Home Ενεργειακές επισημάνσεις ΥΠΟΙΚ: Οι φόροι κρατούν τη βενζίνη σε «τσουχτερή» τιμή

ΥΠΟΙΚ: Οι φόροι κρατούν τη βενζίνη σε «τσουχτερή» τιμή

0
0

πετρέλαιο-κίνησηςΤα υψηλά τέλη και δασμοί είναι ο λόγος που η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου δεν αντικατοπτρίζεται στη μείωση του ποσού που πληρώνουν σήμερα οι Έλληνες οδηγοί για να «φουλάρουν» το αυτοκίνητό τους. Σε αυτό το συμπέρασμα συνοψίζεται το χθεσινό δελτίο Τύπου του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο διαβεβαιώνει τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. στη χώρα μας ότι αν το κόστος των καυσίμων παραμένει αλμυρό, αυτό δεν οφείλεται σε κανενός είδους αισχροκέρδεια, αλλά στην υπερφορολόγηση από την πολιτεία.

 

Του Κώστα Δεληγιάννη

 

Με τα αναλυτικά νούμερα που παρατίθενται στην ανακοίνωση, φαίνεται πως όλοι οι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας υγρών καυσίμων στη χώρα μας έχουν λίγο έως πολύ προσαρμόσει τις τιμές τους στα νέα δεδομένα. Ωστόσο, τη στιγμή που τα στοιχεία «αθωώνουν» τα διυλιστήρια, τις εταιρίες εμπορίας και τα πρατήρια, δεν «αθωώνουν» το ίδιο το κράτος, αφού δείχνουν πως το μόνο που δεν έχει αλλάξει είναι η υπερφορολόγηση, κρατώντας επομένως ψηλά την τιμή που πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής για κάθε λίτρο βενζίνης.

Τα νούμερα, τα οποία αφορούν τη χρονική περίοδο από τον περασμένο Ιούλιο μέχρι και το τέλος της χρονιάς, δείχνουν πιο συγκεκριμένα πως τα διυλιστήρια αγοράζουν την «πρώτη ύλη» 35,32% πιο φθηνά, με συνέπεια να πωλούν κι εκείνα 32,87% φθηνότερα.

Αναθεωρημένα προς τα κάτω είναι όμως και τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηρίων, αφού σε απόλυτα νομισματικά μεγέθη η ελάττωση στις λιανικές τιμές ήταν μεγαλύτερη από τη μείωση στις τιμές πώλησης από τα διυλιστήρια. Κι αυτό γιατί την ίδια χρονική περίοδο, η μέση τιμή λιανικής μειώθηκε κατά 20,8 λεπτά, τη στιγμή που οι τιμές διυλιστηρίων μειώθηκαν κατά 16,40 λεπτά.

Αν επομένως δεν υπάρχει αισχροκέρδεια, για ποιον λόγο η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα συνεχίζει να κατατάσσεται στις ακριβότερες της Ευρώπης; Το ΥΠΟΙΚ δίνει μόνο του την απάντηση, δείχνοντας πως η βασική αιτία είναι οι φορολογικές επιβαρύνσεις, όπως ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ή το Ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ. Μάλιστα, δεν ξεχνά να επισημαίνει πως αρκετές επιβαρύνσεις είναι σταθερές, δηλαδή δεν υπολογίζονται με βάση την τιμή αλλά με βάση την πωλούμενη ποσότητα. Κάτι που σημαίνει πως δεν έχουν επηρεασθεί από το γεγονός ότι σε 1,5 χρόνο η τιμή του αργού έχει πέσει από τα 110 στα 30 δολάρια το βαρέλι.

Όποιος διαβάσει την ανακοίνωση, ίσως να μείνει ικανοποιημένος από την εποπτεία που ασκεί το υπουργείο στην αγορά πετρελαιοειδών, για θέματα ύποπτων «καπέλων» στις τιμές. Ωστόσο, με δεδομένο τον κομβικό ρόλο που παίζουν τα υγρά καύσιμα στην παραγωγή ή τη διακίνηση κάθε αγαθού, ο ρόλος της πολιτείας δεν είναι μόνο να ελέγχει τη συγκεκριμένη αγορά, αλλά να βρει τρόπους ώστε να μετατρέψει την τρέχουσα συγκυρία του εξαιρετικά φθηνού αργού, σε θετική συγκυρία για την ελληνική οικονομία και την ανταγωνιστικότητά της.

Το ίδιο το υπουργείο ομολογεί πως αυτοί οι τρόποι εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τη φορολογία. Επομένως, θα περίμενε κανείς παράλληλα με ανακοινώσεις με διαπιστώσεις για τα τέλη ή τις υπόλοιπες επιβαρύνσεις, να δει και κυβερνητικές αποφάσεις που θα έδιναν τη δυνατότητα στη χώρα μας να επωφεληθεί από το «ιστορικό χαμηλό» των τιμών του «μαύρου χρυσού».

Όσο δεν λαμβάνονται τέτοιες αποφάσεις, το δελτίο Τύπου του ΥΠΟΙΚ απλώς θα «φωτογραφίζει» την κυβερνητική αδράνεια…