
Καθυστερήσεις στη διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης
Η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου αποτελεί την πρώτη φάση της διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ.
Το έργο αποτελείται από την κατασκευή της διασύνδεσης 150 kV AC 2×200 MVA μεταξύ Κρήτης και Πελοποννήσου.
Το έργο περιλαμβάνει δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 135 km έκαστο, αναβαθμίσεις υφιστάμενων και κατασκευή νέων εναέριων Γραμμών Μεταφοράς, υπόγεια καλώδια και υποσταθμούς στην Πελοπόννησο και Κρήτη, σύστημα ελεγχόμενης σύγχρονης αντιστάθμισης αέργου ισχύος (STATCOM) στο Ηράκλειο. Τα σημεία προσγειάλωσης των υποβρύχιων καλωδίων είναι στον κόλπο του Κίσσαμου (Κρήτη) και στη χερσόνησο Μαλέα (Πελοπόννησος).
Οι καθυστερήσεις
Ο γαλλικός όμιλος της OMEXOM, που ανήκει στον γαλλικό κατασκευαστικό κολοσσό Vinci, είχε αναλάβει την εναέρια γραμμή υψηλής τάσης που θα συνέδεε τους Μολάους με τον τερματικό σταθμό από τον οποίο θα ξεκινούσε η υποθαλάσσια διασύνδεση με την Κρήτη σε μια σύμβαση 4,5 εκατ. ευρώ.
Στη συνέχεια επικαλέστηκε την πανδημία (τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις υλικών) και ζήτησε, από τα τέλη του περασμένου Αυγούστου, μικρή παράταση ενός μηνός στην ολοκλήρωση του έργου. Ζητούσε να το παραδώσει στις 20 Δεκεμβρίου αντί για τις 4 Νοεμβρίου. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, επικαλούμενη την ανάγκη έγκαιρης ολοκλήρωσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης, αφαίρεσε ένα τμήμα του αντικειμένου της εργολαβίας των Γάλλων και προχώρησε το έργο με αυτεπιστασία. Το προχώρησε δηλαδή εσωτερικά μέσω μικρών αναθέσεων σε τρίτους και με την υπόσχεση πως θα το παραδώσει στις 4 Νοεμβρίου…
Σύμφωνα με πληροφορίες και η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ θα κινηθεί δικαστικά κατά της γαλλικής πλευράς στην περίπτωση που η τελευταία ακολουθήσει τη δικαστική οδό, όπως προαναγγέλλει με τις επιστολές της.
Προς το παρόν, η ηλεκτρική διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης δεν έχει ολοκληρωθεί. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, όπως λένε στην αγορά ενέργειας, είχε πράγματι αναλάβει να προχωρήσει ένα πολύ σύνθετο έργο σε συνθήκες πανδημίας. Μάλιστα προ ημερών ποντίστηκε και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο (αυτό που κατασκευάστηκε από την Ελληνικά Καλώδια του ομίλου Βιοχάλκο). Το έργο «πράγματι καταρρίπτει πολλά διεθνή ρεκόρ, όπως η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλασσόμενου ρεύματος, αλλά στον ΑΔΜΗΕ κινδυνεύουν να πνιγούν σε μια κουταλιά νερό» προσθέτουν.
Η διοίκηση του τελευταίου υποστηρίζει πως μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα θα γίνει η δοκιμαστική ηλέκτριση της διασύνδεσης. Προς το παρόν, όμως, πρέπει να τελειώσει η εναέρια γραμμή Μολάοι – Τερματικό Πελοποννήσου και να βρει άκρη με τους Γάλλους.
Η επιστολή στην ΡΑΕ
Στις 9 Μαρτίου ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) Αθαν. Δαγούμας έστειλε επιστολή στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με την οποία ζητούσε συμπληρωματικά στοιχεία για την πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης μέχρι την Δευτέρα 15 Μαρτίου. Συγκεκριμένα ζητούσε να παραδοθούν «τα έγγραφα επιτυχούς παράδοσης και ολοκλήρωσης που έχουν παραδώσει στην ΑΔΜΗΕ ΑΕ οι ανάδοχοι του κάθε τμήματος / κυκλώματος του έργου της Φάσης Ι της διασύνδεσης της Κρήτης».
Όπως ανέφερε η επιστολή του κ. Δαγούμα προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ Μαν. Μανουσάκη η επιχείρηση καλούνταν να στείλει, μεταξύ άλλων, αντίγραφα από «α) πρωτόκολλο επιτυχούς ολοκλήρωσης δοκιμαστικής λειτουργίας (trial run), β) Προσωρινή παραλαβή έργου (provisional acceptance), γ) Οριστική παραλαβή έργου (final acceptance), καθώς και κάθε άλλο έγγραφο από το οποίο να αποδεικνύεται το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η διασύνδεση». Η επιστολή κατέληγε πως «σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της ανωτέρω προθεσμίας δύναται να επέλθουν οι προβλεπόμενες από τις κείμενες διατάξεις έννομες συνέπειες».