1. Home
  2. Ενεργειακές
  3. επισημάνσεις
  4. Ο ρόλος του φυσικού αερίου στην απολιγνητοποίηση- Επενδύσεις €1 δισ.
Ο ρόλος του φυσικού αερίου στην απολιγνητοποίηση- Επενδύσεις €1 δισ.

Ο ρόλος του φυσικού αερίου στην απολιγνητοποίηση- Επενδύσεις €1 δισ.

0

Επενδύσεις πάνω από 1 δισ. αναμένεται να υλοποιηθούν την επόμενη δεκαετία σε υποδομές φυσικού αερίου στη χώρα μας, στηρίζοντας την απεξάρτηση από τον άνθρακα.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Μιλώντας στο 5ο Digital Dialogue με θέμα “Ανάπτυξη του Δικτύου Φυσικού Αερίου και Περιφερειακή Ανάπτυξη”, τόσο ο κ. Μάριος Τσάκας, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ όσο και κα Maria Rita Galli, διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν πως την επόμενη δεκαετία στα αναπτυξιακά πλάνα τους περιλαμβάνονται μεγάλες επενδύσεις για την ανάπτυξη του δικτύου φυσικού αερίου, στο πλαίσιο του σχεδίου της κυβέρνησης για απεξάρτηση από τον άνθρακα, ενώ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τόνισε τη σημασία της αποθήκευσης φυσικού αερίου για την ασφάλεια εφοδιασμού καθώς και τους τρόπους που η Ελλάδα αποτελεί ενεργειακό κόμβο.

Το φυσικό αέριο δεν αποτελεί μόνο ένα καύσιμο- γέφυρα στη μεταβατική περίοδο μέχρι την επικράτηση των καθαρών μορφών ενέργειας, αλλά θα παίξει σημαντικό ρόλο και στην μετά την μετάβαση εποχή, ως ένα καύσιμο που θα εξασφαλίζει την επάρκεια και την ασφάλεια εφοδιασμού του συστήματος.

Το αναπτυξιακό πλάνο της ΔΕΔΑ περιλαμβάνει 300 εκατ. ευρώ επενδύσεις την πενταετία 2021-2025 και συνολικά 500 εκατ. ευρώ την δεκαετία. Τα χρήματα αυτά είναι ένα σύνολο ιδίων κεφαλαίων και ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με τον κ. Τσάκα, όλα τα έργα έχουν πάει έγκριση και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τον επόμενο μήνα ξεκινούν τα πρώτα έργα.

Η Δυτική Ελλάδα έχει εξέχουσα θέση στο πλάνο της εταιρείας, η οποία έχει προγραμματίσει επενδύσεις 42 εκατ. ευρώ για την περιοχή για την κατασκευή αγωγού, μήκους 210 χλμ, σε Πάτρα, Αγρίνιο και Πύργο, ο οποίος θα καλύψει τις ανάγκες σε περίπου 100.000 νοικοκυριά, επιχειρήσεις και βιομηχανίες.

Αξίζει να σημειωθεί, πως η ΔΕΔΑ κατασκευάζει πράσινα δίκτυα, τα οποία σχεδιάζονται για να μπορούν να δεχτούν την έκχυση βιομεθανίου και πράσινου υδρογόνου. Σκοπός της εταιρείας είναι το δίκτυό της να έχει την υποδομή να μεταφέρουν είτε ένα μείγμα φυσικού αερίου με πράσινο υδρογόνο ή βιομεθάνιο είτε αποκλειστικά τα τελευταία δύο.

Ο ΔΕΣΦΑ, ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος, έχει προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία. Το πλάνο περιλαμβάνει μία σειρά επενδύσεων τόσο στο δίκτυο, όπως η σύνδεση περιοχών που δεν είναι στο δίκτυο, όσο και στην μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου με οδικά μέσα. Το 2023 αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο μεταφοράς αερίου μέσω πλοίων. Στα έργα που πρόκειται να υλοποιήσει το επόμενο διάστημα είναι και ο αγωγός της Δυτικής Ελλάδας, μήκους 100 χλμ, έργο το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης από τη ΡΑΕ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026 και θα μεταφέρει αέριο σε βιομηχανίες στην Πάτρα, και σε επόμενο στάδιο με την επέκτασή του σε Αγρίνιο και Πύργο.

Η κα Maria Rita Galli  σημείωσε πως το φυσικό αέριο είναι μία πολύ φθηνή και ασφαλής πηγή ενέργειας και μπορεί να επιταχύνει την μετάβαση. «Χρειάζεται αύξηση του δικτύου με νέες ροές για την ασφάλεια με διαφοροποίηση των πηγών έλευσης φυσικού αερίου» πρόσθεσε.

Από την πλευρά του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, τόνισε πως η απεξάρτηση της οικονομίας από τον λιγνίτη και η ανεξαρτητοποίηση το 2028, θα βασιστεί σε ένα μεγάλο μέρος στο φυσικό αέριο. Το 2020, το ενεργειακό μείγμα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούταν από  36% φυσικό αέριο, 11% λιγνίτη και 29% ΑΠΕ. Αυτό απεικονίζει την σημαντικότητα του ρόλου του φυσικού αερίου.

«Η ΔΕΠΑ Υποδομών ελπίζουμε να συνεχίσει τις υποδομές στα δίκτυα» σχολίασε ο υπουργός καθώς αναφερόταν στις επενδύσεις που έχουν προγραμματίσει ΔΕΔΑ και ΔΕΣΦΑ.

Μείζονος σημασίας είναι τα έργα αποθήκευσης φυσικού αερίου, όπως η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα, καθώς συμβάλλουν στην ασφάλεια εφοδιασμού και την ανάδειξη της χώρας σε ενεργειακό κόμβο. Παράλληλα, η ενδυνάμωση της Ρεβυθούσας για να έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα, η κατασκευή αγωγών προς τις βόρειες χώρες, η κατασκευή του FSRU στην Αλεξανδρούπολη το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα να στέλνουμε στην υπόλοιπη Ευρώπη φυσικό αέριο από όλες τις χώρες, η επικείμενη κατασκευή του east med για μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ στην Ελλάδα και την Ιταλία συγκλίνουν στην ανάδειξη της Ελλάδας ως ένα ενεργειακό κόμβο στην ΝΑ Ευρώπη.