Ο μεγάλος αγώνας έχει ήδη ξεκινήσει…
Είναι πλέον κοινή διαπίστωση ότι το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική θα προχωρήσει σε εθνικό επίπεδο, κάτι που αναμένεται να “σφραγιστεί” μεθαύριο Πέμπτη (28/02), όταν και θα “εκπνεύσει” η προθεσμία που έχει δοθεί στην EuroAsia Interconnector.
Γράφει ο Μάριος Μάντζος (marios@energyin.gr)
Η ελληνική πλευρά έδωσε περίπου έναν μήνα στην κοινοπραξία κυπριακών συμφερόντων να αποδεχθεί την “Αριάδνη Interconnection” ως μοναδικό φορέα υλοποίησης του έργου, αλλά αυτό φαντάζει (και είναι) μία τυπική διαδικασία καθώς η EuroAsia έχει ξεκαθαρίσει με κάθε τρόπο ότι δεν υπάρχει περίπτωση να κάνει κάτι τέτοιο.
Παράλληλα, θεωρεί ότι αμφισβητεί τη νομιμότητα των αποφάσεων της ΡΑΕ, την ώρα που η Κομισιόν έχει επισημάνει πολλάκις ότι για να ενταχθεί το έργο σε πρόγραμμα PCI θα πρέπει να είναι φορέας μόνο η EuroAsia. Το χάσμα μεταξύ της ελληνικής και της ευρωπαϊκής πλευράς είναι πλέον αγεφύρωτο και το μόνο που απομένει είναι η τυπική επιβεβαίωση ότι το έργο προχωρά ως εθνικό.
Από το πέρας της Πέμπτης και μετά, ξεκινά (τυπικά πάντα) ένας μεγάλος αγώνας για την ελληνική πλευρά, ο οποίος πάντως είναι δεδομένο ότι ήδη εδώ και καιρό “τρέχει”, την ώρα που το νησί φωνάζει δυνατά για την αναγκαιότητα της κατασκευής, ώστε να μην μείνει χωρίς ρεύμα μετά το 2020.
Τα στοιχήματα για την ελληνική πλευρά, το ΥΠΕΝ και τον ΑΔΜΗΕ, είναι πολλά με κυριότερο τη χρηματοδότηση, καθώς η απένταξη από το πρόγραμμα PCI μειώνει ακόμη και κατά 60% την δεδομένη χρηματοδότηση.
Παράλληλα, θα πρέπει να κυνηγήσει μία επικοινωνιακή “νίκη” σε βάρος του EuroAsia, καθώς η κοινοπραξία υποστηρίζει ότι η υποκατάσταση αυτών των πόρων με δανεισμό ή ίδια κεφάλαια θα επιβαρύνει τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας που θα κληθούν να χρηματοδοτήσουν την επένδυση μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που πληρώνουν στους λογαριασμούς ρεύματος. Ο ΑΔΜΗΕ και το ΥΠΕΝ καλούνται να αποδείξουν ότι οι καταναλωτές δεν θα επιβαρυνθούν.
Ίσως πάντως η παρουσία της State Grid στο μετοχικό κεφάλαιο του ΑΔΜΗΕ να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάληψη ενός τόσο μεγάλου ρίσκου.
Επιπρόσθετα, υπάρχει και ένα ζήτημα αναφορικά με τις σχέσεις με την Κομισιόν, αλλά και την διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, αφού στην Κύπρο θα υπάρξει δυσαρέσκεια.
Ίδωμεν…