1. Home
  2. Μεταφορές
  3. Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο αντέχει η μπαταρία τους;
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο αντέχει η μπαταρία τους;

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο αντέχει η μπαταρία τους;

0

Πόσο κρατάει η μπαταρία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τι πρέπει να προσέχετε κατά την φόρτιση;

Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα χρησιμοποιούν δύο κύριους τύπους. Αυτοί είναι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου και μπαταρίες υδριδίου νικελίου-μετάλλου.

Χωρητικότητα μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρουν ότι οι μπαταρίες ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χάνει κατά μέσο όρο το 2%- 2,5% της χωρητικότητάς τους κάθε χρόνο. Αυτό -πρακτικά- σημαίνει ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας η μπαταρία ενός αυτοκινήτου θα χάσει από 10% έως 12,5% της χωρητικότητάς της. Έτσι, μετά από πέντε χρόνια, όταν η αρχική αυτονομία είναι 450 χιλιόμετρα, αυτή θα πέσει στα 393 έως 405 χιλιόμετρα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ωστόσο, πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο για να χάσει μέρος της χωρητικότητάς της μία μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ο σημαντικότερος είναι το περιβάλλον, το μοντέλο και ο τρόπος επαναφόρτισης. Σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία που ασχολείται με λογισμικά και δραστηριοποιείται στον χώρο, την Geotab, οι μπαταρίες χάνουν περίπου το 2,3% της χωρητικότητάς τους ετησίως. Μετά από έρευνες διαπιστώθηκε ότι η απώλεια δεν είναι γραμμική. Τα πρώτα 3 ή 4 χρόνια η απώλεια είναι σταθερά χαμηλή και στη συνέχεια επιταχύνεται με γοργό ρυθμό. Σημαντικό ρόλο παίζει το μοντέλο, καθώς διαπιστώθηκε ότι ένα Nissan Leaf πρώτης γενιάς σημείωσε μείωση 11,6% σε τρία χρόνια, έναντι μόνο 5,7% για το Tesla Model S. Σε αυτήν την εξίσωση σημαντικό ρόλο έπαιξε το σύστημα ψύξης της μπαταρίας, καθώς η Tesla διαθέτει υγρόψυκτο σύστημα.

Οι ταχυφορτιστές

Ένας άλλος παράγοντας είναι η χρήση ταχυφορτιστών. Χρησιμοποιώντας τη γρήγορη φόρτιση συνεχούς ρεύματος περισσότερο από τρεις φορές τον μήνα, η μπαταρία αντιμετωπίζει απώλεια χωρητικότητας πέντε φορές μεγαλύτερη, ενώ εάν επιλέγεται η φόρτιση με χαμηλή ροή τότε μία μπαταρία χάνει λιγότερο από 2% σε πέντε χρόνια.

Επίσης, σε θερμά μέρη με θερμοκρασίες άνω των 27 βαθμών Κελσίου, όπως στην Ελλάδα, η απώλεια της χωρητικότητας είναι πέντε φορές μεγαλύτερη από την κανονική. Τέλος, οι έρευνες έδειξαν ότι τα οχήματα που έκαναν λιγότερο από 8.000 χιλιόμετρα τον χρόνο είχαν μικρότερη απώλεια χωρητικότητας από αυτά που υπερβαίνουν τα 25.000 χιλιόμετρα ετησίως.

Πόσο διαρκούν οι μπαταρίες;

Είναι σημαντικό λοιπόν, να επιλέξετε ένα αυτοκίνητο με χωρητικότητα μπαταρίας αρκετά μεγάλη για να ταιριάζει στις ανάγκες σας. Εάν πχ οδηγείτε για μικρές αποστάσεις μέσα στην πόλη, ένα αυτοκίνητο με μια μικρότερη χωρητικότητα μπαταρίας θα είναι μια χαρά.

Για παράδειγμα, αν το αυτοκίνητο που σκέφτεστε να αγοράσετε διαθέτει μια μικρή μπαταρία 35kWh, αυτό είναι αρκετό για να διανύσετε περίπου 210 χιλιόμετρα. Από την άλλη αν θέλετε να έχετε μεγαλύτερη εμβέλεια μια μπαταρία 85kWh θα δουλεύει για περίπου 470 χιλιόμετρα.

Άρα η επιλογή είναι πολύ απλή. Όσο μεγαλύτερο εύρος χιλιομέτρων πρέπει να διανύσετε, τόσο μεγαλύτερη είναι η μπαταρία που πρέπει να έχει το αυτοκίνητό.

Αναφορικά, η μικρότερη μπαταρία σήμερα είναι περίπου 30kWh, ενώ η μεγαλύτερη κυμαίνεται έως και 100kWh. Η συμβουλή μας είναι να μην φοβηθείτε τις μικρές μπαταρίες, αρκεί να είστε συνεπείς στην φόρτισή της.

Τα συμπεράσματα

Ωστόσο, τα στοιχεία οδηγούν και σε άλλα, ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Πρώτον, η αποτελεσματική ψύξη της μπαταρίας επιτείνει τη διάρκεια ζωής της. Σε θερμά κλίματα ή σε οχήματα με αερόψυκτες μπαταρίες, η γήρανση της μπαταρίας γίνεται ταχύτερα.

Επιπλέον, η ταχεία φόρτιση με υψηλή ένταση ρεύματος ή/και εναλασσόμενη τάση επιταχύνει τη μείωση της χωρητικότητας μιας μπαταρίας. Ωστόσο, η συχνή φόρτιση δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβούνται οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχήματων, αρκεί να μη γίνεται σε συνθήκες πολύ υψηλής θερμοκρασίας και με συχνή χρήση υπερ-ταχυφορτιστών. Για παράδειγμα ένα όχημα που επαναφορτίζεται εκτεθειμένο στον καλοκαιρινό ήλιο της Ελλάδας, με 40 βαθμούς υπό σκιά, μέσω υπερ-ταχυφορτιστή, σίγουρα θα δεχθεί μεγαλύτερο “πλήγμα” απ’ότι αν φορτιζόταν σε ένα κλειστό, δροσερό γκαράζ με τον ίδιο φορτιστή.