1. Home
  2. Ηλεκτρισμός
  3. ΥΠΕΝ: Αυξάνεται στα 2,5 GW η ισχύς στον διαγωνισμό για τις εμπορικές αυτόνομες μπαταρίες
ΥΠΕΝ: Αυξάνεται στα 2,5 GW η ισχύς στον διαγωνισμό για τις εμπορικές αυτόνομες μπαταρίες

ΥΠΕΝ: Αυξάνεται στα 2,5 GW η ισχύς στον διαγωνισμό για τις εμπορικές αυτόνομες μπαταρίες

0

Σημαντική αύξηση στην υπό δημοπράτηση ισχύ για τις αυτόνομες μπαταρίες εξετάζει το ΥΠΕΝ λόγω του ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος. Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η αύξηση στο δυναμικό που εξετάζεται είναι της τάξης του 60%, από τα 1,5 GW στα 2,5 GW.

Από τα 2,5 GW, 1,7 GW εκτιμάται ότι θα συνδεθούν στο δίκτυο του ΑΔΜΗΕ και 800 MW στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι με βάση γεωγραφικά κριτήρια θα δωθεί προτεραιότητα σε έργα σε περιοχές με πλεόνασμα πράσινης παραγωγής ενέργειας. Τα 1,7 GW θα κατανεμηθούν με ανώτατο όριο ανά γεωγραφική περιφέρεια, λαμβάνοντας υπόψη την εγκατεστημένη φωτοβολταϊκή ισχύ για τη μεγιστοποίηση της αποθήκευσης κατά το μεσημέρι. Για τα 800 MW θα προκριθούν έργα που βρίσκονται πιο κοντά στα σημεία σύνδεσης.

Η ταχύτητα ηλεκτροδότησης θα είναι το πρωταρχικό κριτήριο για την επιλογή του σταθμού και η ταχεία αδειοδότηση θα ισχύσει υπέρ των επενδυτών που θα δεσμευθούν να ηλεκτροδοτήσουν τα έργα τους εντός 18 μηνών. Για το λόγο αυτό θα θεσπιστούν υψηλές εγγυητικές καταθέσεις, οι οποίες θα διασφαλίσουν την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και θα αποτρέψουν τη μεταπώληση αδειών, όπως είχε συμβεί με τις πρώτες άδειες ΑΠΕ.

Μια ρήτρα “ιδιοκτησιακής αντισυγκέντρωσης” αναμένται να θέσει όρια ισχύος ανά επενδυτή για να αποτρέψει λίγους μόνο μεγάλους “παίκτες” να κυριαρχήσουν στο χαρτοφυλάκιο. Για παράδειγμα, ενδέχεται να υπάρχουν όρια όπως 200 MW ανά επενδυτή και 500 MW για όλα τα έργα που θα αναπτύξει εντός 5 ετών.

Αν και το κόστος των μπαταριών έχει μειωθεί, το κόστος εξακολουθεί να είναι υψηλό, περίπου 250.000 ευρώ ανά MWh για ένα σύστημα αποθήκευσης 2 ωρών. Παρά την τεχνολογική πρόοδο στον τομέα, το συνολικό επενδυτικό κόστος δεν έχει μειωθεί επειδή έχει αυξηθεί το κόστος σύνδεσης.

Το υπουργείο αναμένει σημαντικό ενδιαφέρον από τις ενεργειακές εταιρείες, καθώς οι εμπορικές αυτόνομες μπαταρίες καθίστανται οικονομικά βιώσιμες στη χονδρική αγορά, δημιουργώντας έσοδα αποκλειστικά από τη συμμετοχή τους  σε αυτή χωρίς υποστήριξη. Αυτό είναι απαραίτητο για τη μείωση της επενδυτικής αβεβαιότητας και για την αντιμετώπιση των περικοπών της πράσινης υπερπροσφοράς, οι οποίες έφτασαν τις 900 GWh πέρυσι, μια αύξηση 294% από το 2023.