Home Νέα Νέα έργα, ανάπτυξη και αυτοδιοίκηση

Νέα έργα, ανάπτυξη και αυτοδιοίκηση

0
0

Παρά το γεγονός ότι το νέο ΕΣΠΑ μειώνει δραστικά τη χρηματοδότηση για έργα υποδομών, η Ελλάδα έχει σημαντικές συνεχιζόμενες ανάγκες στον τομέα αυτό. Η ολοκλήρωση των υπαρχουσών υποδομών, σε συνδυασμό με έργα που είναι απαραίτητα στη χώρα μας για την ανάπτυξη της νέας υπό διαμόρφωση οικονομίας, θα συμβάλει καθοριστικά στην επανάκτηση του Εθνικού Ακαθάριστου Προϊόντος που συρρικνώθηκε βίαια τα τελευταία πέντε χρόνια.


patoulisΑυτό ήταν το σημαντικότερο συμπέρασμα της επίκαιρης ημερίδας με θέμα «ΝΕΑ ΕΡΓΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ» που ολοκληρώθηκε τις προάλλες με τη συμμετοχή και συνεργασία της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ), της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ, κορυφαίων εκπροσώπων από τα Υπουργεία Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Υποδομών, και τον Όμιλο Χρηματιστηρίου Αθηνών. Η ημερίδα, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των συστηματικών αναπτυξιακών δράσεων της Πρωτοβουλίας «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» με διοργανωτή την επενδυτική έκδοση Α- ΕΝΕRGY.


Σε ένα εντελώς διαφορετικό κλίμα σε σχέση με αυτό που έχει δημιουργήσει η πολιτική ρευστότητα των ημερών οι «άνθρωποι των έργων», ανέφεραν αναλυτικά που ακριβώς βρισκόμαστε και τι ακόμα μπορούμε να διεκδικήσουμε. Με δεδομένη την μείωση των πόρων σε ότι αφορά τις υποδομές έχει δημιουργηθεί μια νέα πραγματικότητα, τόσο σε ελληνικό όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Η πραγματικότητα αυτή, μας βγάζει σε μεγάλο βαθμό από την ασφάλεια των Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων και της «σίγουρης» κρατικής χρηματοδότησης, μας αναγκάζει να «ξεχάσουμε» ότι μέχρι στιγμής ξέραμε και μας προσανατολίζει στους εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης. To μεγάλο ζητούμενο σήμερα, μεταφράζεται στην πράξη στον πολλαπλασιασμό των λιγοστών κρατικών πόρων με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων.


Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι το διαμορφούμενο αυτήν την περίοδο επενδυτικό πρόγραμμα Γιούνκερ που ξεκινά με μόλις 21 δις. στοχεύοντας σε 315 δις. μέσα από τη διαδικασία μιας πολύ φιλόδοξης μόχλευσης. Βασικές προϋποθέσεις προκειμένου να υπάρξει ενδιαφέρον από ιδιωτικά κεφάλαια που αναζητούν ασφαλείς μακροχρόνιες τοποθετήσεις με χαμηλή απόδοση, είναι το σταθερό πολιτικό κλίμα, το σταθερό φορολογικό πλαίσιο και ένα απόλυτα συγκροτημένο και μακροχρόνιο εθνικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης που σήμερα δεν υπάρχει.


Κώστας Αγοραστός, Πρόεδρος ΕΝΠΕ:
Επιτάχυνση έργων με άρτιες μελέτες, αυστηρότερο έλεγχο και αξιολόγηση

Στην ανάγκη συνέχισης των έργων υποδομής επέμεινε ιδιαίτερα, ο κ. Κώστας Αγοραστός, Πρόεδρος της ΄Ενωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) και Περιφερειάρχης Θεσσαλίας. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, ανεξάρτητα από το αν η χώρα όφειλε τις τελευταίες δεκαετίες να έχει ολοκληρώσει τις βασικές υποδομές, οι σχετικές ανάγκες είναι συνεχιζόμενες και είναι αδύνατον να παραβλεφθούν. Αναφερόμενος στον ειδικό ρόλο των Περιφερειών για την υλοποίηση των έργων ανέφερε ότι είναι σημαντικός καθώς με τις κατάλληλες διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης μπορούν να τα τρέξουν πιο γρήγορα. «Δεν πρέπει να λέμε πλέον
Ν +2, αλλά Ν-2» τόνισε μάλιστα ο επικεφαλής των Περιφερειών αντιστρέφοντας τον γνωστό κανόνα που χρησιμοποιήθηκε μέχρι σήμερα για την διασφάλιση κοινοτικών πόρων σε περίπτωση μη έγκαιρης απορρόφησης.


Ειδική αναφορά, έγινε επίσης στις διαδικασίες δημοπράτησης που υστερούν επιτρέποντας ακόμα και σε αναξιόπιστους να λαμβάνουν μέρος, στο σωστό ποιοτικό έλεγχο των έργων, όπως επίσης και στο ρόλο των μελετών. Ειδικά για τις μελέτες, ο κ. Αγοραστός είπε ότι «μπάζουν» λόγω ασάφειας και σίγουρα σε αυτό το θέμα θα πρέπει να αλλάξουν τα δεδομένα. Σε ότι αφορά το πακέτο Γιούνκερ, τόνισε ότι στα πλαίσια αυτού θα καταβληθεί προσπάθεια να προχωρήσουν και τα ελληνικά έργα. Σε ότι όμως αφορά την επιθυμητή μόχλευση, αμφισβήτησε τους φιλόδοξους στόχους του πακέτου σε ότι αφορά την Ελλάδα, διερωτώμενος χαρακτηριστικά «ποιο έργο θα φέρει τόσο μεγάλη μόχλευση». ΄Ασκησε επίσης κριτική στην τρόϊκα, επισημαίνοντας ότι συχνά έχει κάνει λανθασμένες επιλογές μη αντιλαμβανόμενη την ελληνική πραγματικότητα.


Γεώργιος Πατούλης, Πρόεδρος Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας:
Με αποκλεισμό από το ΕΣΠΑ «απειλούνται» οι μικροί ορεινοί και οι νησιωτικοί Δήμοι

Τον πολύ μεγάλο κίνδυνο ουσιαστικού αποκλεισμού από το νέο ΕΣΠΑ των μικρών ορεινών και νησιώτικων Δήμων, επεσήμανε από τη δική του πλευρά ο κ. Γεώργιος Πατούλης, Πρόεδρος Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ). Αναφερόμενος ειδικότερα στις προκλήσεις της «ετοιμότητας» και ωρίμανσης των έργων από τους Δήμους, ο κ. Πατούλης χαρακτήρισε το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 ως «απόγειο» του συγκεντρωτισμού. Κι αυτό, γιατί ενώ προβάλλεται ως βασική χρηματοδοτική πηγή για επενδύσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στην πραγματικότητα είναι άκρως ανταγωνιστικό αλλά και γραφειοκρατικό με πολύ δύσκολες τεχνικές, επιστημονικές και διοικητικές απαιτήσεις. Επιπλέον σχεδιάστηκε, για άλλη μια φορά , άκρως συγκεντρωτικά , χωρίς να έχει γίνει μέχρι σήμερα αποδεκτή καμία πρόταση της ΚΕΔΕ. Επομένως για μια μεγάλη κατηγορία Δήμων και κυρίως τους μικρούς, ορεινούς και νησιώτικους Δήμους, που δεν διαθέτουν το κατάλληλο, τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό , υπάρχει πολύ μεγάλος κίνδυνος ουσιαστικού αποκλεισμού τους από το ΕΣΠΑ.


Για το λόγο αυτό, η ΚΕΔΕ έχει ζητήσει την εκπόνηση ειδικού Προγράμματος Ενδυνάμωσης και Υποστήριξης των Δήμων ως δικαιούχων των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014-2020 , με χρηματοδότηση από τα προγράμματα της Τεχνικής Βοήθειας στα πλαίσια σχετικής Προγραμματικής Σύμβασης με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εσωτερικών.


Το προτεινόμενο πρόγραμμα περιλαμβάνει την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των Περιφερειακών Αναπτυξιακών Επιτροπών, την ενδυνάμωση των μικρών ορεινών και νησιωτικών Δήμων , την οργάνωση και τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Δήμων , για την διασφάλιση της διαχειριστικής επάρκειας τους , για την ωρίμανση των έργων τους και την υλοποίηση αυτών. Για την εφαρμογή του Προγράμματος προτείνεται η αξιοποίηση της υποδομής των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων, καθώς και των πολυμετοχικών Αναπτυξιακών Εταιριών ΟΤΑ.


Επίσης, η ΚΕΔΕ προκειμένου να παράσχει προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση για το νέο ΕΣΠΑ και τις Κοινοτικές πρωτοβουλίες δημιούργησε στο localit.gr ειδικό αφιέρωμα με τίτλο «Το νέο ΕΣΠΑ και οι Δήμοι». Στο αφιέρωμα αυτό θα εντάσσονται όλα τα θέματα επικαιρότητας και μη, που απασχολούν ή θα απασχολήσουν τους Δήμους σχετικά με το ΕΣΠΑ.


Τέλος, ο κ. Πατούλης αναφέρθηκε στην ανάγκη να διασφαλιστούν περισσότεροι πόροι για τα κοινωνικά προγράμματα και να προγραμματιστεί έγκαιρα η συνέχιση της χρηματοδότησης των σημερινών προγραμμάτων που υλοποιούν οι Δήμοι.


Νίκος Μαντζούφας, Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ, Υπουργείο Ανάπτυξης:
Κλίμα εμπιστοσύνης από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα

Στο κλίμα εμπιστοσύνης που δημιουργεί ο τρόπος με τον οποίο υποστηρίζονται σήμερα οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) επέμεινε ιδιαίτερα, ο κ. Νίκος Μαντζούφας, Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ, Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Αυτό ακριβώς το κλίμα δίνει την ώθηση για να αλλάξει η εικόνα στη δημιουργία υποδομών και τελικά στην παροχή υπηρεσιών του Δημοσίου προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας


Από την αναλυτική παρουσίαση της ανάπτυξης των έργων ΣΔΙΤ την οποία έκανε ο κ. Μαντζούφας, προέκυψε ότι στην παρούσα φάση πραγματοποιείται συνολικό και δυναμικό «come- back» του θεσμού στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα: Μέσα στο ΄Α εξάμηνο 2014, υπογράφηκαν οι τρεις πρώτες συμβάσεις έργων ΣΔΙΤ μετά το 2009 με την Ελλάδα να κατέχει
την 4η θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο με βάση την αξία συμβάσεων σε σχέση με το ΑΕΠ.


Για τα έργα αυτά ( Δημόσιες Σχολικές Υποδομές στην Αττική), ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ( ETEπ) σε συνδυασμό με το χρηματοδοτικό εργαλείο Jessica. Ολοκληρώθηκε επίσης το πρώτο έργο ΣΔΙΤ ( επτά πυροσβεστικοί σταθμοί ανά την Ελλάδα). Μέσα στο β’ εξάμηνο του 2014 και στο α’ τρίμηνο 2015 θα υπογραφούν συνολικά 13 νέα έργα με αναδόχους που επελέγησαν μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες έντονου ανταγωνισμού. Προηγήθηκαν 13 διαγωνισμοί, εκδήλωσαν ενδιαφέρον 76 σχήματα και τελικά 40 υπέβαλλαν τελικές δεσμευτικές προσφορές


Κοινωνική αποδοχή και νομική ασφάλεια
Μεγάλη είναι όμως και η κοινωνική αποδοχή που υπάρχει για τις ΣΔΙΤ: Σε πρόσφατη έρευνα κοινής γνώμης, το 64% προτιμά υλοποίηση έργων ως ΣΔΙΤ έναντι 21% ως δημόσιο έργο.

Με σειρά εξάλλου αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας υπέρ του Δημοσίου ( άνω των 50),κατόπιν προσφυγών από υποψηφίους αναδόχους αναδεικνύεται και η νομική ασφάλεια που προσφέρει το θεσμικό πλαίσιο Ν.3389/2005 για την υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ.
Ο Νόμος εφαρμόζεται, στη βάση μιας ξεκάθαρης διαδικασίας και ο θεσμός αξιοποιείται.


Τράπεζες: Ενισχύοντας το «come-back» των ΣΔΙΤ
Με τις τράπεζες διατεθειμένες να ενισχύσουν το «come-back» των ΣΔΙΤ, στα πλαίσια ενός μικτού σχήματος χρηματοδότησης οι προϋποθέσεις για την υλοποίηση των νέων αυτών έργων θα μπορούσαν να θεωρηθούν ιδανικές ως εναλλακτική λύση στη δυστοκία χρηματοδότησης έργων μέσω ΠΔΕ. Στα βασικά οφέλη για το Δημόσιο καταμετρώνται: Η αποπληρωμή έργων σε βάθος χρόνου, η εξασφάλιση προκαθορισμένου χρόνου και κόστους υλοποίησης, η σύνδεση αμοιβής αναδόχου και ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών, η Ενιαία σύμβαση μελέτης, κατασκευής, λειτουργίας, η απελευθέρωση δημόσιων πόρων, η τήρηση χρονοδιαγραμμάτων και προθεσμιών, η αποπληρωμή στη βάση την ποιότητα του έργου και των προσφερόμενων υπηρεσιών οι αποδοτικές και συμφέρουσες συνέργειες.


Έργα πολλά και σημαντικά
Ανάμεσα στα σημαντικά έργα ΣΔΙΤ, περιλαμβάνονται η τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο (αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας), οι τρεις συμβάσεις για τα ευρυζωνικά δίκτυα σε αγροτικές περιοχές της χώρας, χωρίς υφιστάμενο δίκτυο, τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων της Πελοποννήσου, της Δυτικής Μακεδονίας, των Σερρών, της Ηλείας και της Ηπείρου, της Βορειοανατολικής, Νοτιοανατολικής και δύο της Δυτικής Αττικής. Ανάμεσα εξάλλου στους διαγωνισμούς που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη περιλαμβάνονται: Η Ψηφιακή καταγραφή, αποθήκευση και διάθεση πρακτικών συνεδριάσεων δικαστηρίων, η Διαχείριση απορριμμάτων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Ανάπτυξη, λειτουργία, συντήρηση και διαχείριση


Νέας ιχθυαγοράς Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, Έργο υλοποίησης 11 υποδομών μικρών κολυμβητηρίων – γυμναστηρίων ανά την Ελλάδα, Ολοκληρωμένο σύστημα εισόδου-εξόδου και στάθμευσης οχημάτων στην Κεντρική Αγορά Αθηνών, Μελέτη, Χρηματοδότηση, Κατασκευή, Λειτουργία, Τεχνική Διαχείριση και Εκμετάλλευση του Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνας) Ναυπλίου και άλλα.


Πέτρος Τατούλης, Περιφερειάρχης Πελοποννήσου:
Μόνον με νέα χρηματοδοτικά εργαλεία θα επανακτήσουμε αυτά που χάσαμε

Στη σημερινή αγωνία αλλά και στο αίτημα του ΄Ελληνα πολίτη να ανακτήσει αυτά που χάθηκαν στην κρίση, επέμεινε ιδιαίτερα ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης. Για να επισημάνει, ότι προκειμένου να απαντηθεί το συγκεκριμένο ερώτημα πρέπει να υπάρξει αφενός ένα απόλυτα συγκροτημένο σχέδιο και αφετέρου να γίνει ευρύτερα αντιληπτό το σημερινό περιβάλλον. «Αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα χρειάζεται το δικό της εγχείρημα και τις δικές της πρωτοβουλίες προκειμένου να επαναφέρει την ανάπτυξη, καθώς η δημοσιονομική προσαρμογή δεν επαρκεί. Το σημαντικό λοιπόν είναι να έχουμε ένα οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης πόρων. Σε κάθε περίπτωση όμως η χώρα πρέπει να περιορίζει τα ρίσκα, γιατί με υψηλά ρίσκα δεν μπορεί να διαχειριστεί πόρους. Λιγότερα ρίσκα, σημαίνουν περισσότερες προϋποθέσεις για ανάπτυξη», τόνισε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου για να προσθέσει, ότι στην παρούσα φάση η Ελλάδα δεν έχει δυνατότητα πολλών χρηματοδοτικών εργαλείων εκτός από το τρέχον και το νέο ΕΣΠΑ. Θα πρέπει λοιπόν να αναζητηθούν και να αξιοποιηθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία στη βάση μιας ρεαλιστικής προσέγγισης, καθώς μόνον μέσα από αυτά θα γίνει δυνατή η ανάκτηση του εθνικού εισοδήματος που χάθηκε στην κρίση. Το υπάρχον σχέδιο για την απόκτηση υποδομών μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και ιδιωτικού Τομέα, παρέχει ήδη ένα σημαντικό εφόδιο στις πολιτικές δυνάμεις της χώρας με πολλαπλές δυνατότητες αξιοποίησης. Χρειάζεται όμως ρεαλιστική και φιλελεύθερη αντιμετώπιση, απαλλαγμένη από ιδεοληψίες του παρελθόντος. « Η χώρα δεν χρειάζεται και άλλα φοβικά σύνδρομα, παρά μόνον συγκροτημένες προτάσεις», κατέληξε ο κ. Τατούλης. Σημειώνεται, ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου αναπτύσσει εδώ και καιρό το δικό της Μοντέλο ΣΔΙΤ με εφαρμογή στα έργα Διαχείρισης Απορριμμάτων της Πελοποννήσου, επαναλειτουργίας του Σιδηροδομικού Δικτύου της περιφέρειας, του αεροδρομίου της Τρίπολης αλλά και της Μαρίνας Ναυπλίου. Σημαντικά επίσης έργα για την Πελοπόννησο, όπως η Ολυμπία Οδός, υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης.


Παντελής Λάμπρου, Διευθυντής, Όμιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών:
Ομόλογα έργου για χρηματοδότηση υποδομών και περιφερειακή ανάπτυξη.

Στις δυνατότητες μεταφοράς πόρων στην πραγματική οικονομία και στις νέες
λύσεις χρηματοδότησης υποδομών που διαμορφώνονται σήμερα κατ΄ απαίτηση της συγκυρίας και προσφέρονται από το Χρηματιστήριο αναφέρθηκε ανάμεσα σε άλλα ο κ. Παντελής Λάμπρου, Διευθυντής Κανονιστικής Συμμόρφωσης του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών. Ειδικότερα στα πλαίσια του project financing εντάσσεται και η χρηματοδότηση μεγάλων αναπτυξιακών έργων μέσω έκδοσης ομολόγων (project bonds). Πρόκειται για ένα εργαλείο ιδιαίτερα χρήσιμο για τη χρηματοδότηση υποδομών και την περιφερειακή ανάπτυξη. Τα ομόλογα έργου εκδίδονται από τις εταιρείες που αναλαμβάνουν την κατασκευή μεγάλων έργων. Η Ευρωπαϊκή ΄Ενωση συμμετέχει στη διαδικασία χρηματοδότησης ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αξιολογεί τη βιωσιμότητα και κερδοφορία της επένδυσης. Πιλοτικά τα ομόλογα έργου μπορούν να ξεκινήσουν με ΣΔΙΤ.


Μεταφορά πόρων στον ελληνικό παραγωγικό ιστό μπορεί επίσης να επιτευχθεί με τη συμμετοχή διεθνών επενδυτών σε επενδυτικά σχήματα που διαπραγματεύονται σε οργανωμένες αγορές (listed investment funds), αλλά και με την ένταξη σε χρηματιστηριακή αγορά start-up επιχειρήσεων και την υποστήριξη εναλλακτικής πηγής χρηματοδότησης νέων επιχειρήσεων ή δραστηριοτήτων.


Ιωάννης Καρνέσης, Υπουργείο Υποδομών: Πώς θα γίνουν Καστέλι, η Σύνδεση Σαλαμίνας και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Τα νέα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν με το σύστημα της Παραχώρησης παρουσίασε ο κ. Ιωάννης Καρνέσης, Διευθυντής στην Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης Πελοποννήσου και Βορείου Ελλάδος του Υπουργείου Υποδομών. Ο κ. Καρνέσης αναφέρθηκε στον αγώνα που κάνει το Υπουργείο, για να αξιοποιήσει οποιοδήποτε εναλλακτικό εργαλείο μπορεί να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση των έργων, λόγω της μείωσης των πόρων σε ότι αφορά τις υποδομές στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ). Για να προσθέσει ότι προκειμένου να ολοκληρωθούν σημαντικά έργα υποδομής, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ο πολλαπλασιασμός των διαθέσιμων Δημόσιων πόρων με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, όπως αυτό δοκιμάστηκε ήδη στη χώρα μας μέσω των Συμβάσεων Παραχώρησης σε αυτοκινητόδρομους, αεροδρόμια και λιμάνια.


Έτσι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου τα νέα έργα που θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης είναι: Ο νέος Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι Πεδιάδος (περιλαμβανομένων και των οδικών συνδέσεων αυτού με τον ΒΟΑΚ και τον ΝΟΑΚ), η οδική ζεύξη της νήσου Σαλαμίνας μέσω Περάματος, η οδική ζεύξη της νήσου Λευκάδας και ο νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη.


Μεγάλο ενδιαφέρον για το Καστέλι
Σε ότι αφορά το αεροδρόμιο στο Καστέλι Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης έχει ήδη δημοπρατηθεί με ανοικτό διαγωνισμό και αναμένεται μέσα στο Φεβρουάριο η υποβολή των Τεχνικών και Οικονομικών Προσφορών. Ο Χρόνος Παραχώρησης είναι 35 έτη (συμπεριλαμβανόμενης και της πενταετούς περιόδου κατασκευής), και η χρηματοδοτική συμβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου είναι 220 εκ. €, ώστε να εξασφαλίζεται η ύπαρξη ανταγωνιστικών τελών προκειμένου να μην υπάρξει επιβάρυνση στους χρήστες. Το επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί για το Καστέλι είναι μεγάλο.


Ανταγωνιστικός διάλογος με «φαβορί» τη σύνδεση Σαλαμίνας
Τα έργα των οδικών ζεύξεων Σαλαμίνας και Λευκάδας, καθώς και ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη έχουν δημοπρατηθεί με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην δημοπράτηση οδικών έργων.
Κοινή συνιστώσα και για τα τρία αυτά έργα αποτελεί η χρηματοδότησή τους από ίδια ή δανειακά κεφάλαια των Παραχωρησιούχων χωρίς την συμμετοχή του Δημοσίου, ενώ η αποπληρωμή τους θα γίνει από τα έσοδα που θα προκύψουν από την επιβολή διοδίων τελών. Ως έργο «φαβορί» πάντως, θεωρείται η Οδική ζεύξη της νήσου Σαλαμίνας. Η υπάρχουσα σήμερα πορθμειακή γραμμή είναι η δεύτερη στην Ευρώπη (μετά από την πορθμειακή γραμμή Dover – Calais) με ετήσιο αριθμό διακινούμενων επιβατών 11 εκατομμύρια και οχημάτων 4 εκατομμύρια. Τα ετήσια έσοδα της υπερβαίνουν το ήμισυ των εσόδων του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα!


Με «Πληρωμές Διαθεσιμότητας» ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Σε ότι αφορά την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ( ΒΟΑΚ) το Δημόσιο, όπως ανέφερε ο κ. Καρνέσης, θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό με το σύστημα των «Πληρωμών Διαθεσιμότητας» και με διάρκεια σύμβασης 15 – 20 έτη. Στα βασικά κριτήρια θα συνυπολογιστούν το κόστος μελέτης – κατασκευής και η τυχόν ζητούμενη κεφαλαιακή συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτό, το ύψος των ιδιωτικών κεφαλαίων (ιδίων και δανειακών),η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων των επενδυτών και η λεγόμενη «Πληρωμή Λειτουργίας» που περιλαμβάνει τη δαπάνη λειτουργίας – συντήρησης και τη δαπάνη της επένδυσης με τη συμφωνηθείσα απόδοση.
Το σύστημα αυτό, συνδυάζει την ποιότητα και την ποσότητα των υπηρεσιών προς τους χρήστες με το ύψος των πληρωμών εκ μέρους του Δημοσίου και έτσι ενθαρρύνει τον ιδιώτη και να κατασκευάσει ένα υψηλής ποιότητας έργο και να προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους χρήστες.


Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος «Αττικές Διαδρομές Α.Ε»:
Σε αναμονή για τη τρίτη γενιά έργων Παραχώρησης, ο κ. Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος «Αττικές Διαδρομές Α.Ε» συνόψισε από τη δική του πλευρά το ρόλο του ιδιώτη επενδυτή στα μεγάλα έργα ως εξής: Διαφύλαξη, προώθηση και ανάδειξη του έργου, αποτελεσματική και προληπτική διαχείριση με χρήση εργαλείων, μεθοδολογιών και συστημάτων σε όλα τα στάδια (από το σχεδιασμό μέχρι και τη λειτουργία) ώστε να επιτυγχάνεται μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα η μείωση του λειτουργικού κόστους του έργου, η αποτελεσματική και ορθή Διαχείριση των Πόρων, η συνεχής βελτίωση της απόδοσης με χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και προϊόντων, η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών πέρα από συμβατικές υποχρεώσεις.


Σε ότι αφορά τις προοπτικές και την εξέλιξη στις υπηρεσίες Διαχείρισης Κυκλοφορίας, όπως επίσης και Διαχείρισης Διοδίων, ο κ. Χαλκιάς αναφέρθηκε στη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών στην διαχείριση και συλλογή πληροφοριών και στη δημιουργία και διαχείριση εναλλακτικών και σύγχρονων τρόπων πληρωμής. Ανακοίνωσε επίσης τη δημιουργία της Ενωσης Οδικών Υποδομών της Ελλάδας με διόδια (Hellastron), στα πλαίσια συνεργασίας των εταιρειών διαχείρισης των ελληνικών οδικών υποδομών.


Στην υλοποίηση έργων με το βλέμμα ενός ακριτικού Δήμου αναφέρθηκε ανάμεσα σε άλλα ο Δήμαρχος Κομοτηνής κ. Γιώργος Πετρίδης.
Το στρατηγικό σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ και τις δυνατότητες χρηματοδότησης έργων μέσω του Ταμείου Cοnnecting Europe Facility, ανέπτυξε ο κ. Γιώργος Λογοθέτης, Προϊστάμενος Υπηρεσίας Συντονισμού της Εφαρμογής των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, Υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ από τη δική του πλευρά ο κ. Αλέξανδρος Κουλίδης, Σύμβουλος Υπουργείου Περιβάλλοντος, αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020. Τα νέα έργα και προτεραιότητες του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», παρουσίασε ο κ. Χαράλαμπος Συρόπουλος, Προϊστάμενος Μονάδας Προγραμματισμού Αξιολόγησης & Ένταξης Πράξεων Ε. Υ. Δ. Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α.. Τις πέντε Προγραμματικές Ενότητες στις οποίες έχουν ήδη κατανεμηθεί οι χρηματοδοτικοί πόροι του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) για την Ελλάδα ,συνολικού ύψους € 58,645 εκ, παρουσίασε τέλος η κ. Αναστασία Πανοπούλου, Προϊσταμένη Μονάδας Α’ Προγραμματισμού. Οργάνωσης, Υποστήριξης ΕΟΧ.


Κατά τη διάρκεια εξάλλου της ημερίδας έγιναν παρουσιάσεις νέων έργων.
Την «Τηλεθέρμανση Κομοτηνής», ένα έργο της τάξης των 200εκ. ευρώ που βρίσκεται σε αναζήτηση χρηματοδότησης παρουσίασαν οι κ.κ. Δημήτριος Πεκόπουλος, Αντώνιος Δημητρίου και Ευθύμιος Γιαγκόζογλου, Μηχανολόγοι Μηχανικοί της Αναπτυξιακής Κοζάνης. Για να απαντήσουν στο ερώτημα ποιο είναι το επικρατέστερο χρηματοοικονομικό μοντέλο ώστε να καταστεί “ bankable” το έργο, μετά από εκτεταμένη τεχνική και χρηματοοικονομική ανάλυση.


Πώς θα γίνουν….εξυπνότερες οι Δημόσιες Συγκοινωνίες στην Αθήνα με το
Ηλεκτρονικό Εισιτήριο και την Τηλεματική, τα δυο μεγάλα έργα ΣΔΙΤ του ΟΑΣΑ εξήγησαν οι κκ. Αριστοτέλης Πολυδωρόπουλος και Μαρία Μαυρουδή , οικονομολόγοι- στελέχη του ΟΑΣΑ. Η εφαρμογή της τηλεματικής σε 1.000 στάσεις λεωφορείων όσο και το ηλεκτρονικό «έξυπνο” εισιτήριο θα αντικαταστήσει το σημερινό χάρτινο εισιτήριο με εγκατάσταση ειδικών μπαρών στους σταθμούς του Μετρό αναμένεται να φέρουν σημαντική αύξηση στην ποιότητα των υπηρεσιών με άμεσο στόχο την προσέλκυση νέων επιβατών.


Ο κ. Μιχάλης Γεωργιάκος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της ΚτΥπ ΑΕ παρουσίασε το έργο ΣΔΙΤ 24 Δημοσίων Σχολικών Υποδομών στην Αττική το οποίο μάλιστα βραβεύθηκε ως Συμφωνία της Χρονιάς 2014 στον τομέα της εκπαίδευσης. Το συγκεκριμένο έργο το οποίο έχει επιμερισθεί σε δυο έργα (ΣΔΙΤ 1Α και ΣΔΙΤ 1Β) προϋπολογισμού της τάξης των 75,75 εκ. € και των 59,40 εκ. € αντίστοιχα, θα παραδοθεί έγκαιρα, μέσα σε δύο μόλις χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Ανταποκρίνεται στα νέα δημογραφικά δεδομένα, συμβάλλει στην παράδοση σχολικών υποδομών αλλά και εξειδικευμένων σχολείων υψηλών προδιαγραφών παρά τους περιορισμούς στην εύρεση δημοσίων πόρων. Συμβάλλει επίσης στην εξάλειψη της διπλοβάρδιας και των συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων.


Βασικός χορηγός της ημερίδας ήταν η ΔΕΥΑ Κομοτηνής. Ανάμεσα στους χορηγούς επικοινωνίας, τα portals www.aftodioikisi.gr, www.ypodomes.com, www.sofokleousin.gr, www.energyin.gr, η εφημερίδα ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ, η Action Global Communications και άλλοι.