Home Θεσμικοί φορείς Ομιλία Καλαφάτη στην ετήσια Οικονομική Διάσκεψη της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρημα​τιών
Ομιλία Καλαφάτη στην ετήσια Οικονομική Διάσκεψη της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρημα​τιών

Ομιλία Καλαφάτη στην ετήσια Οικονομική Διάσκεψη της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρημα​τιών

0
0

Ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης, εκπροσώπησε την Ελληνική Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, στην Ετήσια Οικονομική Διάσκεψη της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, με θέμα «Η Κρίση στην Ευρωζώνη: Προκλήσεις και ευκαιρίες για τον Ευρωπαϊκό Νότο».


KalafatisΑκολουθούν βασικά σημεία της ομιλίας του Υπουργού Αναπληρωτή Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: «Το θέμα της φετινής διάσκεψης (η κρίση στην Ευρωζώνη, προκλήσεις και ευκαιρίες για τον Ευρωπαϊκό Νότο)αφορά ουσιαστικά στην επιβίωση και την ανάταξη ολόκληρης της Ευρωζώνης. Αφορά, ειδικότερα, στα προβλήματα και τους προβληματισμούς που απασχολούν τις πολιτικές δυνάμεις, τις παραγωγικές ομάδες και τους λαούς του Ευρωπαϊκού Νότου. Αφορά, προπάντων, στις ανάγκες που έχει η χώρα μας για την έξοδό της από την κρίση και την επιστροφή της στην ανάπτυξη. Στις προκλήσεις που ήδη αντιμετωπίζουμε, αλλά και τις ευκαιρίες που έχουμε μπροστά μας. Εκείνα που οφείλουμε να πράξουμε εμείς οι ίδιοι, αλλά και εκείνα που οφείλει η Ευρωζώνη, προκειμένου να ξεπεράσει την κρίση και να βγει πιο δυνατή.


Κυρίες και κύριοι,
Είναι αλήθεια ότι η ευρωπαϊκή οικογένεια κατέγραψε, έως σήμερα, τεράστια βήματα στο δρόμο της διεύρυνσης και της ολοκλήρωσης. Εξίσου αλήθεια, όμως, είναι ότι δεν μπόρεσε να σηκώσει στο ίδιο επίπεδο τους πυλώνες του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Και δεν είναι μόνο αυτό. Ενώ σήκωσε πιο ψηλά από όλους εκείνο της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, τελικά έκανε πράξη τη Νομισματική και άφησε στο ξεκίνημά της την Οικονομική Ένωση. Δημιούργησε, έτσι, ένα οικοδόμημα με ασύμμετρους και ατελείς πυλώνες. Χωρίς τα βασικά και απαραίτητα προαπαιτούμενα. Χωρίς τους αναγκαίους μηχανισμούς και τα απαιτούμενα εργαλεία για μια δύσκολη ώρα. Ήταν, έτσι, προδιαγεγραμμένο να ευνοηθούν οι χώρες με εξωστρεφείς οικονομίες και μεγάλες εξαγωγικές δυνατότητες. Ήταν φυσικό να αντιμετωπίσουν ακόμη πιο έντονα προβλήματα χώρες όπως η Ελλάδα, με τεράστιες αμυντικές ανάγκες, αλλά και σοβαρές παθογένειες στις δομές του Κράτους και της Οικονομίας της.


Ήταν μοιραίο, στο πρώτο ξέσπασμα της κρίσης, να υπάρξουν τριγμοί, αλλά και αδυναμίες στη λήψη αποφάσεων. Υπήρξαν ολιγωρίες, αλλά και αναβολές σκοπιμοτήτων, που περιόρισαν δραματικά την αποτελεσματικότητα αποφάσεων και μέτρων. Και αυτά τα έζησε -πιο πολύ απ’ όλους- η Ελλάδα, που χτυπήθηκε πρώτη από τη κρίση.
Πριν από ένα χρόνο, η Ελλάδα κινδύνευε, αλλά και απειλείτο με έξοδο από το ευρώ. Κάποιοι την θεωρούσαν Ιφιγένεια, που έπρεπε τάχατες να θυσιαστεί για να φυσήξει ούριος άνεμος στην Ευρωζώνη. Κάποιοι στοιχημάτιζαν πως δεν θα τα καταφέρουμε.


Σήμερα, τα πράγματα άλλαξαν ριζικά. Η κρίση χτύπησε σταδιακά σχεδόν όλες τις χώρες της ευρωπαϊκής Περιφέρειας. Την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία και πρόσφατα την Κύπρο. Τα προβλήματα δεν εντοπίζονται πια σε μια και μόνο χώρα, αλλά σχεδόν σε όλες τις χώρες του Νότου. Αλλού, όπως στη χώρα μας, ξεκίνησαν από το κράτος για να επηρεάσουν τις τράπεζες. Και αλλού, όπως στην Ιρλανδία, την Ισπανία, την Κύπρο, ξεκίνησαν από τις τράπεζες για να επηρεάσουν το κράτος. Προφανές, επίσης, είναι ότι οι κραδασμοί απλώνονται τώρα, όχι μόνο σ’ ολόκληρο το Νότο, αλλά και από την Περιφέρεια προς το Κέντρο. Η Ιταλία αναγκάστηκε από καιρό να πάρει αυστηρά περιοριστικά μέτρα και η Γαλλία αισθάνεται, ήδη, σοβαρές πιέσεις.


Στο μεταξύ, τόσο οι επώδυνες θεραπείες όσο και οι σκοπιμότητες, αλλά και οι υπερβολές σε πολλά επίπεδα, άρχισαν να προκαλούν τριβές ανάμεσα στο Βορρά και το Νότο, διχασμό ανάμεσα στις κοινωνίες, αλλά και μια αμφισβήτηση του ευρώ. Λαϊκιστές και οργανωμένα συμφέροντα βρήκαν πρόσφορο έδαφος. Στις χώρες του Βορρά άρχισε να καλλιεργείται η εντύπωση ότι πληρώνουν για τη διάσωση των δήθεν ‘’τεμπέληδων’’ του Νότου, ενώ στις χώρες του Νότου αναπτύσσονται πεποιθήσεις για τιμωρητική, αλλά και επεκτατική οικονομική πολιτική του Βορρά. Ακόμη πιο έντονη ωστόσο, είναι η αντιπαράθεση ανάμεσα σ’ εκείνους που επιμένουν σε μια περιοριστική πολιτική και εκείνους που προτάσσουν την ανάγκη ταχύτερης επιστροφής στην ανάπτυξη. Και αυτό δεν απεικονίζεται μόνον στις διαφωνίες ανάμεσα στις χώρες του Βορρά και του Νότου. Είναι γεγονός πολύ ευρύτερο, γενικότερο και ουσιαστικότερο.


Όλα αυτά, (η κρίση και οι επώδυνες αποφάσεις για την αντιμετώπισή της, ο πολύπλευρος και πολυεπίπεδος διχασμός) ήταν μοιραίο να τραυματίσουν το ευρωπαϊκό όραμα. Τροφοδότησαν και τροφοδοτούν την άποψη ότι δεν είναι αυτή η Ευρώπη που οραματίζονταν οι μεγάλοι ευρωπαίοι οραματιστές.
Όμως, μπορεί να μεσολάβησαν πολλά από το 2010 ως σήμερα, μπορεί να έγιναν πολλά σφάλματα, μπορεί να αποδείχθηκαν πολλές αδυναμίες της Ευρωζώνης, ένα όμως είναι περισσότερο από βέβαιο : ότι η Ελλάδα απέφυγε τη χρεοκοπία και βρίσκει τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της, εξ’ αιτίας της συμμετοχής της στο ευρώ. Ότι είναι καλύτερα σε μια Ευρώπη με αδυναμίες, παρά αδύναμοι και απομονωμένοι εκτός Ευρώπης. Ότι, τελικά είναι ανάγκη -και αυτό βρίσκει ολοένα και πιο πλατειά απήχηση- να μην αφήσουμε το μέλλον στις εθνικιστικές και λαϊκίστικες κραυγές. Ότι δεν πρέπει να αφήσουμε το όραμα να σβήσει. Ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, μπορεί και είναι ανάγκη να ξαναβρεί την ψυχή της. Να δείξει ότι είναι σύμμαχος και όχι τιμωρός εκείνων που πλήττονται. Να δείξει μεγαλύτερη αλληλεγγύη. Να γίνει περισσότερο πολιτική, περισσότερο δημοκρατική, περισσότερο κοινωνική.


Κυρίες και κύριοι,
Η αιχμή των κυβερνητικών προσπαθειών – όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς- εστιάζεται τώρα στην ανάταξη του επενδυτικού περιβάλλοντος και την επανεκκίνηση της Οικονομίας. Προωθήσαμε, για το σκοπό αυτό και συνεχίζουμε να προωθούμε σειρά διαρθρωτικές αλλαγές, που κάνουν τη χώρα μας φιλικότερη στις επενδύσεις και την οικονομία μας πιο ανταγωνιστική και πιο εξωστρεφή.
Δεν έχουμε κανένα δισταγμό να ολοκληρώσουμε τις διαρθρωτικές αλλαγές.
Δεν κάνουμε καμία έκπτωση στην εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών μας.
Δεν θα κιοτέψουμε μπροστά στην ανάγκη μεταρρυθμίσεων, που φέρνουν ανάκαμψη, αναγεννούν χαμένες προσδοκίες.
Είναι απόφασή μας να αλλάξουμε το μίγμα πολιτικής που δοκιμάστηκε στην Ελλάδα. Και αυτό κάνουμε. Με σίγουρα και στέρεα βήματα. Με πρόγραμμα και σχέδιο. Με αυτοπεποίθηση.


Κυρίες και κύριοι,
Όπως κατ’ επανάληψη έχει τονίσει ο Πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στα συγκριτικά πλεονεκτήματα, τον πλούτο της χώρας και τις δυνατότητες του λαού. Στην ενεργειακή πολιτική. Στον εντοπισμό και την αξιοποίηση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, στη ξηρά και τις θάλασσές μας. Στην πλήρη αξιοποίηση του φυσικού και ορυκτού μας πλούτου. Οι σεισμικές έρευνες, που έγιναν τους τελευταίους μήνες στην περιοχή του Ιονίου και νότια της Κρήτης, είναι ενθαρρυντικές. Η εικόνα που πήραμε είναι θετική και σύντομα θα περάσουμε στο δεύτερο στάδιο, που είναι και το επιβεβαιωτικό. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η αξιολόγηση των επιλεγμένων προσφορών για τις τρεις προς αδειοδότηση περιοχές, στα Ιωάννινα, τον Πατραϊκό και το Κατάκολο. Οι διαπραγματεύσεις ολοκληρώνονται ως τις αρχές Ιουνίου και αμέσως μετά θα προχωρήσουμε στη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης.


Παράλληλα, εντείνουμε τις προσπάθειές μας για την αξιοποίηση του Ορυκτού Πλούτου που διαθέτει η χώρα μας, έτσι ώστε να δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, αλλά και να διασφαλιστούν νέα έσοδα, τόσο για τις τοπικές κοινωνίες, όσο και για την εθνική οικονομία. Πάντοτε, βέβαια, με όρους βιώσιμης ανάπτυξης και απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.


Στο μεταξύ, βάλαμε σε εφαρμογή συγκροτημένη στρατηγική για μια συνολική και ολιστική αντιμετώπιση των χωροταξικών και πολεοδομικών ζητημάτων. Δίνουμε ξεχωριστή έμφαση στον καθορισμό εθνικής χωροταξικής πολιτικής, με σκοπό τη δημιουργία ενός ισχυρού θεσμικού μακρο-πλαισίου, το οποίο προτάσσει την ανάπτυξη, προασπίζοντας την βιωσιμότητα της και αξιοποιώντας τη βέλτιστη διαθέσιμη τεχνολογία, για τη διατήρηση της αειφορίας.


Προχωρούμε στην αναμόρφωση της περιβαλλοντικής πολιτικής της χώρας και θεσπίζουμε διαδικασίες για την παρακολούθηση της εφαρμογής της σε όλα τα επίπεδα, με σκοπό την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος. Η λογική της απαγόρευσης, που ίσχυε για την οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα, αντιστρέφεται στη νέα χωροταξική μεταρρύθμιση, ώστε να διευκολύνεται η κάθε μικρή ή μεγάλη επιχειρηματική δραστηριότητα και να διασφαλίζεται η βιωσιμότητά της. Αλλά και να προασπίζονται – με διαδικασίες αυστηρών ελέγχων- οι συνθήκες αειφορίας.


Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένας συντονισμός και προς τα εκεί κινούμαστε, μεταξύ αναπτυξιακού και χωροταξικού/πολεοδομικού σχεδιασμού, προκειμένου:
· Να διασφαλιστεί η συμφωνία χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων, με την οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα.
· Να απαλλαγεί το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο από παρωχημένους και πλεοναστικούς κανόνες, εργαλεία και θεσμούς.
· Να θεσπιστούν ταχείες και αποτελεσματικές διαδικασίες για την κατάρτιση, την έγκριση και την αναθεώρηση χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων, τα οποία επιβάλλεται να λειτουργήσουν ως εργαλεία ανάπτυξης, με σεβασμό στο περιβάλλον.


Θέλουμε να λειτουργήσει ένα νέο μοντέλο σε ό,τι αφορά στη ρύθμιση του χώρου, με σκοπό τη διασφάλιση αξιόπιστων διαδικασιών χωροθέτησης και λειτουργίας των επενδύσεων, που να αποπνέουν ασφάλεια για τη βιωσιμότητα της επιχειρηματικότητας, προασπίζοντας, τόσο το δημόσιο συμφέρον, όσο και τη συνθήκη της αειφορίας.


Με αυτές τις αρχές και αυτούς τους στόχους, στο αμέσως επόμενο διάστημα, παίρνει το δρόμο για τη Βουλή σειρά μεταρρυθμιστικών νομοσχεδίων:
– Για το Κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες.
– Για την αυθαίρετη δόμηση και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο.
– Για την χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση.
– Έχουμε βάλει δε, στην πολιτική μας ατζέντα και τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς.


Σε ό,τι αφορά το Κτηματολόγιο :
Βασική κατεύθυνση είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών και η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Απλοποιούνται οι διαδικασίες και βελτιώνεται η εξυπηρέτηση των πολιτών. Εισάγονται διαδικασίες ηλεκτρονικής, εξ’ αποστάσεως, εξυπηρέτησης. Περιορίζονται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και ενισχύεται η δημοσιότητα.


Σε ό,τι αφορά το Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό :
Απλοποιούμε και επιταχύνουμε όλες τις διαδικασίες. Αποκεντρώνουμε, τις αρμοδιότητες που αφορούν στο σχεδιασμό και μεταφέρουμε στις Περιφέρειες τα ζητήματα που αφορούν στην οικιστική ανάπτυξη. Εισάγουμε ρυθμίσεις που αφορούν στη χωροθέτηση των επενδύσεων. Δημιουργούμε θεσμικό πλαίσιο για τη ρύθμιση του χώρου, ώστε να υπάρξει φιλικό περιβάλλον για τους επενδυτές. Αναθεωρούμε και εξειδικεύουμε τα 12 περιφερειακά πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, ώστε να εναρμονίζονται με το Γενικό, αλλά και με τα Ειδικά Πλαίσια. Προσαρμόζουμε το χωροταξικό σχεδιασμό για τον Τουρισμό στις νέες προκλήσεις για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κυρίως του θεματικού τουριστικού προϊόντος.


Σε ό,τι αφορά τα αυθαίρετα :
Κατηγοριοποιούμε τις αυθαιρεσίες με βάση τη βαρύτητα και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, με στόχο κάποιες περιπτώσεις να οδηγηθούν σε οριστική λύση. Δίνουμε ουσιαστικό νόημα και περιεχόμενο στην έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου. Θωρακίζουμε θεσμικά τη χρονική «κόκκινη γραμμή», ώστε να αποτραπεί οριστικά η δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων.


Σε ό,τι αφορά δε τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς :
Εξετάζουμε τη δημιουργία και λειτουργία της «Τράπεζας Γης», δηλαδή ένα σύγχρονο θεσμό «Αγοράς Δικαιωμάτων Γης», μέσω του οποίου θα μπορεί, μεταξύ άλλων, ένας οικοδομικός συνεταιρισμός ή ένας φορέας ιδιωτικής πολεοδόμησης, να μεταφέρει συντελεστή δόμησης σε άλλη περιοχή. Στόχος είναι, εκτός των άλλων, να λυθούν χρόνια προβλήματα των Οικοδομικών Συνεταιρισμών. Να προσελκύσουμε κεφάλαια στην ιδιωτική πολεοδόμηση, να δώσουμε ώθηση στον κλάδο της οικοδομής και να τονώσουμε την απασχόληση στον κλάδο.


Κυρίες και κύριοι,
Αναγνωρίζουμε ότι μια σειρά διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα έπρεπε να είχαν γίνει δεκαετίες πριν. Όπως αναγνωρίζουμε ότι είναι δική μας υποχρέωση να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες του παρελθόντος και να γιατρέψουμε το μεγάλο ασθενή που λέγεται κράτος. Είναι δική μας υποχρέωση να αξιοποιήσουμε τη δημόσια περιουσία, να προχωρήσουμε τις αποκρατικοποιήσεις, να φέρουμε νέες επενδύσεις και να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας. Είναι δική μας υποχρέωση να χτίσουμε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο, στέρεο και υγιές.


Ξέρουμε ότι οι δυσκολίες μπροστά μας, είναι ακόμη πολλές. Έχουμε ακόμη ανηφορικό και κακοτράχαλο δρόμο. Δεν έχουμε, όμως, καμία άλλη επιλογή! Άλλος δρόμος, πέρα απ’ αυτόν που ακολουθεί η κυβέρνηση, δεν υπάρχει. Άλλο σχέδιο, πέρα από αυτό που εφαρμόζεται, δεν αναπτύσσει κανένας. Άλλες προτάσεις, δεν κατατίθενται από πουθενά. Η στείρα αντίδραση, τα φθαρμένα συνθήματα, και η «επαναστατική γυμναστική», δεν λύνουν προβλήματα.


Και κάτι ακόμη:
Δεν είναι πρόταση η ρήξη με τους εταίρους μας και η απομόνωση. Δεν είναι σχέδιο η στείρα αντίδραση και η υποκίνηση κοινωνικής αναταραχής. Δεν μπορεί, σε τελική ανάλυση, να παίζεται η μοίρα της χώρας στα ζάρια, για τις όποιες κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες. Πειραματισμοί, την ώρα που άρχισαν να πιάνουν τόπο οι θυσίες του κόσμου, δεν νοούνται. Ρίσκο την ώρα που απλώνεται η ανασφάλεια στην Ευρωζώνη είναι αδιανόητο. Η Ελλάδα δεν είναι -όπως κάποιοι ισχυρίζονται- μια χαμένη υπόθεση. Όσο μεγάλες κι αν είναι οι δυσκολίες, δεν μπορεί να αμφισβητούνται ούτε οι δυνατότητες, ούτε ο πλούτος, ούτε οι αξίες της. Δεν μπορεί να υποτιμώνται ούτε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, ούτε η στρατηγική σπουδαιότητά της.


Έχουμε ανοίξει την περπατησιά μας για την έξοδο από την κρίση. Χρειάζεται, τώρα, να βιαστούμε ακόμη περισσότερο. Να απελευθερώσουμε τη δυναμική της Ελλάδας και τη δύναμη του Έλληνα. Να φτάσουμε μια ώρα αρχύτερα στο σημείο που η χώρα δεν θα εξαρτάται από μνημόνια. Στο σημείο που η Ελλάδα θα είναι ανταγωνιστική και εξωστρεφής. Που θα παράγει, θα εξάγει και θα προοδεύει. Που θα αναπτύσσεται και θα δημιουργεί νέες θέσεις δουλειάς. Σ’ αυτό το δρόμο βρισκόμαστε. Και σ’ αυτόν θα συνεχίσουμε. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα. Οι θυσίες του κόσμου δεν πάνε χαμένες.


Ενωμένοι και αποφασιστικοί, μπορούμε να τα καταφέρουμε.»