Ποιος, άραγε, κάνει το σωστό;
Γράφει ο Μάριος Μάντζος (marios@energyin.gr)
Παρά τη συνάντηση της ελληνικής πλευράς με τους εμπλεκόμενους φορείς στις Βρυξέλλες και παρά τις δεδομένες αντιδράσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην απόφαση της ΡΑΕ να δώσει στον ΑΔΜΗΕ το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, ο Διαχειριστής δείχνει πως δεν χαμπαριάζει και προχωρά με το δικό του πλάνο. Άλλη μία απόδειξη αποτελεί η κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο ΥΠΕΝ, γεγονός που πρόκειται για ένα πάρα πολύ σημαντικό βήμα ενόψει της κατασκευής του έργου.
Ο ΑΔΜΗΕ δείχνει πως έχει βάλει παρωπίδες, έχει κλείσει τα αυτιά σου και προχωρά βάσει της εντολής της ΡΑΕ που έχει δώσει στην θυγατρική του “Αριάδνη Interconnection” ρόλο promoter. Στον Διαχειριστή μάλιστα είναι και απόλυτα σίγουροι πως όσα θέματα έχουν προκύψει αποτελούν αντικείμενο διαχείρισης σε πολιτικό επίπεδο, και καμία απόφαση δεν υπάρχει που να ακυρώνει την απόφαση της Αρχής και τις ενέργειες του Διαχειριστή.
Στον αντίποδα, διότι πλέον μιλάμε για δύο αντίθετες πλευρές, η κυπριακή “EuroAsia Interconnector” ακολουθεί τις εντολές της Κομισιόν και σίγουρα αναμένεται εντός 24ώρων μία επίσημη αντίδραση στην νέα ενέργεια του ΑΔΜΗΕ. Ταυτόχρονα,τόσο η EuroAsia όσο και ο Διαχειριστής της Κύπρου απέστειλαν τα ονόματα των στελεχών που προτείνουν ως μέλη της πενταμελούς τεχνικής επιτροπής του συνολικού έργου PCI.
Ποιος άραγε θα δικαιωθεί στο τέλος; Ποιος ακολουθεί τη σωστή τακτική; Τι προβλήματα επί της ουσίας θα εμφανίσει στην υλοποίηση του έργου αυτό το χάσμα ανάμεσα σε ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector.
Το πιο ανησυχητικό από όλα είναι πως παρά τα τελευταία… επεισόδια στο “σήριαλ” της κατασκευής του έργου, το χάσμα αυτό παραμένει αγεφύρωτο και ουσιαστικά δεν έχουμε δει κανένα απολύτως βήμα ώστε να αρχίσουν οι προσπάθειες να βρεθεί η “χρυσή τομή”.
Εκείνοι που ανησυχούν περισσότερο και που θα αισθανθούν “στο πετσί τους” οποιοδήποτε εμπόδιο κι αν βρεθεί, είναι σαφώς οι κάτοικοι της Κρήτης. Όλοι πια γνωρίζουν ότι η διασύνδεση είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει τάχιστα, ο χρόνος είναι ασφυκτικά μικρός μέχρι το 2020 και κάποιος πρέπει να πατήσει “γκάζι” σε αυτήν την ιστορία.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο ΑΔΜΗΕ προχωράει ακάθεκτος βάσει πρωτοβουλίας ΡΑΕ. Ως πότε θα μπορεί να το κάνει όμως;