Θα πάει μακριά η “βαλίτσα”
Γράφει ο Μάριος Μάντζος (marios@energyin.gr)
Σε σήριαλ με πάρα πολλά επεισόδια και αρκετή συνέχεια έχει εξελιχθεί το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική και όπως όλα δείχνουν μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, το τοπίο δεν θα ξεκαθαρίσει άμεσα.
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας επιχείρησε να πάρει το πράγμα πάνω της αναθέτοντας το έργο στον ΑΔΜΗΕ ωστόσο υπολόγιζε χωρίς τους εκ του εξωτερικού ξενοδόχους που έρχονται να βάλουν “φρένο” και να θέσουν νέα εμπόδια.
Μετά την επιστολή της Κομισιόν, σειρά πήραν και οι Ευρωπαίοι Ρυθμιστές Ενέργειας με το κορυφαίο όργανο εκπροσώπησης του, ο ACER, δήλωσε με δική του επιστολή “έκπληκτος” από την απόφαση της, την οποία μάλιστα χαρακτηρίζει ως “μονομερή ενέργεια”. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη προειδοποιήσει ΡΑΕ Αρχή πως μία τέτοια απόφαση οδηγεί στην απώλεια του χαρακτηρισμού του επενδυτικού σχεδίου ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI). Ήτοι, δεν θα απολαμβάνει των πλεονεκτημάτων της χρηματοδότησης και της ταχείας αδειοδότησης.
Το πράγμα ζορίζει πολύ από τη στιγμή που οι διαπραγματεύσεις του ΑΔΜΗΕ με την EuroAsia Interconnector έπεσαν στο κενό, την ώρα που από την ελληνική και κυπριακή δημοκρατία η κυπριακών συμφερόντων εταιρία είχε υποδειχθεί ως promoter.
Η λύση που προωθείτο ήταν ο Βέλγος Διαχειριστή Elia να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο του Euroasia προκειμένου δημιουργηθεί η κοινή εταιρία με ποσοστά του ΑΔΜΗΕ στο 51%, του Euroasia έως 39% και το υπόλοιπο 10% θα ανήκε είτε στον Διαχειριστή είτε σε ιδιώτες.
Η ΡΑΕ, παρασυρόμενη από τα μεγάλα προβλήματα ηλεκτροδότησης στην Κρήτη, έσπευσε να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ τη σύσταση της εταιρίας «Αριάδνη Interconnection», η οποία με κεφάλαια του Διαχειριστή (200 εκατ. ευρώ) θα ξεκινούσε να τρέχει τις αδειοδοτικές διαδικασίες, μέχρι να εμφανιστούν η Euroasia και ο Elia.
Εκτός όλων, πάντως, φαίνεται ότι υπάρχει ορατός κίνδυνος να αντιμετωπίσουμε προβλήματα επί του πρακτέου, όσον αφορά δηλαδή τη διαμόρφωση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών, καθώς παράλληλα “τρέχει” και το έργο Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης. Δεν αποκλείεται λοιπόν να προκληθούν προβλήματα διαλειτουργικότητας της διασύνδεσης. Δηλαδή να τοποθετηθεί εξοπλισμός στο κομμάτι του έργου Κρήτης – Αττικής, που θα περιορίσει τις επιλογές για τα υπόλοιπα τμήματα του ενιαίου έργου.
Τα μέτωπα λοιπόν είναι πολλά και ορθάνοιχτα, η βαλίτσα αναμένεται να πάει μακριά και ο χαμένος της υπόθεσης είναι πρωτίστως το ίδιο το νησί…
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους!