Home Ενεργειακές επισημάνσεις Ιδού οι βασικοί στόχοι του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα
Ιδού οι βασικοί στόχοι του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα

Ιδού οι βασικοί στόχοι του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα

0
0

Ποια είναι τα βασικά σημεία του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση;

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Τα στελέχη του υπουργείου Ενέργειας και περιβάλλοντος παραχώρησαν χθες συνέντευξη τύπου, προκειμένου να παρουσιάσουν το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, για την περίοδο 2020-2030.

Σας παρουσιάζουμε τους βασικούς στόχους του σχεδίου:

  1. Σταθεροποίηση ακαθάριστης εγχώριας κατανάλωσης ενέργειας στη χώρα με σημαντική βελτίωση σε επίπεο οικονομίας και σημαντική βελτίωση δεικτών έντασης εκπομπών.
  2. Μικρή αλλά ορατή μείωση ενεργειακής εξάρτησης που αν και παρατηρείται μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ δεν οδηγείται σε χαμηλότερα μεγέθη λόγω μείωσης χρήσης λιγνίτη (από 74% το 2016 σε 68% το 2030).
  3. Οριακή αύξηση Τελικής Κατανάλωσης Ενέργειας, με μείωση χρήσης πετρελαίου (μείωση 11% στο διάστημα 2016-2030), σημαντική αύξηση του φυσικού αερίου (αύξηση 86% στο διάστημα 2016-2030), σταθεροποίηση ηλεκτρισμού και σημαντική αύξηση των ΑΠΕ άμεσης χρήσης.
  4. Ρυθμός αύξησης Τελικής Κατανάλωσης Ενέργειας σημαντικά χαμηλότερος από τον ρυθμό αύξησης Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (7% έναντι 29% στο διάστημα 2016-2030)
  5. Μεγάλη αύξηση μεριδίου ΑΠΕ στην εγχώρια ηλεκτροπαραγωγή με σταθερούς ρυθμούς μετά το 2020 (από σχεδόν 30% το 2016 σε πάνω από 63% το 2030) και περιορισμός συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής το 2030 περίπου στο ήμισυ της συνεισφοράς του 2016 (από 70% σε 37%)

Αναφορικά με τους τελικούς τομείς κατανάλωσης οι στόχοι του σχεδίου είναι:

Μεταφορές:

  1.  Ιδιαίτερα υψηλά μερίδια ΑΠΕ στις μεταφορές με τη χρήση μεθοδολογίας ΕΕ.
  2. Αύξηση υποχρεωτικής ποσόστωσης βιοκαυσίμων μετά το 2025 και σημαντική διείσδυση ηλεκτροκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων κατά την περίοδο 2025-2030 (10% των επιβατικών οχημάτων θα είναι ηλεκτρικά το 2030)
  3. Αν και αυξάνει σταθερά το μεταφορικό έργο η συνολική κατανάλωση στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές, μειώνεται αισθητά λόγω βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των οχημάτων.

Βιομηχανία:

Τομέας με δομικές αλλαγές στο μείγμα χρήσης καυσίμου κατά την περίοδο 2016-2030, ο ηλεκτριμός καθίσταται κύριο καύσιμο (μερίδιο 34%), με ιδιαίτερα σημαντική διείσδυση φυσικού αερίου (27%) και σημαντική μείωση χρήσης πετρελαϊκών προϊόντων (24% μερίδιο από 39% το 2016)

Οικιακός τομέας:

  1. Μεγάλη αύξηση φυσικού αερίου (137%) έναντι πετρελαίου (μείωση 30%) και σημαντική αύξηση στη χρήση ηλιακών θερμικών (50%) και αντλιών θερμότητας (400%).
  2. Ορικακή μείωση κατανάλωσης ηλεκτρισμού λόγω βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των συσκευών και εξοπλισμού αν και υπάρχει αυξημένη χρήση.
  3. Σταδιακή αντιμετώπιση φαινομένου ενργεικάκης ένδειας και με στοχευμένες παρεμβάσεις βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης.

Τριτογενής τομέας:

Μεγάλη διείσδυση αντλιών θερμότητας ως βέλτιστη τεχνικοοικομική επιλογή (αύξηση 300%) και αύξηση φυσικού αερίου (αύξηση 49%) έναντι πετρελαίου (μείωση 43%).