεται σε διαδικασία συντήρησης, αλλά η παραγωγή έχει σταματήσει και οι εργαζόμενοι φέρονται να ανησυχούν.


elpe_grΠρόκειται για μία επιβεβλημένη απόφαση της διοίκησης καθώς τα αρνητικά περιθώρια των 8 δολαρίων ανά βαρέλι δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για την αδιάλειπτη λειτουργία της μονάδας.


Μάλιστα, οι ποσότητες της πρώτης ύλης σε αργό πετρέλαιο που ήταν αποθηκευμένες στις δεξαμενές του διυλιστηρίου έχουν μεταφερθεί στον Ασπρόπυργο, γεγονός που μεταφράζεται ότι ούτε στο άμεσο μέλλον προβλέπεται να υπάρξει επανεκκίνηση της παραγωγής. Προς το παρόν η μονάδα επικεντρώνεται σε εμπορική δραστηριότητα.


Το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης καλύπτει κυρίως τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς σε βενζίνη και για την αναβάθμισή του τα Ελληνικά Πετρέλαια επένδυσαν 300 εκατ. ευρώ ώστε η μονάδα να μπορεί να επεξεργάζεται περισσότερους τύπους βενζίνης και ταυτόχρονα το καύσιμο να έχει ακόμη καλύτερη ποιότητα. Λόγω των συνθηκών όμως τα οφέλη της επένδυσης αυτής δεν έχουν γίνει ορατά και ο προβληματισμός περισσεύει στις τάξεις των περίπου 500 εργαζομένων στο διυλιστήριο.


Έμπειροι παρατηρητές αναφέρουν πως το θετικό σενάριο θα ήταν η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων να γίνει δέκτης πρότασης εξαγοράς της μονάδας αλλά κάτι τέτοιο, δεδομένου του αρνητικού περιβάλλοντος για τα διυλιστήρια της Μεσογείου, θα αποτελούσε μια πρώτου μεγέθους έκπληξη.


Το κόστος προμήθειας αργού πετρελαίου στα διυλιστήρια της Ευρώπης εκτινάχθηκε το τελευταίο διάστημα αφού στα προβλήματα διαθεσιμότητας λόγω κυρώσεων επί των εξαγωγών ιρακινού πετρελαίου προστέθηκαν οι μειωμένες ποσότητες αργού από Ιράκ και Λιβύη.


Έτσι, τα περιθώρια διύλισης από τα οποία εξαρτάται η κερδοφορία των διυλιστηρίων επηρεάστηκαν δραστικά από τις αυξημένες τιμές του αργού, το υψηλό κόστος ενέργειας και τη μείωση της ζήτησης στα τελικά προϊόντα (βενζίνη, diesel, μαζούτ κ.ά.).


Στη μονάδα των Ελληνικών Πετρελαίων στον Ασπρόπυργο που παράγει βενζίνη, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης διαμορφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2013 σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα 1 δολάριο ανά βαρέλι από 6,3 δολάρια το τρίτο τρίμηνο του 2012. Στην Ελευσίνα, στο υπερσύγχρονο διυλιστήριο της εταιρείας που παράγει diesel, επίσης τα περιθώρια διύλισης Hydrocracking αν και ελαφρώς αυξημένα σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα στα 2,9 δολάρια ανά βαρέλι.