Home Ενεργειακές επισημάνσεις Η ναυτιλία στρέφεται στο LNG- Η Ελλάδα δεν έχει ακόμη υποδομές
Η ναυτιλία στρέφεται στο LNG- Η Ελλάδα δεν έχει ακόμη υποδομές

Η ναυτιλία στρέφεται στο LNG- Η Ελλάδα δεν έχει ακόμη υποδομές

0
0

Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ακόμη υποδομές για εφοδιασμό των πλοίων με LNG, σύμφωνα με τον Ιωσήφ Φλωρεντίν, Διευθυντή Εταιρικής Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Στην Ετήσια Συνάντησης Ναυτικής Τεχνολογίας που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας στο Ίδρυμα Ευγενίδη, ο Διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε στις υποδομές της Ελλάδας σχετικά με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Η ναυτιλιακή βιομηχανία βασίζεται στα προϊόντα πετρελαίου και η εταιρεία Bernstein προβλέπει ότι στο τέλος αυτής της δεκαετίας τα πλοία θα αντιπροσωπεύουν το 2,5% της συνολικής χρήσης LNG. Τα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο είναι  77 από τα 50.000 πλοία του κλάδου,  ενώ ναυπηγούνται άλλα 85, όπως ανέφερε ο Martin Wold, ενεργειακός σύμβουλος της νορβηγικής DNV GL, η οποία πιστοποιεί πλοία. Ακόμη, όπως εκτιμά η εταιρεία, ο στόλος των πλοίων LNG θα έχει πενταπλασιαστεί μέχρι το 2020 φθάνοντας τα 360.

Ο ΟΛΠ είναι ακόμη απροετοίμαστος, ενώ ο ΔΕΣΦΑ μπορεί να εφοδιάζει συγκεκριμένα πλοία με LNG. Η  Ρεβυθούσα (όπου αποθηκεύεται το υγροποιημένο φυσικό αέριο)  μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία χωρητικότητας από 20.000 κυβικά μέτρα και πάνω και όχι τα  μικρότερα που είναι από 1.000 κυβικά έως 20.000. ο κ. Φλωρεντίν δήλωσε ότι στις αρχές του 2018 θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την κατασκευή εγκατάστασης, η οποία θα φορτώνει LNG σε βυτιοφόρα οχήματα, τα οποία με τη σειρά τους θα εφοδιάζουν τα πλοία αλλά και τους καταναλωτές εκτός δικτύου. Στα τέλη του 2018 θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την κατασκευή εγκατάστασης από την οποία θα προμηθεύονται LNG ως καύσιμο απευθείας από τη Ρεβυθούσα.

Ωστόσο, σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι μετά την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ θα μπορεί να εφοδιάζει πλοία χωριστηκότητας 260.000 κυβικών μέτρων (σ.σ. τα μεγαλύτερα πλοία που υπάρχουν αυτή τη στιγμή).

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος του ΟΛΠ, Θανάσης Καρλής ανέφερε σχετικά «Η παροχή ως καύσιμο του LNG από ένα λιμάνι είναι στοιχείο ανταγωνιστικότητα και ο Πειραιάς το θέλει. Στρατηγικά έχουμε αποφασίσει ότι το θέλουμε. Όμως δεν υπάρχουν αρκετά πλοία που θα προσεγγίσουν το λιμάνια για να ζητήσουν LNG ώστε να μπορέσουμε να φτιάξουμε σταθερές εγκαταστάσεις. Κάθε χρόνο στον Πειραιά έχουμε 22.000 αφιξο-αναχωρήσεις χωρίς τα πλοία να έχουν σταθερό σημείο πρόσδεσης. Άρα υπάρχουν δυσκολίες χάραξης σταθερού δικτύου LNG. Σε πρώτη φάση κοιτάμε να πετύχουμε τον εφοδιασμό πλοίων με καύσιμο LNG μέσε μικρών πλοίων. Ο Πειραιάς θα είναι έτοιμος να προχωρήσει σε επενδύσεις μόλις διευκρινιστεί το πότε πως θα υπάρξει η ανάγκη για σταθερή εγκατάσταση.»

Η ελληνική ναυτιλία στρέφεται στο υγροποιημένο φυσικό αέριο

Από ελληνικής πλευράς, στην πρώτη θέση όσο αφορά τους πλοιοκτήτες με πλοία LNG, σύμφωνα με τα στοιχεία της Maritime Information Services (ΜΙS) βρίσκεται ο Γιάννης Αγγελικούσης με τη Maran Gas και στόλο από 32 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5.272.580 εκατ. κυβικών μέτρων. Από αυτά, υπό ναυπήγηση είναι τα 10. Η Maran Gas έχει συστήσει κοινοπραξία με τη Nakilat του Κατάρ όπου δραστηριοποιούνται τα 13 από τα 32 πλοία LNG του Ομίλου Αγγελικούση.

Ακολουθεί η Gaslog του Πήτερ Λιβανού, με 32 πλοία. Από αυτά, τα 13 μεταφορικής ικανότητας 2.249 εκατ. κυβικών μέτρων ανήκουν στην GasLog άλλα εννέα πλοία μεταφορικής ικανότητας 1,19 εκατ. κ.μ. ανήκουν στη θυγατρική, GasLog Partners, ενώ πέντε LNG είναι υπό ναυπήγηση. Επίσης, ο Όμιλος διαχειρίζεται άλλα πέντε LNG.

Η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, με 17 LNG Carriers, βρίσκεται στην τρίτη θέση. Από τα 17 πλοία τα επτά ναυπηγούνται. Ο Γιώργος Προκοπίου είναι από τους πρωτοπόρους πλοιοκτήτες στο βόρειο πέρασμα, το “Northen Sea Rout”, μέσω της Dynagas LNG Partners που ιδρύθηκε το Μάιο 2013 από την Dynagas Holding με σκοπό την ιδιοκτησία και διαχείριση δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Το OB RINER της Dynagas με φορτίο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG Carrier) που ήταν το πρώτο LNG που διέσχισε το Northern Sea Route. Οι διελεύσεις από το βόρειο πέρασμα συντομεύει τα ταξίδια σημαντικά περιορίζοντας τα κόστη για τους ναυλωτές.

Ακολουθούν ο Γιώργος Οικονόμου μέσω της TMS Cardiff με πέντε LNG Carriers, η Thenamaris Ντίνου Μαρτίνου με τρία πλοία, η ΤΕΝ του ομίλου Τσάκου με δύο πλοία και υπό ναυπήγηση έχει δύο πλοία και η Chandris (Hellas).