Home Νέα IEA – World Energy Outlook 2013
IEA – World Energy Outlook 2013

IEA – World Energy Outlook 2013

0
0

Μείωση του μεριδίου του πετρελαίου στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα, και στα τρία σενάρια που αναπτύσσει στο World Energy Outlook 2013 (δείτε εδώ αναλυτικά για τα σενάρια), προβλέπει η ΙΕΑ μέχρι το 2035.


OilBarrelsXLΩστόσο, ο ρυθμός της μείωσης είναι στενά συνδεδεμένος με τις πολιτικές που θα υιοθετηθούν σχετικά με την ενέργεια και γι αυτό άλλωστε, οι ρυθμοί για τα τρία σενάρια παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις.


Ειδικότερα, στο σενάριο “450” η κατανάλωση πετρελαίου αρχίζει να καταγράφει πτώση από το 2020 κι έπειτα ενώ στα υπόλοιπα δύο σενάρια (New Policies και Current Policies) η κατανάλωση συνεχίζει να αυξάνεται έως το 2035. Ωστόσο, όπως φαίνεται και στο ακόλουθο διάγραμμα, στην περίπτωση του σεναρίου “New Policies”, το οποίο περιλαμβάνει την υιοθέτηση μέτρων που ευνοούν περισσότερα τα εναλλακτικά του πετρελαίου καύσιμα, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης είναι χαμηλότερος από ό,τι στο σενάριο Current Policies.


Στην περίπτωση του σεναρίου “New Policies”, η ζήτηση πετρελαίου εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 101,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2035, από τα 87,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως που ήταν το 2012.


Ωστόσο, ο ρυθμός της αύξησης μειώνεται σταθερά, από τα 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως που είναι κατά μέσο όρο το διάστημα μέχρι το 2020 σε μόλις 400.000 βαρέλια ημερησίως τα χρόνια από το 2020 μέχρι το 2035.


Αυτό, σύμφωνα με την έκθεση, οφείλεται στις πολιτικές ενεργειακής αποδοτικότητας που υιοθετούν οι χώρες εντός ΟΟΣΑ, στις οποίες άλλωστε η μείωση της ζήτησης πραγματοποιείται με μεγαλύτερους ρυθμούς.


Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2035, το μερίδιο των χωρών εντός ΟΟΣΑ στη ζήτηση πετρελαίου πέφτει στο 1/3, από σχεδόν 50% που είναι σήμερα.


Για παράδειγμα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ζήτησης πετρελαίου αναμένεται να διαδραματίσουν κυρίως: 1) η συμφωνία για τα πρότυπα εκπομπών των νέων αυτοκινήτων η οποία προβλέπει εκπομπές 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο έως το 2020 και 2) η Στρατηγική Καθαρών Καυσίμων η οποία προβλέπει συγκεκριμένα επίπεδα για τα «καθαρά» καύσιμα.


Η μεγαλύτερη αύξηση στη ζήτηση, σε απόλυτες ποσότητες, αναμένεται να καταγραφεί στην Κίνα, όπου από 6 εκατ. βαρέλια ημερησίως που είναι σήμερα, φτάνει στα 16 εκατ. βαρέλια ημερησίως περίπου. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την έκθεση, γύρω στο 2030, η Κίνα ξεπερνά τις ΗΠΑ και καθίσταται ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου.


Ωστόσο, στον τομέα των μεταφορών, η Ινδία αποτελεί τη χώρα «κλειδί» όσον αφορά την κατανάλωση του καυσίμου, ειδικά την περίοδο μετά το 2020.


Η Μέση Ανατολή καθίσταται το τρίτο μεγαλύτερο κέντρο κατανάλωσης πετρελαίου, φτάνοντας τα 10 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2035. Η αύξηση της κατανάλωσης υποστηρίζεται από την ταχεία ανάπτυξη του πληθυσμού αλλά και από τις επιδοτήσεις που παρέχονται για την κατανάλωση πετρελαίου, οι οποίες το 2012 ισοδυναμούσαν με περίπου 520 δολάρια ανά άτομο. Η αύξηση της ζήτησης προέρχεται κυρίως από τις μεταφορές (2,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως) και από τον τομέα των πετροχημικών (1,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως). Η χρήση πετρελαίου για παραγωγή ηλεκτρισμού καταγράφει σημαντική μείωση, καθώς το κόστος (περίπου 200 δολ. ανά μεγαβατώρα) είναι ιδιαίτερα υψηλό και, ως εκ τούτου, όλες οι άλλες τεχνολογίες είναι πιο συμφέρουσες.


Σε παγκόσμιο επίπεδο, η κατανάλωση πετρελαίου επικεντρώνεται κυρίως σε δύο τομείς: στις μεταφορές – όπου η χρήση του καυσίμου αυξάνεται κατά 12 εκατ. βαρέλια ημερησίως, φτάνοντας στα σχεδόν 60 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2035 – και στα πετροχημικά – όπου η αύξηση ξεπερνά τα 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Οι βελτιώσεις όσον αφορά την ενεργειακή αποδοτικότητα συμβάλουν σημαντικά στη «χαλιναγώγηση» της αύξησης της ζήτησης ενώ και στην αύξηση του μεριδίου των εναλλακτικών του πετρελαίου καυσίμων, ειδικά όσον αφορά τις μεταφορές και τη ναυτιλία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μερίδιο του φυσικού αερίου στις μεταφοράς φτάνει στο 5,6% το 2035, από 3,8% που είναι σήμερα.


Ωστόσο, στην περίπτωση της Ευρώπης, η χρήση του φυσικού αερίου στον κλάδο των μεταφορών προβλέπεται να αναπτυχθεί με χαμηλότερους ρυθμούς συγκριτικά με τις ΗΠΑ ή την Κίνα, παρά τις πολιτικές προώθησης εναλλακτικών του πετρελαίου καυσίμων αλλά και των υψηλών φόρων στα καύσιμα. Αυτό οφείλεται κυρίως στις μικρές περιόδους αποπληρωμής για την αγορά οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο.


Η χρήση του πετρελαίου ως πρώτης ύλης γα πετροχημικά αυξάνεται στα 14 εκατ. βαρέλια έως το 2035. Η παραγωγή πετροχημικών στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αμερική παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη, κυρίως λόγω της εγχώριας διαθεσιμότητας αιθανίου, η οποία προέρχεται από τη μεγάλη αύξηση στην παραγωγή των λεγόμενων «υγρών φυσικού αερίου» (natural gas liquids). Ανάπτυξη στην παραγωγή πετροχημικών καταγράφεται και στην Κίνα, η οποία χρησιμοποιεί ως πρώτες ύλες τόσο πετρέλαιο όσο και άνθρακα.


Μεταξύ των προϊόντων πετρελαίου, η αύξηση της ζήτησης επικεντρώνεται στα μεσαία αποστάγματα. Σε όλους τους τομείς, η μεγαλύτερη αύξηση, από άποψη ποσοτήτων, καταγράφεται στο ντίζελ, όπου η χρήση αυξάνεται κατά περισσότερο από 5 εκατ. βαρέλια ημερησίως και φτάνει στα 31 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέχρι το 2035. Στην περίπτωση της βενζίνης, η αύξηση φτάνει τα 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Η καθαρή αύξηση στη ζήτηση ντίζελ προέρχεται, στο σύνολό της, από τον τομέα των μεταφορών στις χώρες εκτός ΟΟΣΑ.