Home Νέα Εβδομαδιαία άποψη Λαθρεμπόριο καυσίμων: Ανενεργός ο νόμος για την καταπολέμησή του

Λαθρεμπόριο καυσίμων: Ανενεργός ο νόμος για την καταπολέμησή του

0
0

‘¹Ã¸·Ä­ÂΣχεδόν δυόμισι χρόνια μετά την ψήφισή του, ο νόμος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στην αγορά καυσίμων παραμένει ανενεργός.

Το μέτρο της εγκατάστασης εισροών-εκροών στα πρατήρια που ξεκίνησε να εφαρμόζεται με χρονοδιαγράμματα δεν έχει ολοκληρωθεί και κανένα από τα συναρμόδια υπουργεία δεν γνωρίζει σε τι ποσοστό έχουν εγκαταστήσει τα πρατήρια τα εν λόγω συστήματα.

Με τη διαδικασία εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών εμπλέκονται τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών, διαπιστώνεται όμως ένα έλλειμμα συντονισμού που δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για την πραγματική βούληση της κεντρικής διοίκησης να θωρακίσει την αγορά έναντι του λαθρεμπορίου. Ο εγκαταστάτης του συστήματος προμηθεύεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων τον αριθμό μητρώου διακινητή καυσίμων (ΑΜΔΙΚΑ) για λογαριασμό του πελάτη του πρατηριούχου. Αφού εγκαταστήσει το σύστημα, αποστέλλει τον φάκελο στη Διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης. Ο φάκελος αυτός στη συνέχεια θα πρέπει να αποσταλεί στο υπουργείο Μεταφορών, που είναι η αδειοδοτούσα αρχή, για τα πρατήρια για να κάνει τον δικό του έλεγχο, χωρίς ωστόσο να διαθέτει βάση δεδομένων των πρατηρίων που έχει αδειοδοτήσει. Ετσι, η ΓΓΠΣ κρατάει ένα δικό της αρχείο με τους πρατηριούχους που πήραν ΑΜΔΙΚΑ, η Διεύθυνση Μετρολογίας στο υπουργείο Ανάπτυξης μια δική της βάση δεδομένων με τα πρατήρια που υπέβαλαν φάκελο ότι εγκατέστησαν το σύστημα και οι αποδυναμωμένες από προσωπικό υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών ψάχνουν ανάμεσα σε ντάνες να διασταυρώσουν τα στοιχεία των πρατηριούχων που έχουν αδειοδοτήσει με αυτούς που υποβάλλουν φάκελο εγκατάστασης του συστήματος όταν αυτός σταλεί από το υπουργείο Ανάπτυξης. Το αποτέλεσμα είναι ότι κανένα υπουργείο δεν γνωρίζει σε ποιον βαθμό έχει ολοκληρωθεί το μέτρο. Την εικόνα αυτή μετέφερε πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ, καταλογίζοντας στην πολιτεία έλλειψη πολιτικής βούλησης «για τη λήψη μέτρων που θα έφερναν αντιμέτωπο το κράτος με το ίδιο το λαθρεμπόριο».

Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΠΟΠΕΚ, μόνο ένα 30% των πρατηρίων έχει συνδέσει το σύστημα εισροών-εκροών με τη ΓΓΠΣ. Μια άλλη κατηγορία πρατηρίων δεν έχουν συνδεθεί, αλλά απλώς έχουν ενεργοποιήσει το σύστημα καταγράφοντας καθημερινά τις συναλλαγές τους, που σημαίνει ότι μπορεί να ελεγχθεί ανά πάσα στιγμή αναδρομικά. Υπάρχει επίσης μία τρίτη κατηγορία που έχει εγκαταστήσει το σύστημα, αλλά δεν το έχει ενεργοποιήσει και είναι αυτή που δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό. Υπάρχει, τέλος, και μια τέταρτη κατηγορία που δεν έχει εγκαταστήσει το σύστημα και αναμένει την ενεργοποίηση του νόμου για να βάλει «λουκέτο». Η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ κατήγγειλε την καθυστέρηση στην υλοποίηση των υπουργικών αποφάσεων για επέκταση της εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Συμφέρει η μείωση του ΕΦΚ στο 20%;

Εάν επαναφερθεί ο ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης στα επίπεδα του 2011 θα ενισχύσει τη ζήτηση σε ποσοστό περίπου 45%, περιορίζοντας τις απώλειες της αγοράς σε σχέση με το 2011 στο 25%, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ. Η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ ανέφερε μάλιστα ότι δεν χρειάζεται η συναίνεση της τρόικας, αφού επιτρέπεται από την οδηγία 2003/96ΕΚ. Εξέφρασε την κάθετη αντίδρασή της στη μείωση του ΕΦΚ σε ποσοστό 20%, τονίζοντας ότι δεν προσφέρει καμία ουσιαστική ελάφρυνση στα νοικοκυριά. Οι τιμές σε αυτή την περίπτωση θα μειωθούν από 1,28 ευρώ το λίτρο σήμερα στο 1,24 ευρώ το λίτρο. Η μείωση του ΕΦΚ στα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο από τα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο σήμερα θα διαμορφώσει την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης με βάση τα σημερινά δεδομένα στα 90 λεπτά το λίτρο.

Στο 1 δισ. ευρώ (!) οι απώλειες από τη φοροδιαφυγή

Σε ό,τι αφορά τις απώλειες από τη φοροδιαφυγή στα καύσιμα, η ΠΟΠΕΚ τις προσδιόρισε στο 1 δισ. ευρώ, επικαλούμενη τις σχετικές καταγγελίες στη Βουλή του πρώην πρωθυπουργού κ. Λ. Παπαδήμου και του κ. Γ. Σούρλα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ περιέγραψε μια χαοτική κατάσταση στην αγορά σε ό,τι αφορά τον έλεγχο και την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας και, μεταξύ άλλων, αναρωτήθηκε γιατί δεν έχει συνεδριάσει ούτε μία φορά η Διυπουργική Επιτροπή που συστήθηκε με επείγουσα απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών κ Γ. Μαυραγάνη στις 27/6/2014. Απέδωσε τις ευθύνες για την αδυναμία λειτουργίας του συστήματος εισροών- εκροών στην κεντρική διοίκηση και ζήτησε από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην επαναφορά του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης στα επίπεδα του 2011 (60 ευρώ το χιλιόλιτρο).

 «Παραθυράκια» για παράνομη διακίνηση

Η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ επισημαίνει ότι οι εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, των μεγάλων καταναλωτών και των πρατηρίων αφορολογήτων καυσίμων, παραμένουν εκτός πρόβλεψης ελέγχου, ενώ παράλληλα καταγγέλλει διάταξη του Ν. 4254/2014, που μπορεί να δημιουργήσει εκατοντάδες σημεία παράνομης διακίνησης αφορολόγητων καυσίμων. Η διάταξη αυτή δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων και επαρκείς χώρους στάθμευσης των οχημάτων αλλά και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, να διατηρούν δεξαμενές καυσίμων αποκλειστικά για τον εφοδιασμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων, χωρίς να απαιτείται άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας.