1. Home
  2. Καύσιμα
  3. “Πράσινα” καύσιμα για αεροπλάνα
“Πράσινα” καύσιμα για αεροπλάνα

“Πράσινα” καύσιμα για αεροπλάνα

0

Του Αριστείδη Ζευγίτη

Κάθε μέρα προκύπτει και μια νέα εξέλιξη για τον ενεργειακό τομέα κάτω από το βάρος της ανάγκης για περιορισμό των ρύπων και συγκράτηση της κλιματικής αλλαγής.

Αυτή τη φορά διαβάσαμε ότι υπουργοί οκτώ ευρωπαϊκών χωρών κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels – SAF), απαιτώντας την ανάμειξή τους στο μίγμα της κηροζίνης, μία πρακτική που ισχυρίζονται. ότι θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον συγκεκριμένο τομέα.
Συγκεκριμένα οι υπουργοί Δανίας, Φινλανδίας, Γαλλίας, Γερμανίας, Λουξεμβούργου, Ολλανδίας, Ισπανίας και Σουηδίας έκαναν πρόσφατα πρόσφατα κοινή δήλωση ζητώντας από την εκτελεστική εξουσία της ΕΕ να «προωθήσει την πρόσληψη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων».

«Εμείς, τα άνωθεν κράτη-μέλη, βλέπουμε τη χρήση των SAF ως μία από τις πιο εφικτές και αποτελεσματικές οδούς για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων του αεροπορικού τομέα βραχυπρόθεσμα», αναφέρει η δήλωση.Προστίθεται ακόμα ότι “μια ευρωπαική εντολή για την πρόσμιξη των SAF” θα αυξήσει την προσφορά και τη ζήτηση για πράσινα καύσιμα, όπως υποστηρίζουν οι οκτώ χώρες στην επιστολή.

Προφανώς οι συγκεκριμένες χώρες έχουν ειδικό βάρος στη χάραξη της ευρωπαικης στρατηγικής σε όλους τους τομείς και η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μάλλον μοιάζει με “εντολή” προς τα όργανα της Ευρωπαικής Ενωσης.

Δεν είναι τυχαία και η πρώτη αντίδραση της Ευρωπαίας Επιτρόπου Μεταφορών Adina Valean, η οποία σχολιάζοντας την κίνηση των 8 υπουργών τόνισε το «εντυπωσιακό» δυναμικό των SAF, επισημαίνοντας τη συμβατότητά τους με τα σημερινά αεροσκάφη. Η παραγωγή τους, δε, «δεν αποτελεί απειλή» για τη χρήση της γης ή τα αποθέματα νερού, πρόσθεσε, και προειδοποίησε ότι τα SAF δεν είναι ακόμη διαθέσιμα στις απαραίτητες ποσότητες, λέγοντας ότι αυτό πρέπει να αλλάξει.

Για όσους δεν γνωρίζουν λεπτομέρειες, τα SAF, τα οποία περιλαμβάνουν προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτροκαύσιμα, αντιπροσωπεύουν σήμερα μόλις το 0,05% της κατανάλωσης καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών στην ΕΕ.

Όπως αναφέρουν τα σχετικά δημοσιεύματα, ένα υποχρεωτικό ποσοστό μείγματος θα τονώσει τις επενδύσεις στα πράσινα καύσιμα και θα αυξήσει την προσφορά, σημειώνουν οι υπουργοί, λέγοντας ότι αυτό θα κάνει τα καύσιμα πιο ανταγωνιστικά.
Όπως εκτιμάται, τα SAF μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα, καθώς δεν απαιτούνται αλλαγές υποδομής στα αεροδρόμια. Πρόκειται για μία «drop-in» τεχνολογία που μπορεί να αναμειχθεί με κηροζίνη και να χρησιμοποιηθεί χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις στον κινητήρα του αεροπλάνου.

Για να δούμε λοιπόν πως θα αντιδράσουν οι μηχανισμοί της Ε.Ε στην προτροπή των 8 κρατων.