1. Home
  2. Καταναλωτής
  3. ΔΕΗ: Πορτοκαλί τιμολόγια για τους καταναλωτές χαμηλής τάσης
ΔΕΗ: Πορτοκαλί τιμολόγια για τους καταναλωτές χαμηλής τάσης

ΔΕΗ: Πορτοκαλί τιμολόγια για τους καταναλωτές χαμηλής τάσης

0

Ρυθμιζόμενα πορτοκαλί τιμολόγια μόνο για τους οικιακούς καταναλωτές Χαμηλής Τάσης και όχι για τις επιχειρήσεις που τροφοδοτούνται στη Μέση Τάση ζητεί η ΔΕΗ τονίζοντας ότι το πλαίσιο που προτείνεται από τη ΡΑΑΕΥ είναι περιοριστικό τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους προμηθευτές και δημιουργεί ένα πλέγμα αυξημένης ρυθμιστικής έντασης.

«Το πεδίο εφαρμογής του πλαισίου για τη δυναμική τιμολόγηση θα πρέπει να περιοριστεί τους Πελάτες ΧΤ» , αναφέρει χαρακτηριστικά η ΔΕΗ στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση επί της πρότασης της Ρυθμιστικής Αρχής για τα δυναμικά τιμολόγια. Όπως τονίζει η εταιρία, οι πελάτες μέσης τάσης έχουν τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων με εξατομικευμένες προσφορές, με βάση τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά τους, μετά από διαπραγμάτευση με τον προμηθευτή, στο πλαίσιο και των υφιστάμενων διατάξεων του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.

 

Αφαιρείται η ευελιξία

Tο πλαίσιο που προτείνει η ΡΑΑΕΥ αφαιρεί για τους καταναλωτές της Μέσης Τάσης κάθε ευελιξία και ευχέρεια επιλογών στη διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές, ενώ δημιουργεί ένα πλέγμα αυξημένης ρυθμιστικής έντασης, που θα επιδράσει αρνητικά στις διαπραγματεύσεις και τη διαμόρφωση της τελικής συμφωνίας των συμβαλλόμενων μερών.
Τόσο οι κανόνες τιμολόγησης όσο και η σήμανση του τιμολογίου με πορτοκαλί χρώμα στερείται νοήματος για τους Πελάτες Μέσης Τάσης, αναφέρει η ΔΕΗ, τονίζοντας πάντως ότι δικαιολογείται για τους Πελάτες ΧΤ, όπως εξάλλου ισχύει μέχρι σήμερα για τα χρωματιστά τιμολόγια στη λιανική αγορά.

 

Παράλληλα, η ΔΕΗ προτείνει αλλαγές και σε ορισμένα σημεία του πλαισίου.

 

Πρώτον, η δυνατότητα τροποποίησης συνιστωσών του δυναμικού τιμολογίου και η εφαρμογή εκπτώσεων. Όπως επισημαίνει η αναγνώριση της ευχέρειας του προμηθευτή να χορηγεί εκπτώσεις είναι προς στη σωστή κατεύθυνση, καθώς εναρμονίζεται με την εμπορική ελευθερία των προμηθευτών, υπό τον όρο της διαφάνειας των σχετικών όρων των Συμβάσεων Προμήθειας.
Ωστόσο, οι προμηθευτές θα πρέπει να μπορούν να τροποποιούν τον σταθερό συντελεστή Β του δυναμικού σκέλους της Τελικής Τιμής Προμήθειας, στην περίπτωση που συντρέχει σπουδαίος λόγος, ο οποίος θα εξειδικεύεται στην Σύμβαση Προμήθειας και υπό την προϋπόθεση της προγνωστοποίησης στον πελάτη. Η πρόβλεψη αυτής της δυνατότητας θα επιτρέψει την προσαρμογή των τιμολογίων στα συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα των ενεργειακών αγορών και θα παράσχει την αναγκαία για την κατάρτιση επωφελών για τον καταναλωτή προσφορών ευελιξίας, δίχως να θέτει σε κίνδυνο τα δικαιώματα των Πελατών.

Δεύτερον: Ως προς τα παρεχόμενα από το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) στοιχεία για την Τιμή Αναφοράς: Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα και να αποτυπωθεί στο άρθρο 5 του νέου ρυθμιστικού πλαισίου ότι τα δεδομένα που παρέχει στους Προμηθευτές και δημοσιεύει το ΕΧΕ για τον υπολογισμό της Τιμής Αναφοράς ανά ώρα και ανά 15λεπτο θα είναι συμβατά με τη ζώνη ώρας κατανάλωσης, προκειμένου κατ’ επέκταση να διασφαλιστεί η συμβατότητα και με τα δεδομένα του ΔΕΔΔΗΕ.

Τρίτον: Διατυπώνει ενστάσεις στη ρύθμιση περί προστασίας των καταναλωτών από τιμές αιχμής (price spikes) και κατά βάση με τη δυνατότητα ορισμού με απόφαση του ΥΠΕΝ ανώτατου ορίου τιμής στην Τελική Τιμή Προμήθειας, προκειμένου να περιοριστεί το δυναμικό στοιχείο των τιμών στις Συμβάσεις Δυναμικής Τιμολόγησης. Όπως τονίζει η εταιρία μία τέτοια δυνατότητα «ελέγχεται ως προς το επιτρεπτό αλλά και το ορισμένο των όρων της παρεχόμενης υπεξουσιοδότησης».

Στρέβλωση στην αγορά

Οι δημόσιες παρεμβάσεις στον καθορισμό των τιμών για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνιστούν μέτρο που στρεβλώνει την αγορά, σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ και ότι σε περίπτωση που υιοθετηθεί αυτή η δυνατότητα, τότε η όποια παρέμβαση θα πρέπει να πραγματοποιείται μόνο κατά περίπτωση και να υπόκειται σε ειδικούς όρους.

Σε κάθε περίπτωση η υπό διαβούλευση διάταξη θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η άσκηση της σχετικής αρμοδιότητας είναι σαφώς καθορισμένη, διαφανής, αμερόληπτη, επαληθεύσιμη, και διασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση των προμηθευτών στους καταναλωτές, μόνο καθόσον απαιτείται για την πραγματοποίηση του σκοπού γενικού οικονομικού συμφέροντος και, κατά συνέπεια, κατά τη διάρκεια μιας οπωσδήποτε περιορισμένης χρονικής περιόδου.