Home Ενεργειακές επισημάνσεις Προσπάθειες να τα βρουν ΑΔΜΗΕ- Euroasia για τη διασύνδεση της Κρήτης
Προσπάθειες να τα βρουν ΑΔΜΗΕ- Euroasia για τη διασύνδεση της Κρήτης

Προσπάθειες να τα βρουν ΑΔΜΗΕ- Euroasia για τη διασύνδεση της Κρήτης

0
0

Μετά το αδιέξοδο των διαπραγματεύσεων μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia Interconnector σχετικά με την από κοινού κατασκευή της «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, γίνονται προσπάθειες από την πλευρά της Κομισιόν να τα βρούνε οι δύο πλευρές.

Της Φαίδρα Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Υπενθυμίζουμε ότι στις 12 Ιουλίου συναντήθηκαν τελευταία φορά οι δύο πλευρές, αλλά δεν κατάφεραν να τα βρούνε, με αποκορύφωμα την αποχώρηση της Euroasia από τη συνάντηση. Η Euroasia δεν υποχωρούσε από τη θέση να έχει τον πλήρη έλεγχο, παρά το γεγονός ότι διατηρεί μειοψηφικό πακέτο και αμφισβητούσε το MoU (μνημόνιο συνεργασίας) που είχαν υπογράψει τον περασμένο Οκτώβριο .

Σύμφωνα με πληροφορίες του energyin.gr, η θέση του ΑΔΜΗΕ ήταν να συμφωνήσουν με την Euroasia Interconnector στη βάση του MoU και το οποίο προβλέπει ποσοστό τουλάχιστον 51% για τον ΑΔΜΗΕ και 39% για τον Euroasia και 10% για λοιπούς ιδιώτες. Η Euroasia έπρεπε να αποδεχθεί ότι η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα δημιουργηθεί για να κατασκευάσει το έργο, θα δημιουργηθεί και θα διοικείται με βάση τα συγκεκριμένα ποσοστά. Ωστόσο η Euroasia ήθελε να έχει τον έλεγχο και έτσι οι διαπραγματεύσεις ναυάγησαν.

Η Κομισιόν, ωστόσο, προσπαθεί να λύσει τις διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών καθώς η διασύνδεση αυτή έχει ενταχθεί στα έργα προτεραιότητας PCI (Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος) και ήδη έχει καθυστερήσει.

Ο ΑΔΜΗΕ παρόλα αυτά δηλώνει απόλυτα έτοιμος να υλοποιήσει τη διασύνδεση με όποιο σχήμα και αν προκριθεί. Δηλαδή εάν η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής προχωρήσει ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), ο ΑΔΜΗΕ μόλις του αποδοθεί ο ρόλος του φορέα υλοποίησης του “εθνικού” σκέλους από τη ΡΑΕ, θα προχωρήσει στη υλοποίησή της στο πλαίσιο της κείμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση αυτή η χρηματοδοτική στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ενωση που θα προέλθει από τo Connecting Europe Facility (εργαλείο που χρησιμοποιείται για  διακρατικά ενεργειακά projects με πιο πρόσφατο παράδειγμα την  υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Γαλλίας-Ισπανίας στον κόλπο του Βισκαϊκού) θα κατευθυνθεί στο σκέλος Κρήτης-Κύπρου, όπως προκύπτει από τις αντίστοιχες μελέτες κόστους-οφέλους, καθώς αυτό είναι το έργο που δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο διαφορετικά. Αυτό βρίσκει απόλυτα σύμφωνο τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος -εκφράζοντας τις θέσεις του βασικού του μετόχου, δηλαδή του Ελληνικού Δημοσίου- θεωρεί την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου και την σύνδεσή της με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ως προτεραιότητα για γεωπολιτικούς λόγους.

Εάν η “μεγάλη” διασύνδεση της Κρήτης προχωρήσει τελικά ως εθνικό έργο, και πάλι ο Διαχειριστής είναι σε θέση να την υλοποιήσει άμεσα. Ο ΑΔΜΗΕ έχει τονίσει ότι είναι ανοιχτός σε διεθνείς συμπράξεις με αξιόπιστους συνομιλητές (όπως είναι οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς άλλων ευρωπαϊκών χωρών) και στο πλαίσιο αυτό έχει προχωρήσει σε εποικοδομητικές διερευνητικές επαφές με τον Διαχειριστή του Βελγίου Elia και με τη γαλλική εταιρεία RTE, χωρίς να αποκλείει τη διεύρυνση του κύκλου των συνομιλητών του. Ηδη ο Elia έχει καταστήσει σαφές ότι θα συμμετέχει στο έργο -ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο θα προκριθεί από την Κομισιόν- μόνο αν έχει τη σύμφωνη γνώμη του ΑΔΜΗΕ. Και τούτο διότι σέβεται τις ανάγκες του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς, οι δυο εταιρείες έχουν μακρά ιστορία συνεργασίας και αποτελούν και οι δυο ρυθμιζόμενα μονοπώλια, υπεύθυνα για την ομαλή λειτουργία των Συστημάτων Μεταφοράς των χωρών τους. Στο σενάριο του εθνικού έργου, ο ΑΔΜΗΕ θα αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα προσήκοντα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως τα κονδύλια του ΕΣΠΑ  (που αποτελούν διαχρονικά βασική συνιστώσα για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Διαχειριστή), αλλά και τα δανειοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Τώρα τον λόγο τον έχει η ΡΑΕ, η οποία έχει προθεσμία  έως τις 12 Σεπτεμβρίου για να αποφασίσει πως θα προχωρήσει το έργο. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του energyin.gr υπάρχει η περίπτωση να λάβει και άλλη παράταση η ανάθεση του έργου, γεγονός που σημαίνει ότι η υλοποίηση του έργου πάει πίσω.

Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο έχει ήδη καθυστερήσει 2 χρόνια. Δηλαδή το έργο αναμενόταν να ολοκληρωθεί το 2020, ενώ τώρα θα ολοκληρωθεί μετά το 2022. και οι χρόνοι υλοποίησης του έργου είναι ασφυκτικοί καθώς το 2020 αρχίζει η απόσυρση των παλαιών πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ στην Κρήτη και κινδυνεύει η επάρκεια ηλεκτρισμού στο νησί, αν δεν εξασφαλιστούν άλλοι τρόποι ηλεκτροδότησης.