Τους βασικούς άξονες του ρυθμιστικού πλαισίου για τις πράσινες επενδύσεις αναμένεται να παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα σε αυτή την εβδομάδα σε μια προσπάθεια να καταρτιστούν πρότυπα για το τι σημαίνει «πράσινες επενδύσεις» σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας και των υπηρεσιών από τις μεταφορές μέχρι την παροχή νερού και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. 

Η Ευρώπη επιδιώκει να καταστεί η πρώτη ανθρακικά ουδέτερη ήπειρος και στο πλαίσιο αυτό στόχος είναι να θέσει σαφή κριτήρια για το τι σημαίνει «πράσινο» σε ολόκληρη την οικονομία αλλά και για το πώς θα καταπολεμηθεί η κλιματική αλλαγή διατηρώντας υψηλά επίπεδα ανάπτυξης και ενθαρρύνοντας επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Στο πλαίσιο αυτό επεξεργάζεται το σύστημα ταξινόμησης για πράσινες επενδύσεις, το οποίο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πακέτου για να καταστήσει τη χρηματοδότηση του μπλοκ των 27 πιο βιώσιμη.

Καθώς η ΕΕ απομακρύνεται από τα ορυκτά καύσιμα, επιδιώκει να δελεάσει τη βιομηχανία προκειμένου να «αγκαλιάσει» καθαρότερες πηγές ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, προωθείται το σύστημα πράσινης ετικέτας σε τομείς από όλο το φάσμα της οικονομίας, στους οποίους θα έχουν εκχωρηθεί κριτήρια εκπομπών ή απόδοσης για τα προϊόντα τους ώστε να χαρακτηρίζονται ως βιώσιμα, σύμφωνα με το σχέδιο που επικαλείται το  Bloomberg News.

Ποιοι θα μπορούσαν να λάβουν πράσινη ετικέτα

Δραστηριότητες που εντάσσονται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας από την παραγωγή ενέργειας μέχρι τις κατασκευές και τις μεταφορές θα μπορούσαν να λάβουν πράσινη ετικέτα.

Έτσι, ενδεικτικά, πράσινη ετικέτα θα μπορούσαν να λάβουν:

  • Παραγωγοί επαναφορτιζόμενων μπαταριών και συσσωρευτών που μειώνουν ουσιαστικά τα αέρια του θερμοκηπίου στις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας εκτός δικτύου
  • Κατασκευαστές εξοπλισμού ενεργειακής απόδοσης για κτίρια, όπως παράθυρα, πόρτες, μονωτικά προϊόντα, έξυπνοι μετρητές ή αντλίες θερμότητας
  • Παραγωγοί ηλιακής και αιολικής ενέργειας
  • Παραγωγοί υδροηλεκτρικής ενέργειας και βιοενέργειας υπό ορισμένες προϋποθέσεις
  • Τρένα και πούλμαν επιβατών που έχουν μηδενικές άμεσες εκπομπές CO2
  • Επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με εκπομπές χαμηλότερες από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο έως το τέλος του 2025 και μετά μηδενικές εκπομπές
  • Νέα κτίρια κατοικιών και άλλων οικοδομών που πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα απόδοσης