Home Ενεργειακές επισημάνσεις Τι περιλαμβάνει το εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα;
Τι περιλαμβάνει το εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα;

Τι περιλαμβάνει το εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα;

0
0

Ολοκληρώθηκε το εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα του υπουργείου Περιβάλλοντος – Ενέργειας για την περίοδο 2020-2030, ο οποίος  αναμένεται να δοθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Σύμφωνα με τη συμφωνία των Παρισίων, όλες οι χώρες πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά και οι ανεπτυγμένες να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη στις αναπτυσσόμενες χώρες με παροχή τεχνολογίας και γνώσης.

Στα πλαίσια αυτά, η Ελλάδα ολοκλήρωσε το δικό της σχεδιασμό για την Ενέργεια και το Κλίμα για το 2030, που μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης στη Βουλή κατατίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Ενέργειας και Οικονομίας, Σωκράτη Φάμελλο, έχει ήδη συζητηθεί εκτενώς σε δημόσια φόρουμ με τους παραγωγούς ενέργειας, τις βιομηχανίες, τις ΜΚΟ και τους δημόσιους φορείς.

Στον ενεργειακό σχεδιασμό προβλέπεται μεγάλη μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη βιομηχανία, αλλά και από την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτήρια, όπου προωθείται η διεύρυνση των δικτύων πρόσβασης σε “καθαρά” και φτηνά καύσιμα για τα νοικοκυριά, όπως η μεγάλη επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε όλη την περιφέρεια της Θεσσαλονίκης και σε όλες τις πρωτεύουσες της Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και από την Ορεστιάδα μέχρι την Στερεά Ελλάδα όπου υπάρχει σχέδιο για αποκεντρωμένα δίκτυα φυσικού αερίου.

Παράλληλα, η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και της Κρήτης συμβάλλει στο να ξεπεραστεί η λειτουργία ενεργοβόρων και κοστοβόρων μονάδων στα νησιά, ενώ με τη διασύνδεση των νησιών και τη διακοπή των θερμικών μονάδων σε αυτά θα επιτευχθεί και μείωση των λογαριασμών ηλεκτρισμού για όλα τα νοικοκυριά και τους επιχειρηματίες. Επίσης, μεγάλες αλλαγές στην μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης αναμένονται με το καινούργιο «Εξοικονομώ» που υλοποιείται ήδη.

Όσον αφορά το χώρο των μεταφορών η προσοχή στρέφεται στις συνδυασμένες μεταφορές και στα ΜΜΜ σταθερής τροχιάς που θα είναι ηλεκτροκίνητα. Φέτος, αναμένεται η ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης του βασικού οδικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και η διεύρυνση του προαστιακού, του τραμ, του μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά και της νέας γραμμής του μετρό στην Αθήνα.

Στόχος του υπουργείου είναι να ενισχύσει τις καθαρές μορφές μετακίνησης και η πρόταση που έχουν θέσει στην ΕΕ είναι ότι η Ευρώπη θα πρέπει να χρηματοδοτεί πλέον την μετατροπή σε ηλεκτροκίνηση και εν μέρει σε αεριοκίνηση, τόσο των αστικών λεωφορείων όσο και των ταξί, διότι αυτό μπορεί να δώσει σε μικρό χρόνο μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη στις πόλεις. Παράλληλα σχεδιάζει  εργαλεία για ένα σταθερό δίκτυο ρευματοδότησης, καθώς και ελαφρύνσεις στην ηλεκτροκίνηση των ΙΧ,, με στόχο να προσεγγίσει η ηλεκτροκίνηση το 10%, έως το 2030.

Αναφορικά με την ηλεκτροπαραγωγή, στο σχέδιασμό προβλέπεται ο περιορισμός στο 17% του ενεργειακού μείγματος της χρήσης λιγνίτη το 2030, ποσοστό μειωμένο κατά 32,5%. Επίσης προβλέπεται η επίτευξη μεριδίου συμμετοχής των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας κατ’ ελάχιστο στο 30%. Σύμφωνα με το βασικό σενάριο εξέλιξης του ενεργειακού συστήματος επιτυγχάνεται επίτευξη αυτού του στόχου με ποσοστό συμμετοχής που ανέρχεται στο 32% (Στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής ενόψει του 2020 η Ελλάδα έχει επιτύχει ήδη τις υποχρεώσεις της έναντι της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, με παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ άνω του 30%, εκ των οποίων το 10% είναι υδροηλεκτρικά).

Αναφορικά με τη συμμετοχή των ΑΠΕ τίθενται και υποστόχοι για τη συμμετοχή τους στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, τη τελική κατανάλωση ενέργειας για θέρμανση και ψύξη και στον τομέα των μεταφορών. Παράλληλα προβλέπεται η  επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας στην τελική κατανάλωση ενέργειας τουλάχιστον κατά 30% σε σχέση με την πρόβλεψη εξέλιξης της μέχρι το 2030, όπως είχε αυτή εκτιμηθεί το 2007 και άρα να μην ξεπεράσει τα 18,7Mtoe το 2030. Σύμφωνα με το βασικό σενάριο εξέλιξης του ενεργειακού συστήματος επιτυγχάνεται επίτευξη αυτού του στόχου με ποσοστό εξοικονόμησης που ανέρχεται στο 32%.