1. Home
  2. Νέα
  3. ΔΕΣΦΑ: Δέχεται κριτική από την Motor Oil για τις δημοπρασίες στο Βόρειο Σύστημα
ΔΕΣΦΑ: Δέχεται κριτική από την Motor Oil για τις δημοπρασίες στο Βόρειο Σύστημα

ΔΕΣΦΑ: Δέχεται κριτική από την Motor Oil για τις δημοπρασίες στο Βόρειο Σύστημα

0

Η Motor Oil ζητά την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, καθώς οι Έλληνες χρήστες του συστήματος φυσικού αερίου και κατ’ επέκταση οι καταναλωτές επιβαρύνονται από την επανεξέταση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας των επενδύσεων του ΔΕΣΦΑ.

Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ, επί της πρότασης του ΔΕΣΦΑ για τις δημοπρασίες μεταφορικής ικανότητας στα σημεία διασύνδεσης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, η Motor Oil ασκεί αυστηρότατη κριτική στον ΔΕΣΦΑ και ζητεί να ενισχυθεί το πρόγραμμα ανάπτυξης με έργα που θα διευκολύνουν την αντίστροφη ροή προς την Ελλάδα από τους αγωγούς TAP και IGB.

Επίσης, δεδομένου ότι οι εισαγωγές από τον TAP και τον IGB είναι κατά πολύ ακριβότερες σε σχέση με τις εισαγωγές από τη Βουλγαρία η Motor Oil ζητεί να υπάρξει συνεργασία του ΔΕΣΦΑ με τον TAP για να δημιουργηθεί ένα κοινό πλαίσιο προσφοράς προϊόντων στο ελληνικό σύστημα. Επίσης ζητεί συνεργασία του ΔΕΣΦΑ με τον IGB, ώστε να αντιμετωπιστούν τα όποια τεχνικά προβλήματα, προκειμένου να διευκολυνθεί η απευθείας εισαγωγή αερίου στο ελληνικό σύστημα.     

 

Πιο αναλυτικά, όπως επισημαίνει η Motor Oil η ενίσχυση του βόρειου τμήματος του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου με έργα όπως ο Σταθμός Συμπίεσης Κομοτηνής και ο διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Κομοτηνή – Καρπερή επιβαρύνει του Έλληνες χρήστες με 500 εκατ. ευρώ, αλλά ενισχύει κυρίως τις εξαγωγές από το ελληνικό σύστημα προς τη Βουλγαρία μέσω του IGB, χωρίς ουσιαστικό όφελος για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Ελλάδας.

Η εταιρεία εκφράζει μεγάλες επιφυλάξεις για την σχεδιαζόμενη επέκταση του IGB μέσω του Κάθετου Διαδρόμου από 3 σε 5 bcma με κόστος πολλά εκατομμύρια ευρώ που θα επιβαρύνουν τους Έλληνες καταναλωτές χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η αντίστροφη ροή και για εισαγωγές από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Motor Oil, η εισήγηση του ΔΕΣΦΑ μειώνει τη συνολική φυσική ροή στα σημεία εισόδου του βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ σε 165 GWh/ημέρα από 171 GWh/ημέρα χωρίς να δημοσιευθεί σχετική μελέτη που να εξηγεί την αλλαγή. Με την προσθήκη στο σύστημα των δυο συμπιεστών Κομοτηνή και Αμπελιά η μέγιστη εισαγωγή στο βόρειο ΕΣΦΑ θα ανέλθει σε 200 GWh/ ημέρα οι οποίες δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών του ΕΣΦΑ σε περιόδους υψηλής κατανάλωσης.

Σύμφωνα με την Motor Oil, σε περίπτωση τεχνικού προβλήματος που θα θέσει εκτός λειτουργίας τη Ρεβυθούσα όλες οι επενδύσεις στο Βόρειο Σύστημα δεν θα είναι ικανές να καλύψουν τις ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών. Το πρόβλημα ανισορροπίας σύμφωνα με τη Motro Oil λύνεται μόνο με δεύτερο σημείο εισόδου στο Νότιο τμήμα όπως το FSRU της Διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους.

Η εταιρεία δηλώνει ακόμα, ότι δεν κατανοεί για ποιους λόγους ο ΔΕΣΦΑ δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα εισαγωγής αερίου από την Gastrade πέραν της προβλεπόμενης στη συμφωνίας σύνδεσης.

Η επιχειρηματολογία του ΔΕΣΦΑ, ότι δηλαδή καταργείται η αδιάλειπτη δυναμικότητα στους Κήπους εξαιτίας απουσίας συμφωνίας διασύνδεσης με την Botas, δεν είναι πειστική για την Motor Oil, καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχη συμφωνία ήδη από την έναρξη λειτουργίας της σύνδεσης το 2008.

Με την κατάργηση της αδιάλειπτης δυναμικότητας στους Κήπους και μάλιστα για 15 χρόνια μειώνεται η ευελιξία για τις εισαγωγές αερίου στην Ελλάδα και μάλιστα μέσω ενός αγωγού που έχει αποσβεστεί και έχει πολύ χαμηλότερο κόστος εισαγωγής συγκριτικά με τον TAP και το FSRU της Gastrade.

Η εταιρεία εκτιμά ότι ο ΔΕΣΦΑ με τη πρόταση αυτή αντί να δίνει λύσεις και ευελιξία στο σύστημα, προσπαθεί να πετύχει μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών την αύξηση των εσόδων του από τις αυξημένες τιμές που θα κληθούν να πληρώσουν οι χρήστες στις δημοπρασίες. Υπενθυμίζει δε, το επιπλέον κόστος 60 εκατ. ευρώ που κόστισε η εξασφάλιση χρονοθυρίδων στη Ρεβυθούσα την περίοδο της κρίσης εφοδιασμού 2022 -2023