1. Home
  2. Καύσιμα
  3. Πετρέλαιο
  4. Πετρέλαιο: Η Ρωσία έχασε το 90% της ευρωπαϊκής αγοράς πριν από τις κυρώσεις
Πετρέλαιο: Η Ρωσία έχασε το 90% της ευρωπαϊκής αγοράς πριν από τις κυρώσεις

Πετρέλαιο: Η Ρωσία έχασε το 90% της ευρωπαϊκής αγοράς πριν από τις κυρώσεις

0

Η Ρωσία έχει ήδη χάσει πάνω από το 90% της προηγούμενης κορυφαίας ευρωπαϊκής αγοράς της -της Βόρειας Ευρώπης – καθώς οι αποστολές έχουν πέσει κάτω από 100.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) τις τελευταίες εβδομάδες από περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια bpd που ήταν πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται ότι στις 5 Δεκεμβρίου θα τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου.

Ειδικότερα σύμφωνα με εκτιμήσεις του Bloomberg, η Ρωσία έχει ήδη χάσει περισσότερο από το 90% της κορυφαίας αγοράς της, τους αγοραστές στο Ρότερνταμ, με τις αποστολές στον ολλανδικό κόμβο τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Νοεμβρίου μειώνονται σε μόλις 95.000 bpd. Μετά την έναρξη του πολέμου, κράτη όπως η Λιθουανία, η Γαλλία και η Γερμανία σταμάτησαν να προμηθεύονται ρωσικό πετρέλαιο δια θαλάσσης, ενώ η Πολωνία ακολούθησε τον Σεπτέμβριο.

Περίπου το 75% του ρωσικού αργού πετρελαίου που φορτώνεται τώρα στα λιμάνια της Βαλτικής στη Ρωσία κατευθύνεται προς την Ασία, όπου Ινδοί και Κινέζοι αγοραστές δεν διστάζουν να αγοράσουν ρωσικά φορτία, ειδικά νωρίτερα φέτος, με μεγάλες εκπτώσεις.

Τώρα που το εμπάργκο της ΕΕ και το ανώτατο όριο τιμών ΕΕ, Μεγάλης Βρετανίας και  G7 απέχουν μόλις δύο εβδομάδες, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται ενδείξεις ότι οι αγοραστές στην Ινδία, για παράδειγμα, αγωνίζονται για να εξασφαλίσουν τη φόρτωση προμηθειών πριν από τις 5 Δεκεμβρίου και την εκφόρτωση στο λιμάνι προορισμού πριν 19 Ιανουαρίου, η οποία δεν θα υπόκειται σε εμπάργκο και ανώτατο όριο τιμών.

Ωστόσο, οι αγοραστές στην Ινδία και την Κίνα λέγεται ότι είναι επιφυλακτικοί σχετικά με την αγορά ρωσικού πετρελαίου μετά τις 5 Δεκεμβρίου, περιμένοντας σαφήνεια σχετικά με το πώς θα εφαρμοστεί το ανώτατο όριο τιμών και εάν θα υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις για τους αγοραστές του ρωσικού αργού μετά την έναρξη των κυρώσεων.

Το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο θα δημιουργήσει τεράστια αβεβαιότητα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου και προϊόντων σε λίγες μόνο εβδομάδες, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) στη μηνιαία Έκθεσή του για την Αγορά Πετρελαίου την περασμένη εβδομάδα.

Εν μέσω ενδείξεων αποδυνάμωσης της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου, «τα επερχόμενα εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων και η απαγόρευση των θαλάσσιων υπηρεσιών θα προσθέσουν περαιτέρω πίεση στα παγκόσμια ισοζύγια πετρελαίου και, ειδικότερα, στις ήδη εξαιρετικά στενές αγορές ντίζελ», είπε η ΙΕΑ.

«Ένα προτεινόμενο ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου μπορεί να βοηθήσει στην άμβλυνση των εντάσεων, ωστόσο υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες και υλικοτεχνικές προκλήσεις», ανέφερε ο διεθνής οργανισμός.

Η ΕΕ θα πρέπει να εξασφαλίσει περίπου 500.000-600.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα για να αντικαταστήσει τις ποσότητες που έπαιρνε από τη Ρωσία.

 Το μπλοκ φιλοδοξεί να σταματήσει την ενεργειακή «αιμορραγία» εισάγοντας περισσότερο διυλισμένο πετρέλαιο από άλλες περιοχές του πλανήτη, όπως η Μέση Ανατολή. Κάτι που ήδη συμβαίνει, με τις εισαγωγές από τρίτες χώρες πλην της Ρωσίας να έχουν πάρει την ανιούσα αυτόν τον μήνα.
Υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω αύξησης των προμηθειών από τη Μέση Ανατολή, με την επανεκκίνηση του γιγαντιαίου διυλιστηρίου Al-Zour του Κουβέιτ και της εγκατάστασης Jazan της Σαουδικής Αραβίας. Η Κίνα επιτρέπει επίσης περισσότερες εξαγωγές καυσίμων, ενισχύοντας ενδεχομένως τη συνολική προσφορά.
Το Bloomberg εκτιμά ότι η αύξηση των εξαγωγών από τρίτα μέρη θα επιτρέψει στην ΕΕ να «απογαλακτιστεί» από το ρωσικό ντίζελ, την ίδια ώρα που η Ρωσία θα αναγκαστεί να αναζητήσει νέες αγορές για να προωθήσει τα καύσιμά της.
Μία διαδικασία που δεν θα είναι καθόλου εύκολη, καθώς οι κυρώσεις δυσκολεύουν την ασφάλιση των πλοίων που μεταφέρουν ρωσικούς υδρογονάνθρακες, ενώ ενδέχεται να παρουσιαστεί έλλειψη στα ειδικής κατηγορίας πλοία που χρησιμοποιούνται στην, παγωμένη κατά τους χειμερινούς μήνες, Βαλτική Θάλασσα.