1. Home
  2. Νέα
  3. Promilist: «Όραμα μας είναι να αξιοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας»
Promilist: «Όραμα μας είναι να αξιοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας»

Promilist: «Όραμα μας είναι να αξιοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας»

0

Συναντήσαμε τον κ. Γρηγόρη Νίτα, συν-ιδρυτή της Promilist, της νέας startup που έχει αναπτύξει ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης ικανό να βρίσκει -μαθηματικά αποδεδειγμένα- την βέλτιστη δυνατή διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει ένα πλοίο, μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως και 10-20% ανά ταξίδι. 

Συνέντευξη: Μαργαρίτα Ασημακοπούλου

1. Κ. Νίτα, πείτε μας αρχικά δυο λόγια για την Promilist. Πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα;

Η ομάδα μας συναντήθηκε πριν από τρία χρόνια σε μια εκδήλωση επιχειρηματικότητας.  Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε ένα brainstorming session και με αφορμή αυτό συζητήσαμε το θέμα του weather routing ,τα προβλήματα που έχουν οι υπάρχουσες τεχνολογίες, καθώς και το τι εμείς μπορούμε να κάνουμε καλύτερα με τις γνώσεις μας ως μηχανικοί.

Στα αρχικά στάδια λοιπόν, ξεκινήσαμε υλοποιώντας κάποια κομμάτια του κώδικα προγραμματισμού. Δεν μπορούσαμε όμως να αφοσιωθούμε πλήρως στην ανάπτυξη της ιδέας μας επιχειρηματικά, καθώς χρειαζόταν να βιοποριστούμε. Με την επαγγελματική εμπειρία που αντλήσαμε, τόσο στον χώρο της ναυτιλίας όσο και στον χώρο της τεχνολογίας, ξαναβρεθήκαμε τον Σεπτέμβριο του 2021, και αποφασίσαμε ότι είμαστε έτοιμοι να κυνηγήσουμε το εγχείρημα.

2.Πώς μπορεί το λογισμικό σας να οδηγήσει στη μείωση κατανάλωσης καυσίμων στα πλοία;

Η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου είναι δύο ζητήματα που απασχολούν τη ναυτιλία τόσο από οικονομική όσο και από περιβαλλοντική σκοπιά. Στην Promilist έχουμε αναπτύξει ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που βρίσκει -μαθηματικά αποδεδειγμένα- τη βέλτιστη δυνατή διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει ένα πλοίο, λαμβάνοντας υπόψη δορυφορικά δεδομένα καιρού – θαλάσσιων ρευμάτων, καθώς και τις κατασκευαστικές προδιαγραφές του πλοίου, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων έως και 20% ανά ταξίδι. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί τόσο στη μείωση των εξόδων αγοράς καυσίμων, όσο και στη μείωση των -επερχόμενων στον χώρο της ναυτιλίας- εξόδων από νομοθετικές υποχρεώσεις αντιστάθμισης των εκπομπών τους.

3.Ποιο είναι το δικό σας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;

Όπως όλοι μπορεί να ισχυριστούν ότι έχουν ένα κόκκινο αμάξι, χωρίς αυτό να μας αποκαλύπτει αν αυτό το κόκκινο αμάξι είναι μια Ferrari ή ένας σκαραβαίος, το ίδιο συμβαίνει και με την έννοια του weather routing. Χωρίς να μπούμε σε πολύ τεχνικές λεπτομέρειες, ο δικός μας αλγόριθμος είναι τάξεις μεγέθους πιο ακριβής στη λύση που προσφέρει, χωρίς παράλληλα να υστερεί σε απόδοση έναντι των ανταγωνιστικών μεθόδων. Επιπλέον, η λύση που προσφέρουμε λαμβάνει υπόψη τις κατασκευαστικές προδιαγραφές κάθε πλοίου, καθώς και το ότι φτιάχνουμε “προσωποποιημένο” μοντέλο κατανάλωσης, το οποίο βασίζεται σε state of the art μεθόδους. Τα παραπάνω οδηγούν σε πολύ καλύτερο υπολογισμό της κατανάλωσης καυσίμων και το εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, συγκριτικά με τις λύσεις των ανταγωνιστών.

4.Η Promilist είναι μια από τις πρώτες startup που υποστηρίζονται στην Ελλάδα από τη θερμοκοιτίδα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA BIC Greece), λαμβάνοντας μάλιστα και χρηματοδότηση. Πώς το πετύχατε αυτό;

Η ιστορία μας ξεκίνησε από τη νίκη κάποιων μελών της ομάδας στο πρώτο CASSINI Hackathon που διοργανώθηκε στην Ελλάδα, με την υποστήριξη του ESA BIC Greece.  Κατά αυτόν τον τρόπο, ήρθαμε σε επαφή με την εξαιρετική ομάδα του ESA BIC στην Ελλάδα, η οποία μας καθοδήγησε στην διαδικασία υποβολής της αίτησης. Η ιδέα που είχαμε για το weather routing ήταν τόσο space related (απαραίτητη προϋπόθεση για να μπει κάποιος στο ESA BIC), λόγω της χρήσης Earth Observation Data, και επίσης συμβαδίζει με την εθνική στρατηγική για τον χώρο της ναυτιλίας και του περιβάλλοντος, εφόσον μειώνει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές CO2.

Στην συνέχεια, μετά την πρώτη αξιολόγηση της ιδέας και της ομάδας μας σε εθνικό επίπεδο, περάσαμε στην επόμενη φάση όπου ήταν η παρουσίαση και σε μέλη της ESA. Η αξιολόγηση και από αυτή την επιτροπή ήταν θετική και έτσι η Promilist έγινε μία από τις πρώτες 5 startups (από τις συνολικά 80 που έκαναν αίτηση) που επιλέχθηκαν στην Ελλάδα από τη θερμοκοιτίδα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος – ESA BIC Greece, λαμβάνοντας χρηματοδότηση.

Η μέχρι τώρα διαδρομή μας, μας έχει βρει μεταξύ των νικητών του Εθνικού Προγράμματος Πράσινης Καινοτομίας – GreenTech Challenge 2021, καθώς και του επιχειρηματικού διαγωνισμού John & Mary Pappajohn 2022 που διοργανώθηκε από το Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης.

Ακόμη, η Promilist υποστηρίζεται από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και είναι μέλος της Ένωσης Ελληνικών Βιομηχανιών Διαστημικής Τεχνολογίας & Εφαρμογών.

Όλα τα παραπάνω, καθώς και οι μέχρι τώρα συνεργασίες μας στην χώρο της ναυτιλίας, μας έφεραν και στην Ελληνική λίστα Forbes 30Under30, 2023.

5.Ποια είναι τα πλάνα και οι επόμενοι στόχοι σας;

Αυτήν την περίοδο βρισκόμαστε στα πρώτα στάδια συνεργασίας με κάποιες ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ναυτιλίας, καθώς και με μια πολυεθνική εταιρεία παροχής τεχνολογικών υπηρεσιών για πλοία.

Ο βραχυπρόθεσμος στόχος μας είναι να αυξήσουμε το πελατολόγιο μας, εντός και εκτός Ελλάδας, και να μεγαλώσουμε την ομάδα μας.

Όραμα μας είναι να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας. Ως ομάδα, έχουμε εντοπίσει διάφορους τομείς, οι οποίοι επιδέχονται βελτίωσης με ελάχιστη παρέμβαση. Η δυνατότητα να ορίσεις σαφώς ένα πρόβλημα και να χρησιμοποιήσεις τις δυνατότητες της τεχνητής νουμοσύνης για να λάβεις κάποιες καλύτερες λύσεις, είναι ένα κομμάτι έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί την ανθρωπότητα.  Μακροπρόθεσμα λοιπόν, επιθυμούμε να λύσουμε και άλλα προβλήματα με την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης/μηχανικής μάθησης πέραν του χώρου της ναυτιλίας.

 

tags: