Home Ενεργειακές επισημάνσεις Κιτσάκος: «Η πολιτική ηγεσία επέμενε να μην κοπεί το αέριο στη ΒΦΛ»
Κιτσάκος: «Η πολιτική ηγεσία επέμενε να μην κοπεί το αέριο στη ΒΦΛ»

Κιτσάκος: «Η πολιτική ηγεσία επέμενε να μην κοπεί το αέριο στη ΒΦΛ»

0
0
Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Θεόδωρος Κιτσάκος, ο οποίος κατηγορείται για απιστία αναφορικά με την διαχείριση του χρέους των ΕΛΦΕ προς τη ΔΕΠΑ, ισχυρίζεται ότι τον έχουν στοχοποιήσει στελέχη της ΔΕΠΑ και άτομα από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)
Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σε δημοσιογράφους ο κ. Κιτσάκος, κατέστησε σαφές πως η πολιτική ηγεσία γνώριζε και συμφωνούσε με τον τρόπο που διαχειριζόταν το χρέος των ΕΛΦΕ. «Όσον αφορά τα ΕΛΦΕ σας διαβεβαιώ ότι όταν αναλάβαμε την υπόθεση δεν άφηνε κανένα περιθώριο ελευθερίας και διαφυγής» σχολίασε και συνέχισε «όταν ανέλαβα δεν πληρωνόταν το κεφάλαιο της πώλησης του φυσικού αερίου. Έβγαινε μηνιαίο τιμολόγιο κατά μέσο όρο 810.000 ευρώ απλήρωτα κάθε μήνα. Συναλλαγματικές ύψους 19,5 εκατ. ευρώ είχαν σχεδόν λήξει και δεν είχε ασχοληθεί κανείς».
Ο κ. Κιτσάκος ανέφερε πως η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΠΑ πήγε στο υπουργείο και ζήτησαν να κόψουν το αέριο λόγω χρέους 71 εκατ. ευρώ και η απάντηση που έλαβαν είναι ότι είναι υψίστης σημασίας να κρατηθεί η ΕΛΦΕ εν ζωή. Ωστόσο, δεν παρέλειψε να αναφερθεί σε αστοχίες που έγιναν εκείνη την περίοδο και στοίχισαν στη ΔΕΠΑ 200 εκατ. ευρώ.  «Η περιβόητη και ατυχέστατη δικαστική διένεξη με την Botas στοίχισε 181 εκατ. ευρώ στη ΔΕΠΑ. Για μένα δεν έγινε σωστή διαπραγμάτευση. Ο λογαριασμός έρχεται το 2016 σε μένα. Όταν ανέλαβα μου είπαν τα στελέχη ότι έχουνε ανάγκη να πουλήσουμε και στους αναπτήρες», ανέφερε. 
Ο κ. Κιτσάκος ανέλαβε χρέη διευθύνοντος συμβούλου την 01/12/2015, όταν  η οφειλή είχε εκτιναχθεί στα 90 εκατ. ευρώ περίπου.  Σύμφωνα με τον κ. Κιτσάκο τον Δεκέμβριο του 2015 ήρθαν τα ΕΛΦΕ κραδαίνοντας μία λύση με την προηγούμενη διοίκηση που περιελάμβανε ακίνητα και συναλλαγματικές. Στις 31/12/15 η διοίκηση του κ. Κιτσάκου κατέβασε μέσα σε ένα μήνα 2,5 εκατ ευρώ το χρέος (87 εκατ. ευρώ). «Κάθε πέμπτη, μίλαγε τεχνητή επιτροπή της ΔΕΠΑ με τη τεχνική επιτροπή των ΕΛΦΕ αναφορικά με την ποσότητα που θα αγόραζαν την ερχόμενη εβδομάδα. Ζητάγαμε λοιπόν την επιταγή και επιπλέον ένα ποσό περί τα 150.000 ευρώ έναντι χρέους. Όλες αυτές οι επιταγές (ύψους 65 εκατ. επι θητείας Κιτσάκου) πληρώθηκαν και είχαμε και αποτελέσματα. Το 2016 κλείσαμε στα 92 εκατ. ευρώ, γιατί έπεσαν και 5 εκατ. τόκοι. Συνολικά το 2016 πήραμε 5,5 εκατ. έναντι του χρέους. Την ημέρα που φύγαμε είχε πληρωθεί όλο το αέριο που πουλήθηκε και εισπράχθηκαν περί τα 8-9 εκατ» ανέφερε σχετικά.
Στις 19/5/17 έγινε διοικητικό συμβούλιο για να γίνει γενική συνέλευση μετόχων. Έγινε εισήγηση προς τους μετόχους και η διοίκηση της ΔΕΠΑ ανέφερε ότι παρατηρείται σύσταση νέων εταιρειών από τα ΕΛΦΕ. «Ζητήσαμε να εγκρίνει η γ.σ. την οριστική διακοπή φυσικού αερίου ή την προσωρινή συνέχιση παροχής αερίου μέχρι τον Οκτώβριο όπου θα γινόταν νέα γ.σ. με τον όρο να εξοφλούνται το 50% με μετρητά και τα υπόλοιπα με μεταχρονολογιμένες επιταγές και ένα επιπλέον ποσό για το χρέος. Επίσης ζητάγαμε να οριστεί από μία ελεγκτική υπηρεσία ένας “chief officer” για να ελέγχει τα έσοδα και τα έξοδα των ΕΛΦΕ. Σχετικά με το ποιοι τον στοχοποιούν ο κ. Κιτσάκος είπε «Έχω πληροφόρηση ότι τμήμα ανθρώπων από το ΥΠΕΝ και ένα ή δυο στελέχη της ΔΕΠΑ έχουν αποδοθεί στην απομείωση μου. Είχα στοχοποιηθεί και για το ρωσικό αγωγό south stream. Εγώ ενόχλησα γιατί ήθελα μια ΔΕΠΑ μεγάλη, να μπει στο χρηματιστήριο. Έκανα δύο χρονιές μαγικές. Πιστεύω ότι δεν με θέλουν στο αυριανό ενεργειακό γίγνεσθαι. Τα ΕΛΦΕ ήταν η αφορμή για να με βγάλουν εκτός. Ο λόγος ήταν επιχειρηματικά συμφέροντα».
Η σχέση του κ. Κιτσάκου με τον κ. Λαυρεντιάδη 
Ο κ. Κιτσάκος στη ΒΦΛ πήγε τη 1/10/09 και έφυγε στις 8/2/10 ως γενικός διευθυντής. «Έμεινα λιγότερο από έξι μήνες και έφυγα μετά από διενέξεις με τη διοίκηση γιατί έβλεπα τις εξελίξεις και δεν ήθελα να ήμουν στο “τρένο”. Εγώ έβλεπα τα βράχια. Η συνολική μου συνεργασία με τον όμιλο ΕΛΦΕ διήρκεσε 10 μήνες. Η αποχώρηση μου από τον όμιλο στις 6 Αυγούστου ήταν βιωματική απόφαση, γιατί είχα διορατικότητα και μπόρεσα και κατέβηκα από το τρένο έγκαιρα» δήλωσε ο ίδιος.
Πολιτικά επί της θητείας του κ. Κιτσάκου
Σύμφωνα με τον ίδιο τα χρέη των ΕΛΦΕ προς τη ΔΕΠΑ τα ήξεραν όλοι. Συγκεκριμένα είπε «Σε εβδομαδιαία βάση οι μεγάλες οφειλές πάνε στο υπουργείο και τέλος του μήνα στο ΤΑΙΠΕΔ.  Τότε η ΔΕΠΑ είχε δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Είχε 96% στην εμπορία. Όταν είσαι σε αυτή τη θέση είναι δύσκολο να κλείσεις το αέριο σε μία επιχείρηση. Η κ Τζάκρη γνώστρια του θέματος μου ζήτησε να μην κλείσω το αέριο γιατί τι θα απογίνουν οι εργαζόμενοι. Έθεσε το θέμα ότι το κλείσιμο της ΒΦΛ θα σήμανε τεράστιο πρόβλημα στην αγροτιά. Δεν περιοριζόταν το θέμα μόνο δηλαδή στους εργαζόμενους. Τον Μάιο του 2017 έγιναν διυπουργικές παρουσία του κ. Δραγασάκη και συντονιστή τον κ. Φλαμπουράρη, συναντήσεις με ΔΕΗ, τράπεζες, ΙΚΑ κ.τ.λ. αλλά δεν βγήκε κάτι. Το χρέος τότε ήταν 92 εκατ. ευρώ, ωστόσο ήταν ενήμεροι όλοι. Μονοπώλησε το θέμα η απόλυση των εργαζομένων της ΒΦΛ και εμείς ως ΔΕΠΑ δεν πήραμε τίποτα». Επίσης, ανέφερε ότι γνώριζαν ότι η ΕΛΦΕ απογυμνώνεται αλλά έπρεπε να μείνει ανοιχτό το εργοστάσιο. Υπήρχε πάγια εντολή από την πολιτική ηγεσία να παραμείνει ανοιχτό το εργοστάσιο.
«Η νομική υπηρεσία όφειλε να γνώριζε ότι τα ακίνητα των ΕΛΦΕ ήταν δεσμευμένα…»
Όταν η ΔΕΠΑ μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΦΕ υπήρχε συμφωνία να μπορεί η ΔΕΠΑ να χρησιμοποιήσει το Καλοχώρι για LNG για να πατσίσει το χρέος. Τα ΕΛΦΕ το καλοκαίρι του 2015 επανέφεραν το θέμα των ακινήτων. Συζητιέται στο δ.σ. της ΔΕΠΑ η δυνατότητα να πατσίσουν το χρέος με ακίνητα. «Η νομική υπηρεσία θα έπρεπε να ξέρει για τα ακίνητα Νικολούδη.  Υπήρχε ένα ιδιωτικό συμφωνητικό για τα ακίνητα ενώ τα ακίνητα ήταν δεσμευμένα (σ.σ. Νικολούδης). Ωστόσο κάνεις δεν το έψαξε. Κανείς δεν γνώριζε για τα δεσμευμένα ακίνητα. Γύρω στο Μάρτιο του 2016 ενώ βλέπαμε ότι η ΕΛΦΕ έρχεται κάθε εβδομάδα και φέρνει λεφτά, και μειώνεται το χρέος είπαμε να δούμε τα ακίνητα για να μειώσουμε το χρέος. Έγιναν τρεις εκτιμήσεις με το καθεστώς ειδικού αγοραστή, η οποία αυξάνει την τιμή. Αρκετά μετά ανακάλυψα ότι αρχές του 2015 η ΔΕΠΑ αιτήθηκε από την pwc να γίνει μελέτη σχετικά με τα ακίνητα η οποία παρεδόθη την άνοιξη του 2015. Στις 8/12 παραδίδεται η έκθεση σε μένα, στην οποία αναφερόταν ότι σύμφωνα με το νομικό τμήμα της ΕΛΦΕ έχει απαγορευτεί η εκποίηση ακινήτων από το 2015 λόγω Νικολούδη. Όφειλαν ο διευθύνων σύμβουλος και το εμπορικό τμήμα να γνωρίζουν για τα δεσμευμένα ακίνητα.

Η θέση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Ο υπουργός, Γιώργος Σταθάκης, σχετικά με το χρεός των ΕΛΦΕ  έκανε την παρακάτω δήλωση: «Τη Νέα Δημοκρατία διακατέχει πρωτόγνωρο θράσος, καθώς η πώληση της εταιρείας ELFE και η δημιουργία ενός χρέους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ προς τη ΔΕΠΑ έγινε επί των ημερών της. Η σημερινή κυβέρνηση κληρονόμησε μια κατάσταση, την οποία προσπάθησε να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Προτάσσοντας την προάσπιση των συμφερόντων της ΔΕΠΑ και αφού διασφαλίστηκε πρώτα η αποκατάσταση των εργασιακών σχέσεων στην ELFE, η κυβέρνηση αναζήτησε, σε συνεργασία με τους πιστωτές της ELFE, μια μονιμότερη λύση εξυγίανσης. Η θητεία του κ. Κιτσάκου στη διοίκηση της ΔΕΠΑ κρίθηκε με την απόφαση αντικατάστασής του. Πιθανοί σχεδιασμοί περί ανταλλαγής ακινήτων δεν προχώρησαν ποτέ, καθώς δεν είχαν την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας. Σχετικά με το χρέος της εταιρείας ELFE, η πολιτική ήταν να τηρούνται αυστηρά οι τρέχουσες πληρωμές και να μην δημιουργούνται νέα χρέη. Για το κατά πόσο οι χειρισμοί της διοίκησης ζημίωσαν τη ΔΕΠΑ, αρμόδια πλέον να αποφανθεί είναι η Δικαιοσύνη. Η μονιμότερη λύση αφορά ένα σχέδιο εξυγίανσης της ELFE, το οποίο για την κυβέρνηση σημαίνει εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και βιώσιμη λύση ρύθμισης των χρεών προς όλους τους πιστωτές, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών. Διαφορετικά σχέδια συζητήθηκαν κατά καιρούς με τους πιστωτές, χωρίς να προκύψει για κάποιο συναίνεση. Για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ η πολιτική της κυβέρνησης αποτυπώθηκε στη συμφωνία με τους Θεσμούς, που προβλέπει την εξαγορά του μεριδίου της Shell στην Αττική από τη ΔΕΠΑ, την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από τη λιανική Θεσσαλονίκης και τον διαχωρισμό στη συνέχεια της ΔΕΠΑ, σε ΔΕΠΑ εμπορίου, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί και ΔΕΠΑ υποδομών, η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των δικτύων φυσικού αερίου της χώρας και θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο.»