Home Ενεργειακές επισημάνσεις Ελευσίνα: Ένα μεγάλο νεκροταφείο σαπιοκάραβων
Ελευσίνα: Ένα μεγάλο νεκροταφείο σαπιοκάραβων

Ελευσίνα: Ένα μεγάλο νεκροταφείο σαπιοκάραβων

0
0

Η βύθιση ενός ακόμη φορτηγού πλοίου στην Ελευσίνα, έρχεται να επιβεβαιώσει ότι ο συγκεκριμένος κόλπος έχει καταλήξει ένα τεράστιο νεκροταφείο πλοίων.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης των πετρελαιοειδών, που διέρρευσαν από τη βύθιση του φορτηγού πλοίου «Ελέφαντας» στον όρμο Ασπροπύργου, ανατολικά της προβλήτας Χαλυβουργικής στις 26 Σεπτεμβρίου. Το πλοίο παρουσίασε εισροή υδάτων, από την οποία καλύφθηκε με νερό το μεγαλύτερο μέρος της πλώρης, της πρύμνης και του κυρίου καταστρώματος του πλοίου.

Στελέχη του Λιμενικού Σώματος σε έλεγχο που πραγματοποίησαν περιμετρικά από το πλοίο διαπίστωσαν θαλάσσια ρύπανση από ελαφρά πετρελαιοειδή χρώματος πράσινου, σε έκταση περίπου είκοσι τετραγωνικών μέτρων (20m2).

Στη λίστα των επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων ο «Ελέφαντας»

Σύμφωνα με στελέχη του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας, το συγκεκριμένο πλοίο κατασκευάστηκε το 1969 και είχε εγκαταλειφθεί από το 2013 από τον ιδιοκτήτη του στον προβλήτα της Αγροτικής Αλιευτικής του λιμανιού και εμπόδιζε λιμενικές υπηρεσίες.  Να σημειωθεί ότι το πλοίο έχει αλλάξει ουκ ολίγες φορές όνομα, το 1997 είχε το όνομα Kavonissi, το 1997 λεγόταν Leon I, και το 2004 πήρε το όνομα «Ελέφαντας».

Από τις 14 Αυγούστου είχε λάβει σήμα το Λιμενικό Σώμα της Ελευσίνας, για τον κίνδυνο βύθισης του φορτηγού πλοίου. Μάλιστα, από τις 16 Αυγούστου είχε σταλεί εξώδικο στον άφαντο μέχρι σήμερα ιδιοκτήτη του, που το έχει εγκαταλείψει από το 2013. Αρχικά βρισκόταν στον προβλήτα της Αγροτικής Αλιευτικής και μεταφέρθηκε στον όρμο του Ασπρόπυργου σε πιο ρηχά νερά, για να αποφευχθεί η βύθιση του κάτι όμως που τελικά έγινε εν μέρει.

Μετά από εξάμηνη δικαστική προσφυγή εναντίον της εταιρείας στην οποία ανήκε το πλοίο, η δικαιοσύνη έδωσε συγκατάθεση για τη μεταφορά του από τον προβλήτα της Αγροτικής Αλιευτικής στον όρμο Ασπροπύργου, ανατολικά της προβλήτας στη Χαλυβουργική σε ρηχά νερά, προκειμένου να μην υπάρξει κίνδυνος να βυθιστεί.

Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΕ, Σταύρος Δρακονταειδής, το πλοίο είχε μπει στη λίστα των επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων και σύντομα το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνος θα αποφάσιζε να βγει σε πλειστηριασμό για παλιοσίδερα.

Ένα μεγάλο νεκροταφείο 

Η ρύπανση από την ημιβύθιση του φορτηγού πλοίου μπορεί να μην είναι μεγάλη σε έκταση, αλλά έφερε στην επιφάνεια πολλές ανησυχίες. Ο κόλπος της Ελευσίνας έχει πάνω από 25 ναυάγια. Δυστυχώς η ανέλκυση ενός πλοίου, τις περισσότερες φορές κοστίζει περισσότερο από την αξία του ίδιου του πλοίου, και για το λόγο αυτό εγκαταλείπονται, όπου ρίχνουν την τελευταία τους άγκυρα, με αποτέλεσμα ο χρόνος να τα φθίρει, και με τον καιρό να καταλήγουν στο βυθό.

Ήδη από τη δεκαετία του 1980 ο κόλπος της Ελευσίνας άρχισε να γεμίζει με κουφάρια πλοίων τα οποία έκαναν εκεί την τελευταία τους στάση, έριχναν άγκυρα και έμειναν στα αβαθή για να σαπίσουν.

Η λίστα με τα βυθισμένα πλοία είναι μεγάλη, αλλά ας θυμηθούμε μερικά από αυτά. Το επιβατηγό «Σίτυ οφ Μύκονος», το οποίο βυθίστηκε από εισροή υδάτων το 1995. Το δεξαμενόπλοιο «Άγιος Νικόλαος», το οποίο βυθίστηκε το 1989 μετά από έκρηξη στο μηχανοστάσιο. Το δεξαμενόπλοιο «Ιωάννης» που βυθίστηκε το 2006 μετά από πρόσκρουση. Το επιβατηγό «Σίτυ οφ Ύδρα», που βυθίστηκε το 2002. Την ίδια χρονιά βυθίστηκε και το «Mediterrannean Sky». Το τελευταίο ναυπηγήθηκε το 1953 στην Αγγλία, ανήκε στην εταιρεία «Karageorgis Lines» και από το 1970 εκτελούσε δρομολόγια Πάτρα – Brindici- Ancona. Το τελευταίο του ταξίδι ήταν το 1996 από Brindici στην Πάτρα, όπου λόγω οικονομικών προβλημάτων δεσμεύτηκε. Αργότερα ρυμουλκήθηκε στην Ελευσίνα, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα, μαζί με τα υπόλοιπα παροπλισμένα πλοία.

Άλλα πλοία που σαπίζουν στον κόλπο της Ελευσίνας είναι το «Ρούμελη» (έτος βύθισης 1992), το «Κρήτη», το «Θοδώρα», το «Μαρούλα», το «Ιωάννα», το «»Ερμής- Θάλασσα», το «Άλκηστις» και πολλά ακόμα.

Το «Mediterranean Sky»

Το δεξαμενόπλοιο «SLOPS» 10 χρόνια μετά την προσάραξή του στην Ελευσίνα για διάλυση και αφού εν τω μεταξύ ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας του διαλυτηρίου, το πλοίο παραμένει μέσα στη θάλασσα παντελώς διαβρωμένο, ημιδιαλυμένο, με άμεσο κίνδυνο να κοπεί στη μέση και να εκχυθούν τα πετρελαιοειδή επικίνδυνα απόβλητα στο θαλάσσιο περιβάλλον, προκαλώντας μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντική ζημιά στο οικοσύστημα του κόλπου της Ελευσίνας, το οποίο τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης.

Το εναπομείναν τμήμα του κύτους του δεξαμενόπλοιου «SLOPS» περιέχει άγνωστη ποσότητα βαρέων πετρελαιοειδών καταλοίπων, τα οποία έχουν εισρεύσει στις δεξαμενές και σε άλλους χώρους του.

Εκτιμάται ότι οι ρυπαντές είναι περίπου 800 τόνοι λάσπης πετρελαιοειδών (στερεό/ημιστερεό απόβλητο) και περίπου 500 κυβικά μέτρα slops (κατάλοιπα πλοίων) που πρέπει να αντληθούν σε υγρή μορφή.

Το δεξαμενόπλοιο «SLOPS»

Οι κίνδυνοι, λοιπόν, για το περιβάλλον από τα σαπισμένα καράβια είναι πολλοί. Αρχικά ρυπαίνεται το νερό και ο πυθμένας και η δυσοσμία στην περιοχή είναι έντονη . Όλα αυτά τα κουφάρια αποτελούν επικίνδυνες τοξικές απειλές για το θαλάσσιο οικοσύστημα του κόλπου της Ελευσίνας.

Μάλιστα, φέτος, πολίτες της Ελευσίνας προσέφυγαν στην Εισαγγελέα Περιβάλλοντος, ζητώντας τη συνδρομή της για την αποτροπή των επαπειλούμενων βλαβών. «27 εγκαταλειμμένα ναυάγια, 22 χαρακτηρισμένα επικίνδυνα και επιβλαβή σαπιοκάραβα, 30 και πλέον παροπλισμένα πλοία δημιουργούν περιβαλλοντικές ζημιές, το κόστος της αποκατάστασης των οποίων δεν αναλαμβάνεται από κανέναν! Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα το πρόβλημα θα γίνει γνωστό με αναφορά μας και στις Ευρωπαϊκές Αρχές», επισημαίνουν ο Μελέτης Καββαδίας εκ μέρους της Επιτροπής Κατοίκων Παραλίας και ο Χρήστος Χρηστάκης εκ μέρους της ΕCOELEUSIS.